تدوین آئین‌نامه منع دخالت نهادهای خارجی در دانشگاهها


دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۱۸ مرداد ۱۳۹۵


تدوین آئین‌نامه منع دخالت نهادهای خارجی در دانشگاهها


وزیر علوم خبر داد

تدوین آئین‌نامه منع دخالت نهادهای خارجی در دانشگاهها

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از تدوین آئین‌نامه‌ای برای جلوگیری از دخالت‌ نهادهای خارج از دانشگاه در مراکز آموزشی خبر داد.
دکتر محمد فرهادی در نشستی با روسای دانشگاههای استانهای خراسان در دانشگاه فردوسی بابیان این مطلب اظهار کرد: ما باید با اساتید و دانشجویان و همچنین تشکلهای دانشجویی ارتباط بیشتری داشته باشیم و تشکلهای دانشجویی باید به شکل خاصی موردتوجه قرار گیرند. اما بر اساس گزارشهایی که به دست ما رسیده متأسفانه شنیده می‌شود، جلسات شورای نظارت بر فعالیتهای تشکلهای دانشجویی در دانشگاهها بعضاً تشکیل نمی‌شود و همین مسأله باعث بروز برخی اتفاقات می‌گردد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بابیان اینکه برگزاری جلسات شورای نظارت بر فعالیتهای تشکلهای دانشجویی در دانشگاهها قطعاً می‌تواند به فعالیت این مجموعه‌ها کمک کند، تصریح کرد: بعضاً به دلیل برگزار نشدن این جلسات برخی تشکلها مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند و متأسفانه ارگانهای خارج از دانشگاه نیز گاهی در این مسأله دخالت می‌کنند.
فرهادی تأکید کرد: برای این منظور آئین‌نامه‌ای تهیه‌شده تا مانع دخالتهای نهادهای بیرونی در دانشگاهها شود. در این راستا با دستگاههای دیگر در حد روسای قوا جلساتی داشته‌ایم تا دیگر شاهد چنین مسائلی در دانشگاهها نباشیم. زیرا قطعاً کسی نباید در دانشگاه دخالت کند، مگر امنیت یک شهر به خطر افتاده باشد. چنین مساله‌ای نیز باید بااطلاع و دخالت رئیس دانشگاه صورت گیرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات آموزش عالی در کشور، اضافه کرد: آموزش عالی در کشور ما مدلی خاص است به این معنا که نه دانشگاههای ما صد درصد مستقل هستند و نه به شکل یک اداره کل اداره می‌شوند. به همین جهت تداخلهایی در فعالیتهای آنان شکل می‌گیرد و از چند مرجع برای ما قوانین و مقررات تنظیم می‌گردد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: پس‌ازاین باید طرح آمایش آموزش عالی بیشتر مطرح‌شده و همگان برای تحقق آن تلاش کنند. ما برای تصویب کلیات آمایش آموزش عالی حدود یک سال فعالیت داشته‌ایم و در این راستا توسعه و توازن آموزش عالی، تنوع نظامها و نیازهای محلی، منطقه‌ای و ملی موردتوجه قرار گرفت.همچنین یکی از اصلی‌ترین نکاتی که در ساماندهی آموزش عالی موردتوجه قرارگرفته منطقه بندی‌ کردن آموزش عالی به 10 منطقه است که البته این مسأله شامل مراحل اجرایی است و باید روی آن کار شود.
وی تأکید کرد: ابلاغ سند آمایش آموزش عالی به معنای اجرای بخش‌نامه‌ای و آئین‌نامه‌ای آن نیست. در این مسیر باید فرهنگ‌سازی صورت گرفته و توجیهات انجام شود چراکه در حال حاضر برای اجرایی شدن این سند ما از پشتوانه قانونی برخوردار هستیم و باید برای اجرای آن پاسخگو باشیم.
فرهادی گفت: فاز اول سند آمایش آموزش عالی مشخص شدن مناطق ده‌گانه است. برای این منظور ما باید در هر منطقه یک یا تعدادی دانشگاه معین داشته باشیم. امسال با این منطقه بندی انتظار از دانشگاهها برای مشارکت در تحقق آن بیشتر است.
منبع: ایسنا

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *