تضاد ماده 116 برنامه ششم توسعه با قانون اساسی در بخش عدالت جنسیتی

دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۳ بهمن ۱۳۹۵


تضاد ماده 116 برنامه ششم توسعه با قانون اساسی در بخش عدالت جنسیتی

بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا در نامه‌ای به شورای نگهبان اعلام کرد:

تضاد ماده 116 برنامه ششم توسعه با قانون اساسی در بخش عدالت جنسیتی

 210913705

بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا (س) در نامه‌ای به اعضای شورای نگهبان اعلام کرد: متنی که با نام برنامه ششم توسعه از سوی مجلس تصویب‌شده در موارد متعددی دارای تضادهایی آشکار با قانون اساسی و اسناد بالادستی نظام است.

بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا (س) در نامه‌ای به اعضای شورای نگهبان اعلام کرد: متنی که با نام برنامه ششم توسعه توسط مجلس شورای اسلامی تصویب‌شده است در موارد متعددی دارای تضادهایی آشکار با قانون اساسی و اسناد بالادستی نظام است، چنانچه مستحضر هستید ماده 116 آن دارای موارد خطرناکی است که بر عدالت جنسیتی بر مبنای توسعه پایدار تأکید دارد و با توجه به آن‌که تعریف دقیقی از این واژه در هیچ کجای متن ارائه نشده است هم‌چنین با در نظر گرفتن اظهارات صریح معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری بر برابری جنسیتی و اهداف فمنیسیتی می‌توان دریافت که این واژه مبهم در آینده چگونه تفسیر خواهد شد و نه تنها به تنزل شدید جایگاه زن و خانواده ختم خواهد شد بلکه زمینه را برای نفوذ جریانات پوسیده غربی در سیاست‌گذاریهای جمهوری اسلامی ایران فراهم می‌کند.

در ادامه این نامه آمده است: برخی از موارد ماده 116 برنامه ششم توسعه که در تغایر با قانون اساسی و اسناد بالادستی نظام است را متذکر می‌شویم که یکی از این مغایرتها مغایرت با قانون اساسی است.

بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا (س) در این نامه آمده است: مقدمه قانون اساسی در بند زن در قانون اساسی خانواده را بستر تعالی زن معرفی می‌کند اما متن ماده 116 به‌کارگیری زنان از سوی جامعه به‌عنوان نیروی کار برای نیل به توسعه پایدار (برابری جنسیتی) معرفی می‌کند.

در این نامه عنوان‌شده است: اصل بیستم قانون اساسی بر احیای حقوق مادی و معنوی زنان با رعایت موازین اسلامی تأکید کرده است حال آن‌که ماده 116 ضمن اشاره گذرا به رویکرد اسلامی، شاخصهای اجرای قانون را صراحتاً ذکر نکرده و آن را در اختیار ستاد ملی زن و خانواده و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گذارده است و تبعاً با گرایشات فمنیستی این سازمان که در صحبتهای مکرر خانم مولا وردی به‌وضوح مشهود است، این شاخصها، با منظور اصل بیستم مغایر خواهد بود و عرصه را برای نفوذ غرب در سیاست‌گذاریها و مراکز تصمیم‌ساز فراهم می‌کند که به‌کرات توسط مقام معظم رهبری تذکر داده‌شده است.

بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا (س) با اشاره به مغایرت این ماده با سیاستهای کلی برنامه ششم اعلام کرد: این ماده، به تفسیر یک‌جانبه و جهت‌دار از بند 46 سیاستهای کلی برنامه ششم پرداخته است و مفهوم تقویت نهاد خانواده و جایگاه زن در آن و استیفای حقوق زنان در همه عرصه‌ها و توجه به نقش سازنده آنان را به جایگاه سازمانی زنان در دستگاهها تقلیل داده است و نقش بسیاری از اقشار دیگر زنان را نادیده گرفته است.

در این نامه آمده است: فرای از این‌که این تقلیل چقدر جهت‌دار است، ارتباط منطقی بین مفاد بند 46 و گزاره اعمال رویکرد عدالت جنسیتی در سیاستها، برنامه‌ها و طرحها وجود ندارد و اساساً از مفهوم تقویت نهاد خانواده و جایگاه زن به‌هیچ‌وجه نمی‌توان عدالت جنسیتی را اقتباس کرد.

بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا (س) عنوان کرد: مغایرت با سیاستهای کلی جمعیت از دیگر مغایرتهای این ماده با قانون اساسی است، روح حاکم بر سیاستهای کلی جمعیت افزایش فرزند آوری است، اما تحقیقات علمی نشان داده است برابری جنسیتی موردنظر شاخصهای ماده 116 موجب کاهش فرزند آوری می‌شود. هم‌چنین بند چهارم این سیاستها بر اصالت کانون خانواده و فرزند پروری تأکید دارد که ماده 116 این اصالت را نادیده گرفته است و زن را در بستری خارج از خانواده برای نیل به اهداف توسعه پایدار فرض کرده است.

در ادامه این نامه آمده است: بند پنجم این سیاستها نهادینه‌سازی سبک زندگی اسالمی- ایرانی و مقابله با ابعاد نامطلوب سبک زندگی غربی را مورد تأکید قرار داده است اما ماده 116 با تأکید بر توسعه پایدار موردنظر غرب دقیقاً برخلاف جهت این بند تنظیم‌شده است.

بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا (س) اعلام کرد: این ماده با سیاستهای کلی خانواده نیز مغایرت دارد، خانواده محوری، محور قرار گرفتن خانواده در قوانین و مقررات، به‌کارگیری یکپارچه ظرفیتهای آموزشی، تربیتی و رسانه‌ای کشور در جهت تحکیم بنیان خانواده و روابط خانوادگی، زدودن آسیبها و چالشهای تحکیم است، خانواده از سوی بندهای 2،1 و 5 سیاستهای کلی خانواده مورد تأکید قرارگرفته است؛ اما حرکت در سوی شاخصهای عدالت جنسیتی موردنظر، حتماً با این موارد در تضاد است.

در این نامه آمده است: نتیجه اجرای ماده 116 تغییر الگوی زن موفق از مادری با مدیریت خانواده و تربیت نسل، به زنی شاغل با تصدی مدارج عالی سیاسی و اقتصادی را رقم میزند که این از سوی بنده 6 سیاستهای کلی خانواده مبنی بر اصلاح رفتار گروههای مرجع و برجسته‌سازی رفتارهای شایسته آنها و جلوگیری از شکل‌گیری گروههای مرجع ناسالم نفی‌شده است.

بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا (س) در این نامه آورده است: ماده 116 سعی دارد با غیر شفاف گذاشتن منظور خود از عدالت جنسیتی، پس از کسب اختیار از سوی قانون‌گذار، اقدام به تفسیر آن بر مبنای شاخصهای موردنظر خود کند، شاخصهای موردنظر پیشنهادکنندگان این ماده آشکارا گرایش فمنیستی دارد که در صورت اجرایی شدن، آسیب زیادی بر الگوی زیستی زنان، سبک زندگی خانوار و تقویت نگاههای غربی در جامعه خواهد شد لذا بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا (س) از شما می‌خواهد نسبت به این ماده برنامه ششم توسعه تصمیمات لازم را اتخاذ کرده و دست غرب‌گرایان را از اعمال‌نفوذ بر کشور کوتاه کنید. منبع: فارس

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۰۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *