تشریح اقدامات دستگاه قضایی برای مراسم اربعین

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
جمعه - ۱۴ آبان ۱۳۹۵


تشریح اقدامات دستگاه قضایی برای مراسم اربعین

تشریح اقدامات دستگاه قضایی برای مراسم اربعین

محمد رزم رئیس‌کل دادگستری استان ایلام با اشاره به اقدامات انجام‌شده از سوی دستگاه قضایی استان ایلام در جهت برگزاری هرچه بهتر مراسم اربعین حسینی گفت: دادگستری کل استان ایلام در راستای خدمت‌رسانی بهتر به زائران امام حسین (ع) و نیز در جهت هرچه بهتر و باشکوه‌تر برگزار شدن مراسم اربعین حسینی که به گفته مقام معظم رهبری نمایش اقتدار شیعه در برابر تکفیریها است اقدامات خوبی را در ستاد مرکزی اربعین انجام داده است.

%d8%aa%d8%b4%d8%b1%db%8c%d8%ad-%d8%a7%d9%82%d8%af%d8%a7%d9%85%d8%a7%d8%aa-%d8%af%d8%b3%d8%aa%da%af%d8%a7%d9%87-%d9%82%d8%b6%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d9%85%d8%b1%d8%a7%d8%b3%d9%85

ارزیابی وضعیت پایانه مرزی مهران

رئیس‌کل دادگستری استان ایلام عنوان کرد: در راستای بهبود وضعیت منطقه و مرز ایلام 2 هفته قبل، با یک گروه بازرسی شامل رئیس دادگاههای عمومی، معاون منابع انسانی، مالی، اداری و سایر همکاران قضایی و چند تن از قضات دادگاه تجدیدنظر استان ایلام به شهرستان مهران سفرکرده و در پایانه مرزی مهران حضور یافته و وضعیت این پایانه را با حضور مسؤولین شهرستان مورد ارزیابی قراردادیم. وی بابیان اینکه در پایانه مرزی مهران مسیر خروجی زائرین دو مسیر است، گفت: در یک مسیر 64 گیت و مسیر دیگر 30 گیت خروجی آماده‌شده و دروازه خروجی هم به عرض 4 متر افزایش‌یافته است. خوشبختانه بازرسیها و بررسیها نشان داد که هیچ‌گونه مشکلی در پایانه وجود ندارد و ساخت‌وسازهای عمرانی هم با سرعت در حال انجام است.

استقرار شعبه دادیاری و بازپرسی در پایانه مرزی مهران

این مقام قضایی گفت: در جلسه‌ای که در پایانه مرزی مهران و با حضور مسؤولین شهرستان برگزار شد به دادستان شهرستان مهران دستور داده شد که یک شعبه دادیاری را تا یک هفته پس از پایان مراسم اربعین در پایانه مرزی مستقر کنند. چون تعداد و حجم زوار زیاد است نمی‌خواهیم زوار معطل شوند و 10-15 کیلومتر به شهر مهران مراجعه کنند و تشکیل پرونده دهند. لذا دستور دادیم که همان‌جا یک شعبه دادیاری مستقرشده و قاضی حضورداشته باشد. همچنین اعلام شد که یک شعبه بازپرسی 10 روز قبل از اربعین در معیت شعبه دادیاری در پایانه مرزی مهران مستقر شود. رزم ادامه داد: اکنون شعبه دادیاری در پایانه مرزی مستقر است اما شعبه بازپرسی از چند روز آینده در پایانه مستقر می‌شود و تا یک هفته بعد از مراسم اربعین در محل حضور خواهند داشت. این مقام قضایی اظهار کرد: همچنین بسیاری از مسائل و مشکلات به وجود آمده باید به‌صورت فوری برطرف شود که این امر نیازمند خدمات قضایی در همان مکان است. لذا شعبه جزایی هم اگر لازم باشد در آینده در پایانه مستقر خواهد شد. مثلاً جزای نقدی باشد، ضامن بخواهند بیاورند، تحقیقات انجام شود و امثال آن‌که با استقرار شعبه جزایی در پایانه مرزی مهران دیگر نیاز به حضور در شهرستان مهران نیست و قاضی سیار در همان مکان حکم را صادر کند. وی تصریح کرد: البته در کنار همه این موارد، ضابطین هم حضور دارند، مرزبانی و نیروی انتظامی در آنجا در امر خدمت‌رسانی بهتر به مردم مشارکت فعال دارند. رزم عنوان کرد: در شورای تأمین شهرستان مهران مطرح و مصوب شده که یک پاسگاه انتظامی هم در خود پایانه مرزی مهران مستقر شود که علاوه به مرزبانی، نیروی انتظامی هم در تأمین امنیت و آسایش زائران امام حسین (ع) حضور فعال و جدی داشته باشد.

فروش و عرضه سیم‌کارت توسط هر شخص حقیقی و حقوقی در مرز ممنوع اعلام‌شده است

رئیس‌کل دادگستری استان ایلام با اشاره به برخی مشکلات به وجود آمده در سالهای قبل گفت: متأسفانه در این ایام افرادی در پایانه مرزی حضور یافته و اقدام به فروش سیم‌کارت‌ به‌صورت غیرمجاز می‌کنند. فروش این سیم‌کارتها بدون هیچ‌گونه ثبت‌نام، احراز هویت و ثبت مشخصات خریداران صورت می‌گیرد و معلوم نمی‌شود که صاحب این سیم‌کارت خریداری‌شده چه کسی است که این اقدام ممکن است سوءاستفاده‌های فراوان امنیتی، اطلاعاتی را رقم بزند و حتی امکان دارد افراد تخلیه اطلاعاتی شوند. این مقام قضایی توضیح داد: علاوه بر این موضوع عرضه این سیم‌کارتها باعث ازدحام و شلوغی و نارضایتی مردم می‌شود؛ بنابراین فروش و عرضه هر سیم‌کارتی توسط هر شخص حقیقی و حقوقی ممنوع اعلام‌شده و در صورت مشاهده برخورد قانونی با آنها خواهد شد.

احراز هویت پارکبانها

رزم گفت: با توجه به حجم زیاد زوار و وسایل نقلیه امکان ایجاد صندوق امانات مقدور نیست. لذا اعلام‌شده که مسؤولیت سرقت خودروها و اموال داخل خودروها با پارکبان است. اعلام‌شده که نباید در رسیدی که پارکبان به صاحب خودرو می‌دهد هیچ‌گونه عدم مسؤولیتی در قبال اموال خودرو قیدشده باشد؛ یعنی پارکبانها باید فهرستی از اموال داخل خودرو از صاحبان خودرو بگیرند و مسؤولیت آنها را بپذیرند.

قیمتها و مبالغ جابجایی مسافران و زائرین تعیین و اعلام می‌شود

رئیس‌کل دادگستری استان ایلام بیان کرد: در شورای تأمین استان ایلام مصوب شد که قیمتها و مبالغ جابجایی مسافران و زائرین تعیین و اعلام شود و در معرض دید عموم قرار گیرد که مسافران نسبت به هزینه‌های جابجایی آگاهی داشته باشند. رزم با اشاره به آمادگی دستگاه قضایی استان ایلام در این ایام گفت: در ایام منتهی به اربعین حسینی دادگستری دهلران و ایلام و مهران در حالت آماده‌باش و کشیک بوده و تعطیل نیستند و آماده خدمت به مردم و زائرین امام حسین (ع) هستند. وی با اشاره به سفر اخیر خود به شهرستان ملک شاهی طی دو هفته گذشته، اظهار کرد: در این مسیر جاده‌ای به نام ترشآبه وجود دارد که از مهران حدود 100 کیلومتر فاصله دارد. با توجه به ترافیک سنگین در مسیر مهران به ایلام در زمان بازگشت مسافران، طبیعتاً این جاده پرتردد خواهد بود و نیازمند تأمین امنیت و تابلوهای هشداردهنده است؛ بنابراین با مدیرکل پایانه‌ها و حمل‌ونقل جاده‌ای استان ایلام مکاتبه کرده که این جاده را ساماندهی کرده و در آن نسبت به نصب علائم هشداردهنده و تابلوهای راهنمایی و رانندگی اقدام کنند. همچنین این جاده نیاز به امنیت دارد، لذا در مکاتبه‌ای با فرماندهی نیروی انتظامی استان ایلام اعلام‌شده در این ایام یک پاسگاه نیروی انتظامی موقت و نیز گشت سیار در این جاده مستقر شود. همچنین خواسته‌ایم که در این مسیر تعدادی موکب هم ایجاد شود.

هشدار به سودجویانی که در این ایام به تغییر کاربری اراضی اقدام می‌کنند

این مقام قضایی تصریح کرد: در این ایام طبیعی است که پارکینگها درآمدزایی خوبی دارند؛ اما متوجه شده‌ایم که برخی افراد سودجو از این موضوع سوءاستفاده کرده و اقدام به تغییر کاربری زمینهای خودکرده‌اند. این افراد زمینهای بلااستفاده و اراضی کشاورزی کنار جاده‌ها و بزرگراه‌ها را صاف و مسطح کرده و به‌نوعی تبدیل به پارکینگ خودرو می‌کنند.

رزم تأکید کرد: این کار برخلاف قانون بوده و ممنوع است. تغییر کاربری اراضی کشاورزی تحت هر عنوان دیگری ممنوع است. اعلام کرده‌ایم همه امور اراضی، هم منابع طبیعی، هم جهاد کشاورزی به این موضوع توجه کرده و گشتهای بازرسی مرتبی داشته باشند. چون نسبت به این موضوع قاطعانه و شدیداً برخورد خواهیم داشت و اجازه این کار را به هیچ فردی نمی‌دهیم. خودروها به‌هیچ‌وجه نباید در مکانهایی غیر از پارکینگهای مشخص‌شده مستقر شوند.

مردم قبل از مراجعه به مرزها مدارک قانونی خود را تهیه کنند

رئیس‌کل دادگستری استان ایلام با هشدار به افرادی که قصد خروج از کشور را بدون مدارک دارند گفت: زائرین کربلای معلا فقط با مدارک قانونی حق خروج و ورود رادارند؛ یعنی تا زمانی که زائرین مدارک قانونی مثل پاسپورت و ویزا نداشته باشند حق خروج از کشور را نخواهند داشت و این موضوع مرتب توسط نیروی انتظامی پیگیری خواهد شد؛ بنابراین به مردم توصیه می‌کنیم که حتما قبل از مراجعه به مرزها مدارک قانونی خود را تهیه کنند تا در پایانه‌های مرزی دچار مشکلات و سردرگمی نشوند. رئیس‌کل دادگستری استان ایلام گفت: به تمام ادارات کل استان ایلام بخشنامه شده است که نسبت به تجهیز و آماده‌سازی مهمان‌سراهای خود اقدام کنند.

وی در پایان یادآور شد: دستگاه قضایی استان ایلام با تمام توان و تلاش آماده خدمت‌رسانی به مردم و زائران امام
حسین (ع) است. منبع: میزان

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *