تعریف و مصادیق اخلاق فردی و اجتماعی و تفاوت میان آنها چیست؟

دسته: اخلاق و رفتار
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۱۸ اسفند ۱۳۹۵


تعریف و مصادیق اخلاق فردی و اجتماعی و تفاوت میان آنها چیست؟

تعریف و مصادیق اخلاق فردی و اجتماعی و تفاوت میان آنها چیست؟

 

 

 

رابطه انسان برحسب طرف رابطه، به چندگونه شکل می‌گیرد: رابطه با خالق و رابطه با مخلوق. رابطه با مخلوق نیز یا با خود است و یا با دیگری و آن دیگری نیز یا انسان است و یا موجودی غیر بشری. بر این اساس، علم اخلاق مشتمل بر حوزه‌های مختلفی خواهد بود؛ مانند اخلاق بندگی، اخلاق‏ فردی‏، اخلاق اجتماعی و اخلاق زیست‌محیطی.

مراد از اخلاق بندگی، هنجارها و ناهنجارهایی؛ مانند ایمان، خوف، توکل، کفر، سرکشی و بی‌اعتمادی به خدا است که به رابطه انسان و خدا مربوط می‌شود.

اخلاق فردی نیز ارزشهای اخلاقی مربوط به حیات فردی انسانها است که آدمی را فارغ از رابطه با غیر در نظر می‌گیرد؛ مانند فضیلتهای صبر، حکمت، توکل، اخلاص و عزت‌نفس و رذیلتهای پُرخوری، شتاب‌زدگی و سَبُک‌مغزی. مراد از اخلاق اجتماعی؛ ارزشها و ضد ارزشهای حاکم بر رابطه فرد با سایر انسانها می‌باشد؛ مانند معاشرت نیکو، عدل، احسان، حسد و تکبر.

اخلاق زیست‌محیطی نیز احکام ارزشی حاکم بر مناسبات انسان با طبیعت (گیاهان، حیوانات، مراتع، جنگلها و آبها) را بیان می‌کند. [1]

در تفاوت میان اخلاق فردی و اجتماعی باید گفت؛ نمی‌توان انکار کرد که اخلاق فردی نیز تأثیر غیرمستقیم بر مسائل اجتماعی دارد. [2]

ولی در زندگی اجتماعی؛ قوانین، مقررات و آداب خاصی، ضرورت می‌یابد که بسیاری از آنها در زندگی فردی مطرح نمی‌شود؛ لذا اسلام -به‌عنوان دین خاتم- کامل‌ترین و عالی‌ترین برنامه زندگی را در هر دو بعدِ فردی و اجتماعی به ارمغان آورده و عمل بدان به‌طور قطع سعادت فرد و اجتماع را تأمین می‌کند.

[1]. ر.ک: علیزاده، مهدی، اخلاق اسلامی (مبانی و مفاهیم)، ص 22 – 23، قم، دفتر نشر معارف، چاپ اول، 1389 ش؛ الهامی نیا، علی‌اصغر، سیره اخلاقی معصومین‏، بخش اخلاق فردی، ص 15 و بخش اخلاق اجتماعی، ص 115، قم، زمزم هدایت‏، چاپ اول، 1385 ش.

[2]. مکارم شیرازی، ناصر، اخلاق در قرآن، ج ‏1، ص 77، قم، مدرسه الامام علی بن ابی‌طالب (ع)، چاپ اول، 1377 ش.

منبع: اسلام کوئست


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۸۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *