تشکیل سالانه 12 هزارپرونده خطای پزشکی


دسته: حقوق اداری
بدون دیدگاه
شنبه - ۲ مرداد ۱۳۹۵


تشکیل سالانه 12 هزارپرونده خطای پزشکی


تشکیل سالانه 12 هزارپرونده خطای پزشکی

قائم مقام انتظامی سازمان نظام پزشکی گفت: سالانه 800 میلیون خدمات پزشکی به مردم ارایه می‌شود این درحالی است که بین 12 تا 13 هزار پرونده در خصوص خطاهای پزشکی در کشور تشکیل می‌شود.
وی افزود:
در 800 میلیون خدمت ما حتی یک مورد بستری را یک خدمت می‌دانیم که براساس آمارها، فقط یک دهم درصد این خدمات منجر به تشکیل پرونده خطا و تخلف پزشکی می‌شود.
وی ادامه داد:
کل پرونده‌های کشور مرتبط با خطاها و تخلفات پزشکی در دادسراهای پزشکی، پزشکی قانونی و شورای حل اختلاف به 12 تا 13 هزار پرونده می‌رسد که رقم بسیار پایینی به خاطر حجم بالای خدمات ارایه شده به مردم است.
خلیلی اظهار داشت:
در شکایتهای پزشکی در دنیا سه تا پنج درصد منجر به تخلف پزشکی می‌شود اما در ایران این رقم به یک دهم خدمات می‌رسد و زمانی که آمارها را محاسبه می‌کنیم مشاهده می‌شود که نسبت به نرم جهانی خیلی خوب است.
خلیلی خاطرنشان کرد:
نبود امکانات و نیروی انسانی یکی از دلایل اصلی خطاهای پزشکی محسوب می‌شود که به عنوان نمونه در بخش پرستاری بیشترین خطا را شاهد هستیم چون تعداد پرستاران در مراکز درمانی بسیار پایین است و مراقبتهای لازم، قبل، حین و پس از عمل یا ارایه خدمات درمانی به خوبی انجام نمی‌شود و به همین دلیل بیماران نیز برای دریافت خدمات دچار مشکل جدی می‌شوند.
وی اضافه کرد:
کمبود پرستار، نیروی انسانی و امکانات منجر به افزایش خطاهای پزشکی می‌شود و اکنون که میزان تعرفه‌های پزشکی 10 درصد و رقم هزینه‌های 25 درصد افزایش یافته است، نیز مشکلات دیگری در عرصه بهداشتی و درمانی به وجود می‌آید.
قایم مقام انتظامی سازمان نظام پزشکی ادامه داد:
شورای پیش‌گیری از قصور پزشکی در این سازمان فعال است و با حضور حقوقدانان، روسای انجمنهای علمی و قضات درخصوص خطاهای پزشکی بحث می‌شود تا بتوانیم حتی این تعداد پرونده خطای پزشکی را نیز به نحو مطلوبی کاهش دهیم.
وی تصریح کرد:
شورای پیش‌گیری از قصور پزشکی یک‌سری دستورالعملها و اقدامات ساده را برای کاهش خطاهای پزشکی انجام می‌دهد و این اطلاعات را به مراکز درمانی اطلاع رسانی می‌کند تا فرایند خطاها به شکل مطلوبی پایین بیاید.
خلیلی با بیان اینکه در مباحث پزشکی زمان بسیار حایز اهمیت است، افزود:
در برخی مواقع یک بیمار اورژانسی در کمترین زمان ممکن می‌خواهد بهترین خدمات را دریافت کند که در این زمینه می‌تواند منجر به قصور پزشکی شود و در این راستا همراهان بیماران نیز به دلیل مشکلاتی که برای بیمارشان پیش می‌آید عجله فراوان دارند و گاهی اوقات حتی این عجله آنان به پزشک هم منتقل می‌شود و همین موضوع موجب بروز خطا در ارایه خدمات به بیماران می‌شود. وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کمبود اعتبار، نیروی انسانی و امکانات بیشترین ضربه را به مردم و بیماران می‌زند باید در جهت رفع مشکلات برای ارایه خدمات درمانی مطلوب به مردم اقدام شود تا روز به روز شاهد کاهش خطاهای پزشکی در کشور باشیم.
قایم مقام انتظامی سازمان نظام پزشکی ایران گفت:
براساس آمار، میزان شکایات پزشکی در سال 94 نسبت به سال 93 رشد پنج درصدی داشته و بیشترین خطای پزشکی مربوط به پزشکان زنان و زایمان، جراحان عمومی و دندانپزشکان است.
خلیلی در مورد میزان شکایات که به نفع مردم به پایان می‌رسد، اظهار داشت:
در دادگستری و نظام پزشکی 40 تا 45 درصد شکایات منجر به صدور کیفرخواست می‌شود و پس از آن، پرونده‌ها به هیاتهای انتظامی ارجاع می‌شود، 50 تا 55 درصد هم در دادگستری و هم در نظام پزشکی شکایات بررسی می‌شود و نشان می‌دهد که جزو عوارض طبیعی بیماری بوده و قصور و تقصیر پزشکی نیست.
وی گفت: تمامی موارد شکایات، تخلفات و قصور پزشکی به مراجع انتظامی این سازمان ارجاع داده می‌شود و این موضوع باعث شده که در هیاتهای عالی ما مدت انتظار زیاد شود و ما سعی کردیم با افزایش تعداد هیاتهای عالی انتظامی و نیروی انسانی اقداماتی انجام دهیم چون پرونده‌ها سنگین بوده و این مرجع به عنوان آخرین مرحله تصمیم گیری است.
خلیلی ادامه داد:
برخی از پرونده‌ها ممکن است سه بار کارشناسی شود و ترکیب هیات عالی انتظامی، رئیس پزشکی قانونی، رئیس یکی از قضات دیوان عالی کشور و رئیس هیات پزشکان متخصص خوشنام و خوش سابقه در مرجع نظام پزشکی حضور دارند و تصمیمات آنها منجر به صدور رای می‌شود و دادگاه براساس نظر آنها رای نهایی را صادر می‌کند.
منبع: ایرنا

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *