تشکیل پرونده شخصیت زندانیان پیش‌شرط موفقیت در برنامه‌ریزیها است


دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
شنبه - ۲ مرداد ۱۳۹۵


تشکیل پرونده شخصیت زندانیان پیش‌شرط موفقیت در برنامه‌ریزیها است


رئیس سازمان زندانها در نشست بررسی وضعیت زندانهای تهران خبر داد:

تشکیل پرونده شخصیت زندانیان پیش‌شرط موفقیت در برنامه‌ریزیها است



دنیای حقوق: دکتر جهانگیر طی یک نشست ۵ ساعته با مدیرکل و روسای زندانهای تهران به بررسی راهکارهای توسعه خدمات زندانبانی تأکید کرد.
راهکارهای توسعه تعامل با مراجع قضایی، توسعه خدمات زندانبانی، ترویج ارزشهای اسلامی، بروز رسانی فرآیندها، استفاده از ظرفیتهای مختلف تأمینی و تربیتی ازجمله محورهای این نشست بود.
حبس مجازاتی فردی و صرفاً محدود کننده آزادی است
دکتر جهانگیر گفت:
وظیفه ما اجرای مجازات حبس بر اساس موازین اسلامی است و نباید در اجرای مجازات غیر از محدود شدن آزادی، دیگر شئونات انسانی زندانیان آسیب ببیند. رئیس سازمان زندانها بر توسعه خدمات مددکاری در زندانها اشاره کرد و گفت: مددکاران زندانها باید وضعیت زندانیان را به‌طور مرتب مورد رسیدگی و ارزیابی قرار دهند.
دکتر جهانگیر ضمن اشاره به حقوق زندانیان در نظام جمهوری اسلامی ایران گفت: رعایت حقوق شهروندی و اجرای کامل قوانین جزء حقوق زندانیان است که باید همه ما نسبت به آن 
حساس باشیم.
وی گفت: مسئولین زندانها باید به‌طور دائم وضعیت قضایی زندانیان را رصد کنند تا خدایی ناکرده حقی از زندانی ضایع نشود.
رئیس دفتر بازرسی ویژه قوه قضاییه گفت: هرچند پرونده قضایی زندانی با مراجع قضایی است اما روسای زندانها نباید از رصد وضعیت قضایی و بررسی مشکلات زندانیان غافل باشند. وی تصریح کرد: در صورت وجود مشکل، روسای زندانها در چارچوب قانون باید این مشکلات را به مراجع قضایی انعکاس داده و پیگیر نتیجه آن باشند.
این مقام ارشد قضایی تصریح کرد: حضور بی‌علت زندانی در زندان ولو یک ساعت قابل‌پذیرش نیست.
 تشکیل پرونده شخصیتی زندانیان پیش‌شرط موفقیت در برنامه‌ریزیهای زندان است
رئیس سازمان زندانها در ادامه به موضوع پرونده شخصیت زندانیان پرداخت و گفت: زندانهای کشور باید اطلاعات جامعی از وضعیت شخصیتی و سوابق موردنیاز زندانیان داشته باشند.
دکتر جهانگیر گفت: ما باید اطلاعات کامل در همه ابعاد وجودی و شخصیتی زندانی داشته باشیم.
وی وضعیت اشتغال، وضعیت خانوادگی، سلامت جسمی، اعتقادات مذهبی، تحصیلات، علایق، شاخصهای روانشناختی، مهارتهای شغلی، استعدادهای فردی و … را ازجمله اطلاعاتی دانست که باید از زندانیان داشت. مشاور رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: بدون داشتن اطلاعات لازم نمی‌توان برنامه‌ریزی دقیق کرد.
وی گفت: زندانها باید به‌طور ۲۴ ساعته خدمات زندانبانی ارائه نمایند و وضعیت زندان و زندانیان تحت نظر باشد.
وی با اشاره به فلسفه وجودی مراکز مراقبت بعد از خروج گفت: مراکز مراقبت مهمترین ابزار سازمان زندانها در توسعه خدمات حمایتی از زندانیان بعد از آزادی از زندانها هستند.
رئیس سازمان زندانها گفت: در کنار مراکز مراقبت بعد از خروج، انجمنهای حمایت از زندانیان هستند که باید آنها نیز بانک اطلاعاتی جامع از وضعیت زندانیان داشته باشند و با انجام اقدامات به هنگام به کاهش آسیبهای اجتماعی کمک کنند.
وی از مدیران زندانهای استان تهران خواست تا با برنامه‌ریزیهای لازم زمینه حضور قانونمند خیرین در مراکز مراقبت بعد از خروج را فراهم آورند.
رئیس سازمان زندانها تصریح کرد:
برخلاف برخی اظهارنظرها موضوع حمایت از خانواده زندانیان اقدامی لازم و پیشگیرانه در خصوص توسعه سلامت اجتماعی و رسیدن به اصل فردی بودن مجازات است.
 ضرورت به‌روزرسانی امکانات بازرسی و نظارتی
ساختارهای بازرسی و ضرورت توسعه اقدامات نظارتی در زندانها محور بعدی سخنان رئیس سازمان زندانها بود.
وی با اشاره به میزان کشف مواد مخدر در مبادی ورودی زندانها گفت:
هرچند در این زمینه با کمبود شدید امکانات لازم ازجمله دستگاههای بادی اسکنر مواجه هستیم اما نباید از تلاش مضاعف در این بخش غافل شویم. دکتر جهانگیر گفت: پیشگیری از ورود مواد مخدر به زندانها از چالشهای مهم امنیتی در زندانها است که باید با اصلاح روشهای سنتی و به‌روزآوری روشها و امکانات ضمن کنترل و پیشگیری از ورود مواد مخدر به یافتن ریشه‌ها و علل بپردازیم.
وی تأکید کرد: کشف مواد مخدر برای زندانها هنگامی ارزشمند است که در مبادی ورودی باشد.
رئیس سازمان زندانها گفت:
کاربران دوربینهای مداربسته در زندانها علاوه بر کارکرد نظارتی دروبینها در مسائل امنیتی و انتظامی باید بتوانند با نظارت دقیق رفتار زندانیان را نیز ارزیابی و گزارشهای لازم به منظور اقدامات پیشگیرانه را ارائه کنند.
منبع: میزان

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۶
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *