تعرض به شیخ عیسی خط قرمز ملت بحرین؛ امکان مقابله مردم وجود دارد

دسته: حقوق بین الملل , دسته‌بندی نشده
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۲ آبان ۱۳۹۵


تعرض به شیخ عیسی خط قرمز ملت بحرین؛ امکان مقابله مردم وجود دارد

تعرض به شیخ عیسی خط قرمز ملت بحرین؛ امکان مقابله مردم وجود دارد

«مسعود جهرمی» تاکید کرد که رژیم آل خلیفه باید با خردورزی درک کند که شیخ عیسی خط قرمز مردم بحرین است و تعرض به ایشان موجب بیارزش شدن همهچیز و عدم تضمین مسالمتآمیز باقی ماندن تحرک مردم است.

دنیای حقوق

 محمد فاطمی زاده: پس از گذشت حدود 4 ماه از اقدام رژیم آل خلیفه در سلب تابعیت آیت‌الله «عیسی قاسم» رهبر شیعیان بحرین که به تعبیر مقام معظم رهبری همچون ستاره‌ای در آسمان تشیع هستند، مردم انقلابی بحرین همچنان برای دفاع از رهبر خود درصحنه حاضر هستند و در برابر منزل ایشان تحصن کرده‌اند. همچنین علمای حامی شیخ عیسی به مسؤولیت خطیر خود مبنی بر روشنگری و تبیین راههای مبارزه با ظلم آل خلیفه پایبند هستند؛ امری که بیش‌ازپیش موجب برانگیخته شدن خشم آل خلیفه شد و نظامیان این رژیم در ادامه سیاستهای سرکوبگرانه خود اقدام به بازداشت و حبس چندین عالم برجسته این کشور و احضار دهها عالم دیگر کردند. بر همین اساس برای بررسی ابعاد این رویداد مهم با دکتر «مسعود جهرمی» استاد دانشگاه و فعال بحرینی گفتگو کردیم که شرح آن در ادامه می‌آید:

*حضور علما و روحانیون را در میان مردم برای دفاع از آیتالله عیسی قاسم و هدایت انقلاب بحرین چگونه ارزیابی میکنید؟ علت حمله آل خلیفه به علما و بازداشت آنها طی هفتههای اخیر چیست؟

علمایی که روش و سیره اهل‌بیت (علیهم‌السلام) را پیروی می‌کنند، دائماً در تحرکات مردم پیشرو هستند و حلقه اتصالی میان رهبران و عموم مردم محسوب می‌شوند. این موضوع در مسأله دفاع از آیت‌الله عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین متبلور شد. علما در دفاع از ایشان نیز پیشگام بودند و کفن‌پوش همراه با مردم در برابر منزل شیخ عیسی تجمع کرده‌اند. آنها برای جان‌فشانی و دفاع از رهبر خود آمادگی کامل دارند که خود این اقدام نیز التزام عملی علما به سیره اهل‌بیت و اصحابشان را نشان می‌دهد. در خصوص علت بازداشت علما نیز باید عرض کنم که آل خلیفه همچون مردم اهمیت حضور علما درصحنه، همراهی با مدافعان خط ولایت، نقش فعال آنها در تداوم حرکت انقلابی مردم و همچنین ترغیب مردم برای حضور در میدان و تحمل سختیها را درک کرد؛ بنابراین از ابتدا برای تضعیف علما تلاش کرد؛ آنها از طریق گسترش روحانیونی که در لباس علما را بر تن کرده بودند اما در حقیقت هوی و هوس و همچنین حب دنیا بر آنها غلبه کرده بود، درصدد تضعیف روحانیون واقعی بودند اما دراین توطئه خود شکست خوردند. درنتیجه به بازداشت علما روی آوردند تا بدین طریق عظمت و هیبت علما را بشکنند، مردم را بترسانند و شیعیان و مقدساتشان را نیز تضعیف کنند.

*تحلیل شما از مانعتراشی آل خلیفه در برگزاری نماز جمعه در منطقه الدراز محل سکونت آیتالله عیسی قاسم چیست؟

آل خلیفه به ارزشهای اسلامی و انسانی احترام نمی‌گذارد و ممکن است برای حفظ منافع خاندان حکومتی و تبعیت از سیاستهای سعودیها و روش تکفیری دست به هر کاری بزند. در همین راستا نیز از برگزاری نماز جمعه و نماز جماعت در چندین منطقه جلوگیری کرده است.

*برخورد نظامیان آل خلیفه با مناسک عاشورایی و مراسمهایی که شیعیان بحرین برای عزاداری امام حسین علیهالسلام برگزار میکنند را چگونه ارزیابی میکنید؟

نظامی که هیچ حرمتی را نگه نمی‌دارد، مساجد را تخریب کردند، قرآن را سوزاندند، حسینیه‌ها را تخریب کردند، تحمل دیدن پرچم و علائم عزاداری را ندارند؛ زیرا اینها می‌دانند تا وقتی‌که مردم بر محور امام حسین علیه‌السلام و ولایت پایدار باشند، امکان ندارد شکست بخورند و ان‌شاءالله پیروز هستند.

*موضع ایران و دیگر کشورها را در حمایت و دفاع از انقلاب مردم بحرین چگونه ارزیابی میکنید؟

آیت‌الله عیسی قاسم شخصیتی اسلامی است که ازلحاظ علمی و عملی شهره است؛ تعرض به ایشان دلیل آشکاری برای انجام حملات علیه شیعیان بحرین است و واکنش نشان دادن به سلب تابعیت ایشان امری طبیعی است و نشان می‌دهد که ایشان ازلحاظ علمی و عملی و همچنین محافظت از مسالمت‌آمیز ماندن حرکت انقلابی بحرین جایگاه والایی دارند. به‌عنوان یک شهروند بحرینی هر اقدامی را که توسط ایران و دیگر کشورها برای رساندن صدای مظلومیت ما به جهانیان و سازمانهای حقوقی و انسانی و همچنین افشای حقیقت جنایات آل خلیفه و تعرض این رژیم به شیعیان و مقدسات آنها صورت می‌گیرد، ارج می‌نهیم و از آن استقبال می‌کنیم.

*تأثیر تظاهرات گسترده مردم بحرین در نقاط مختلف این کشور برای فشار آوردن به آل خلیفه چیست؟

تداوم راهپیمایی مردم نشانگر باقی ماندن حرکت انقلابی آنها برای مطالبه حقوق عادلانه و شهروندی تمامی مردم بحرین است؛ ازجمله این حقوق نیز دولت منتخب است؛ بنابراین آل خلیفه برای جلوگیری از برگزاری این راهپیماییهای مسالمت‌آمیز مردم فعالیت می‌کند؛ زیرا این راهپیماییها در صورت انعکاس در رسانه‌ها، شکست حکام بحرین در ساکت کردن مردم و باطل بودن اظهارات مقامات آل خلیفه مبنی بر عدم مسالمت‌آمیز بودن حرکت مردم و تروریست بودن تأیید کنندگان آن را نشان می‌دهد.

آل خلیفه باید درک کند که تعرض به آیت‌الله عیسی قاسم بلاشک خط قرمز مردم بحرین است و بدون ایشان، همه‌چیز بی‌ارزش می‌شود و تضمینی برای مسالمت‌آمیز ماندن حرکت مردم وجود ندارد*در چه صورت گزینه مسالمت‌آمیز مردم به گزینه سخت و خشن تبدیل خواهد شد؟

آرزو می‌کنیم که نظام بحرین عقل ورزی را پیشه و درک کند که تعرض به آیت‌الله عیسی قاسم خطرناک است؛ تعرض به ایشان بلاشک خط قرمز مردم بحرین محسوب می‌شود و بدون شیخ عیسی قاسم، همه‌چیز بی‌ارزش است. در شرایطی که این تعرضات ادامه یابد و مقدسات مردم نیز مراعات نشود، هیچ‌کس نمی‌تواند مسالمت‌آمیز ماندن تحرکات مردم را تضمین کند و از مردم نمی‌توان درخواست کرد که با نظام آل خلیفه مقابله نکنند.

*رژیم آل خلیفه در خصوص محاکمه آیتالله «عیسی قاسم» چگونه اقدام خواهد کرد؟ آیا امکان یورش نظامیان این رژیم به منزل شیخ عیسی و بازداشت ایشان وجود دارد؟

محاکمه آیت‌الله عیسی قاسم در راستای سلسله حملات آل خلیفه علیه شیعیان و مقدسات آنها صورت می‌گیرد. حکام بحرین پس از سلب تابعیت شیخ عیسی، به ایشان اتهام زدند و برای احضار رهبر شیعیان بحرین به دادگاه تلاش کردند اما شیخ عیسی حضور در دادگاه را نپذیرفت. اگر نظام درصدد تشدید تقابل خود باشد، احتمالاً حکم غیابی صادر می‌کند؛ این اقدام بعید نیست. به‌ویژه پس‌ازاینکه جماعت تکفیری و رژیم سعودی در درگیریهای مختلف خود در منطقه شکست خوردند. بااین‌حال بعید می‌دانم که آل خلیفه جرئت کند در شرایطی که مردم در برابر منزل شیخ عیسی تجمع کرده‌اند، به منزل ایشان یورش ببرد؛ زیرا پیش‌ازاین واکنش مردم را به این اقدام خود سنجیده و مشاهده کرده که صدها نفر از فدائیان آیت‌الله عیسی قاسم فوراً در برابر منزل ایشان گردآمده‌اند.

منبع: خبرگزاری مهر


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *