ترکمنستان ۲۶ روز پس از قطع گاز ایران خواستار مذاکره شد

دسته: غیر حقوقی
بدون دیدگاه
شنبه - ۹ بهمن ۱۳۹۵


ترکمنستان ۲۶ روز پس از قطع گاز ایران خواستار مذاکره شد

ترکمنستان ۲۶ روز پس از قطع گاز ایران خواستار مذاکره شد

 

862706183

وزارت امور خارجه ترکمنستان اعلام کرد، این کشور آماده ادامه مذاکرات با ایران پس از قطع عرضه گاز به این کشور در ماه جاری میلادی است.

به نقل از رویترز، وزارت امور خارجه ترکمنستان اعلام کرد، این کشور آماده ادامه مذاکرات با ایران پس از قطع عرضه گاز به این کشور در ماه جاری میلادی است، اما هم‌چنین این حق را برای خود قائل است که اختلاف بر سر پرداخت پول گاز را به داوری ببرد.

این وزارتخانه در بیانیه خود گفته که بدهی گازی ایران از عمل نکردن شرکت ملی گاز ایران به مقرره «بگیر یا بپرداز» ناشی می‌شود که در قرارداد گازی امضاشده بین طرفین درج‌شده است.

تهران در ماه دسامبر گفته بود، ترکمنستان تهدید کرده که صادرات گاز به ایران را به دلیل اختلاف موجود در پرداختها قطع خواهد کرد. رقم این اختلاف به 1.8 میلیارد دلار می‌رسد و تاریخ آن به بیش از یک دهه قبل برمی‌گردد. ایران خواهان ارجاع موضوع به داوری است. ایران خود میادین گازی عظیمی در جنوب کشور دارد، اما برای توزیع گاز در استانهای شمالی به‌ویژه در فصل سرما، از سال 1997 به این‌طرف از ترکمنستان گاز وارد می‌کند. ترکمنستان پس از قطع خرید گاز توسط روسیه از این کشور در سال گذشته میلادی با کمبود منابع ارزی مواجه است. با توقف خرید گاز روسیه از ترکمنستان، در حال حاضر چین بزرگ‌ترین مشتری گاز این کشور به شمار می‌رود. منبع: تسنیم

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *