تظاهرات فعالان مدنی آمریکا در مخالفت با استفاده آزادانه از سلاح در واشنگتن

دسته: حقوق در سایر جوامع
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۲۴ شهریور ۱۳۹۵


تظاهرات فعالان مدنی آمریکا در مخالفت با استفاده آزادانه از سلاح در واشنگتن

تظاهرات فعالان مدنی آمریکا در مخالفت با استفاده آزادانه از سلاح در واشنگتن

464193067

اولین روز کاری کنگره آمریکا پس از تعطیلات تابستانی, با اعتراضات خیابانی و تظاهرات فعالان مدنی به دلیل نارضایتی از قوانین ناقص فعلی برای کنترل سلاحهای گرم دراین کشور آغاز شد.
فعالان مدنی آمریکا از گروه «برادلی کمپین» و «کد پینک» به مناسبت اولین روز کاری کنگره این کشور در مقابل ساختمان اداری آن و علیه عدم وجود قوانین مناسب مربوط به کنترل سلاحهای گرم تظاهرات کردند.
این عده شعارنوشته‌هایی با مضامین زیر در دست داشتند:
در ادامه این برنامه سه تن از فعالین به‌صورت نمادین لباس و روسری سفید بر تن کرده بودند، و عکسهایی از قربانیان سلاحهای گرم در آمریکا را در دست داشتند. دیگر شرکت‌کنندگان دراین تظاهرات نیز با صدای بلند فریاد می‌زدند: «چه تعداد کودک و نوجوان دیگر باید کشته شوند تا کنگره لایحه‌ای علیه استفاده از سلاحهای گرم را به تصویب برسانند؟»
در ادامه این راهپیمایی معترضین روبروی چندین ساختمان اداری کنگره تجمع کرده و به‌صورت نمادین خود را مانند قربانیان سلاحهای گرم بر زمین انداختند.
«کیم راسل» از سازمان برادلی کمپین در مقابل ساختمان «ریبون» سخنرانی کرد و گفت: «نمایندگان کنگره، امیدوارم تعطیلات تابستانی خوبی را گذرانده باشید, آیا می‌دانید درحالی‌که شما در حال خوش‌گذرانی بودید تعداد زیادی از مردم آمریکا کشته شدند؟ تا چه زمانی می‌خواهید سکوت کنید و تابع لابیهای اسلحه‌سازی باشید؟ ما از شما می‌خواهیم که منطقی رفتار کنید و قانونی درزمینه منع استفاده و فروش از سلاحهای گرم را به تصویب برسانید.» یکی از شرکت‌کنندگان که از گروه کد پینک بود به خبرنگار تسنیم گفت: «من دراین تظاهرات شرکت کرده‌ام زیرا خواهر 12 ساله‌ام یکی از قربانیان اسلحه بود، مردی که خواهر من را به قتل رساند بدون هیچ مانعی اسلحه خود را از یک نمایشگاه اسلحه خریداری کرده بود.» وی در ادامه سخنانش گفت: «ما از نمایندگان کنگره می‌خواهیم تا اولاً قانونی در راستای منع استفاده و فروش سلاح گرم تصویب نمایند، دوم اینکه مانع از برگزاری نمایشگاههای سلاح گرم شوند و سوم اینکه فروش اسلحه کمری ساده را مشروط به بررسی سوءپیشینه از سرور کامپیوترهای فدرال آمریکا کنند.»
وی افزود: «درزمانی که این نمایندگان برای سفر تابستانی خود به گردش رفته بودند تعداد زیادی از شهروندان آمریکایی هدف گلوله قرارگرفته و کشته شدند. نمایندگان کنگره نمی‌توانند نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشند و به‌راحتی از کنار آن بگذارند.»
بااین‌حال فضای کلی جامعه آمریکا نه‌فقط به سمت خلع سلاح پیش نمی‌رود، بلکه پس از هر حادثه خونینی، تقاضا برای فروش اسلحه دراین کشور افزایش می‌یابد.
در حال حاضر صنعت اسلحه‌سازی دراین کشور دوران پررونقی را طی می‌کند. سیاستمداران آمریکایی نیز از سود کلان تجارت اسلحه منتفع می‌شوند و اغلب به نفع کمپانیهای اسلحه‌سازی و لابیها قدرتمند سلاح جبهه‌گیری می‌کنند. خطرات ناشی از آزادی سلاح در آمریکا برای تمامی شهروندان این کشور وجود دارد به‌ویژه برای کودکان و نوجوانان آمریکایی. در سالهای اخیر و به دلیل وقوع تیراندازیهای خون‌بار و وحشتناک در آمریکا، مدافعان کنترل سلاح دراین کشور قدرت گرفته‌اند. در جامعه آمریکا مسلح بودن را به‌عنوان «هویت ملی شهروندان» و «نماد آزادی» تعریف می‌کنند.
اعتراضات خیابانی مختلف در سراسر آمریکا که باهدف مخالفت با آزادی حمل سلاح گرم صورت می‌گیرد, بیانگر خشم عمومی از بالا بودن میزان خشونت دراین کشور محسوب می‌شود.
امروزه جامعه آمریکا میان آزادی حمل سلاح و تأمین امنیت جانی شهروندان بر سر دوراهی قرارگرفته است. اما با در نظر گرفتن نقش صنعت اسلحه‌سازی و «سازمان ملی اسلحه» (که نقش لابی را در کنگره آمریکا بازی می‌کنند)، میزان وابستگی سیاستمداران به پول لابیهای اسلحه و نهادینه شدن فرهنگ خشونت در آمریکا، مخالفان استفاده از سلاحهای گرم برای الزام کنگره آمریکا به تصویب قوانین سخت‌گیرانه دراین مورد راه بسیار دشواری را پیش رو خواهند داشت. منبع:خبرگزاری تسنیم


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *