تشریح دستاوردهای سفر رئیس قوه قضاییه به کشور عراق

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
شنبه - ۱۵ آبان ۱۳۹۵


تشریح دستاوردهای سفر رئیس قوه قضاییه به کشور عراق

تشریح دستاوردهای سفر رئیس قوه قضاییه به کشور عراق

 %d8%aa%d8%b4%d8%b1%db%8c%d8%ad-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%88%d8%b1%d8%af%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%b3%d9%81%d8%b1-%d8%b1%d8%a6%db%8c%d8%b3-%d9%82%d9%88%d9%87-%d9%82%d8%b6%d8%a7%db%8c%db%8c%d9%87-%d8%a8

 

آیتالله آملی لاریجانی که به دعوت رئیس شورای عالی قضایی عراق و در رأس هیأتی بلندپایه، از هشتم آبان ماه به کشور عراق سفرکرده بود، پس از ورود به تهران در فرودگاه مهرآباد و در جمع خبرنگاران دستاوردهای این سفر را تشریح کرد.

وی افزود: سفر به کشور عراق در کل سفر مفیدی بود. مذاکراتی با طرفهای عراقی در مورد دستگاه قضایی عراق و همچنین با مسؤولان عالی این کشور ازجمله رئیس‌جمهور محترم، نخست‌وزیر محترم، رئیس مجلس محترم این کشور و هیأت تحالف که متشکل از شخصیتهای سیاسی کشور عراق است، داشتیم.

آیت‌الله آملی لاریجانی تصریح کرد: مذاکرات صورت گرفته، مذاکرات بسیار سازنده‌ای بود؛ خصوصاً با مسؤولان دستگاه قضایی کشور عراق بحثهای طولانی صورت گرفت و یک تفاهم‌نامه نیز به امضای طرفین رسید.

 وی در تشریح مفاد این تفاهم‌نامه گفت: این تفاهم‌نامه متضمن چند ماده است، برخی از این مواد به همکاری و تعامل در امر مبارزه با تروریسم، مبارزه با جرائم سازمان‌یافته، قاچاق مواد مخدر و برخورد با قاچاقچیان مربوط می‎شود و قرار شد در رابطه با مباحث حقوق بشری در سطح عالی‌تری همکاری داشته باشیم. آیت‌الله آملی لاریجانی تصریح کرد: دربندی از این تفاهم‌نامه تصریح‌شده که دو کشور نسبت به هم شناخت مؤثرتری داشته باشند و کشور جمهوری اسلامی ایران نسبت به آموزش قضات کشور عراق اقدام کند و دستاوردهای خود را که در طول دوران بلند انقلاب اسلامی داشته است در اختیار برادران و قضات عراقی قرار دهد.

 رئیس قوه قضاییه با اشاره به مذاکرات سیاسی صورت گرفته در این سفر اظهار کرد: در بعد سیاسی نیز بحثهای سازنده‌ای انجام شد و از نقطه نظرات مسؤولان عالی عراقی آگاه شدیم. گمان می‌کنم اقتضای روابط بین دو کشور، اقتضای بسیار بالایی است و با روابط این‌چنینی سطح روابط ارتقاء می‌یابد.

 وی خاطرنشان کرد: برای ارتقاءِ این روابط که حتما شدنی است، باید تلاش کنیم و در جهات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تعاملات بیشتری داشته باشیم.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به سفر خود به شهر مقدس نجف گفت: در شهر نجف با مراجع بزرگ تقلید دیدار شد؛ بخصوص با آیت‌الله سیستانی (حفظه الله) بحثهای طولانی مطرح گردید و مذاکرات و نقطه نظرات ایشان بیان شد. امیدوارم آثار بحثهای مطرح‌شده در سطح سیاسی و مباحث مطرح‌شده در فرمایش مراجع محترم و آنچه مذاکره با دستگاه قضایی صورت گرفت، مثمر ثمر باشد.

وی یادآور شد: در کنار همه اینها یک خصیصه مهم این سفر، زیارت عتبات عالیات بود که خیلی برای ما مهم بود. یک فضای بسیار معنوی در زیارت مشاهد شریف برای هیأت ایرانی پدید آمد که از الطاف الهی است و در این سفر این فضای معنوی برای همه دوستان که بعد خاصی بود، ایجاد شد.

رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: بحمدالله درمجموع سفر مثبتی بود که امیدوارم آن تفاهم‌نامه و مذاکراتی که صورت گرفته و مذاکراتی که انجام داده‌ایم، پیگیری شود و اگر اقدامی لازم است، انجام دهیم تا به روابط بهتر بینجامد و سطح روابط ارتقاء یابد. آیت‌الله آملی لاریجانی در پایان از مقامات و مسؤولانی که در این سفر وی را همراهی کردند، از کشور میزبان، از سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد و خبرنگاران به دلیل تلاشهایی که داشتند تشکر کرد. منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۱۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *