تراکم زندانیان علت حوادث ناگوار در زندان

دسته: حقوق زندانیان
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۵ خرداد ۱۳۹۵


تراکم زندانیان علت حوادث ناگوار در زندان

دنیای حقوق: با توجه به اهمیت موضوع زندان و زندانی به کاوشی در این زمینه پرداخته است. آخرین اظهاراتی که از سوی مسئولین مربوط در این زمینه وجود دارد مربوط به برخی نمایندگان دوره نهم مجلس شورای اسلامی است که در ادامه می‌آید.
نایب رییس کمیسیون قضایی حقوقی قضایی مجلس با تأکید بر ضرورت تأمین بودجه واقعی برای سازمان زندانها، گفت: در شرایطی که بودجه سازمان زندانها کفاف تأمین وسایل ابتدایی و اولیه زندان را نمی‌دهد، تراکم بسیار زندانیان امری مسلم است.
سید حمیدرضا طباطبایی نائینی در واکنش به کمبود اعتبار زندانیان گفت: آمار زندانیان به‌صورت درصدی افزایشی داشته و دارد، به‌گونه‌ای که در هیچ برهه زمانی آمار زندانیان رو به کاهش نبوده است؛ در سالهای اخیر نیز برنامه‌های قوه قضاییه برای کاهش جمعیت کیفری به دلیل شرایط اقتصادی کشور، محقق نشده لذا شاهد افزایش جمعیت کیفری بوده‌ایم.
ایشان درباره دلایل افزایش جمعیت زندانها، گفت: جرائم مربوط به مواد مخدر هم در کنار اعتبار اندک سازمان زندانها در افزایش جمعیت زندانها تأثیر بسیار داشته تا جایی که رسیدن به هدف یعنی کاهش جمعیت کیفری را به تعویق انداخته است.
طباطبایی نائینی بابیان اینکه زندانها به‌گونه‌ای باشد که شرایط اصلاحی برای مجرمین و زندانیان وجود داشته باشد، گفت: در شرایطی که بودجه سازمان زندانها کفاف تأمین وسایل ابتدایی و اولیه زندان را نمی‌دهد، تراکم بسیار زندانیان امری مسلم است؛ لذا در این وضعیت زندانها از شرایط بهداشتی و شیوع بیماریهای واگیردار و بروز مشکلات اخلاقی در امان نیستند.
این نماینده مردم در مجلس نهم، یادآور شد: کمبود اعتبارات نه‌تنها موجب تراکم زندانیان در زندانها شده بلکه بنا به دلایل مذکور احتمال وقوع حوادث ناگوار در زندان را افزایش داده لذا ضرورت تخصیص بودجه واقعی برای سازمان زندانها به شکلی که هزینه‌های ضروری تأمین شود، وجود دارد.
معاون مالی قوه قضائیه تأکید کرده بود که سازمان زندانها یک مجموعه صد درصد مصرفی ملزم به ارائه خدمات است؛ چراکه هیچ زندانبان و رئیس زندانی نمی‌تواند متهمی که به دستور دستگاه قضایی محکوم‌به زندان شده است را نپذیرد.        منبع: خبرگزاری خانه ملت


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۳
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *