تصویب‌نامه در خصوص حدنصاب فنی و اقتصادی اراضی کشاورزی (زراعی و باغی) موضوع ماده (1) قانون جلوگیری از خردشدن اراضی کشاورزی و ایجاد قطعات مناسب فنی، اقتصادی مصوب 1385

دسته: تازه های قوانین
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۹ فروردین ۱۳۹۶


تصویب‌نامه در خصوص حدنصاب فنی و اقتصادی اراضی کشاورزی (زراعی و باغی) موضوع ماده (1) قانون جلوگیری از خردشدن اراضی کشاورزی و ایجاد قطعات مناسب فنی، اقتصادی مصوب 1385

تصویبنامه در خصوص حدنصاب فنی و اقتصادی اراضی کشاورزی (زراعی و باغی) موضوع ماده (1) قانون جلوگیری از خردشدن اراضی کشاورزی و ایجاد قطعات مناسب فنی، اقتصادی مصوب 1385

شماره ۱۵۹۴۶۷/ت ۵۲۱۶۶ هـ مورخ۱۵/۱۲/۱۳۹۵

وزارت جهاد کشاورزی

هیأت وزیران در جلسه ۸/۱۲/۱۳۹۵ به پیشنهاد شماره ۱۱۳۱۸/۰۲۰ مورخ ۲۰/۴/۱۳۹۴ وزارت جهاد کشاورزی و به استناد ماده (۱) قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و ایجاد قطعات مناسب فنی، اقتصادی مصوب ۱۳۸۵ تصویب کرد:

۱ ـ حدنصاب فنی و اقتصادی اراضی کشاورزی (زراعی و باغی) موضوع ماده (۱)

قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و ایجاد قطعات مناسب فنی، اقتصادی مصوب ۱۳۸۵ مساحتی از اراضی مذکور است که به‌عنوان یک واحد تولیدی و با توجه به شرایط اقلیمی، الگوی کشت منطقه، ضوابط مکانیزاسیون، کمیت و کیفیت منابع آب‌وخاک، بهره‏وری مناسب از عوامل تولید، دارای توجیه فنی و اقتصادی می‏باشد.

۲ ـ حدنصاب فنی و اقتصادی اراضی کشاورزی در هر یک از استانهای کشور مطابق جدول پیوست شماره (۱) این تصویب‌نامه که تأییدشده به مهر دفتر هیأت دولت است، تعیین می شود.

تبصره ۱ ـ تفکیک و افراز اراضی کشاورزی بالاتر از حدنصابهای فنی و اقتصادی مندرج در جدول موضوع این ماده به شرح زیر می‏باشد:

الف ـ اراضی با مساحتهای (۲) تا (۵) برابر حدنصابهای مذکور در هر شهرستان؛ حداقل (۲) برابر نصاب مذکور.

ب ـ اراضی با مساحتهای بیش از (۵) تا (۱۰) برابر حدنصابهای مذکور در هر شهرستان؛ حداقل (۵) برابر نصاب مذکور.

پ ـ اراضی با مساحتهای بیش از (۱۰) برابر حدنصابهای مذکور در هر شهرستان؛ حداقل (۱۰) برابر نصاب مذکور.

تبصره ۲ ـ حدنصابهای مقرر دربندهای فوق‏الذکر ناظر به تفکیک و افراز بوده و مانعی برای تجمیع و یکپارچه‏سازی اراضی در رسیدن به حدنصابهای فنی و اقتصادی بالاتر نخواهد بود.

۳ ـ حدنصاب فنی، اقتصادی اراضی کشاورزی واقع در قطبهای کشاورزی، موضوع قانون گسترش کشاورزی در قطبهای کشاورزی مصوب ۱۳۵۴ با اصلاحات بعدی آن، تابع حدنصابهای مقرر در آن قانون می‏باشد.

۴ ـ حدنصاب فنی و اقتصادی اراضی کشاورزی که در قالب نظامهای بهره‏برداری از قبیل شرکتهای تعاونی تولید، کشت و صنعت، سهامی زراعی و واگذاریهای هیأتهای هفت نفره، تشکیل‌شده و مورد بهره‏برداری قرار گرفته‏‏اند، به همان میزان مساحت اولیه در هنگام تشکیل، ثبت یا واگذاری می‏باشد، مگر این‌که قبل از ابلاغ این تصویب‏نامه به صورت قانونی تغییریافته باشد.

۵ ـ حدنصاب فنی و اقتصادی اراضی کشاورزی که از این به بعد در قالب نظامهای بهره‏برداری از قبیل شرکتهای تعاونی تولید، کشت و صنعت و سهامی زراعی تشکیل می‏گردند به تفکیک استان به شرح جدول پیوست شماره (۲) این تصویب‌نامه که تأییدشده به مهر دفتر هیأت دولت است، تعیین می شود.

۶ ـ حدنصاب فنی و اقتصادی اراضی موضوع فعالیتهای کشاورزی مانند گلخانه، دامداری، مرغداری، فعالیتهای شیلاتی و صنایع تبدیلی و غذایی کشاورزی که با رعایت قوانین و مقررات مربوط به مرحله بهره‏برداری رسیده‏ یا می‏رسند، با رعایت حدنصابهای مقرر در آیین‏نامه نصاب اراضی قابل‌واگذاری به فعالیتهای مختلف در خارج از حریم شهرها و روستاها موضوع تصویب‏نامه شماره ۷۹۲۵۹/ت ۴۲۸۴۹ هـ مورخ ۱۵/۴/۱۳۹۰ و اصلاحات بعدی آن، تابع مساحت مندرج در پروانه بهره‏برداری آنها می‏باشد.

۷ ـ حدنصابهای مندرج در این تصویب‏نامه، ملاک عمل در آیین‏نامه اجرایی موضوع ماده (۶) قانون مذکور خواهد بود. معاون اول رئیس‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری- به نقل از روزنامه رسمی شماره ۲۰۹۹۱ مورخ 16/01/1396


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۹۶
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *