تخلیه زودتر از موعد خانه

دسته: حقوق همگانی , مطالب برگزیده
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۷ دی ۱۳۹۵


تخلیه زودتر از موعد خانه

پرسش و پاسخ حقوقی

2

تخلیه زودتر از موعد خانه

مستأجری داریم که می‌خواهد زودتر از موعد مقرر منزل را تخلیه کند. آیا او می‌تواند تقاضای پول پیش خود را کند؟

معمولاً در قراردادهای اجاره این شرط وجود دارد که موجر یا مستأجر در صورتی‌که مایل به فسخ و بر هم زدن اجاره باشد یک یا دو ماه قبل از بر هم زدن اجاره به‌طرف مقابل اعلام کند در این صورت با تسویه‌حساب موجر و مستأجر قرارداد اجاره به پایان می‌رسد؛ اما چنان‌چه شرطی درخصوص تخلیه زودتر از موعد نکرده‌اید طبق موازین شرعی و قانونی مستأجر گرچه می‌تواند منزل را تخلیه کند و لکن حق مطالبه پول پیش را تا پایان مدت ندارد، به‌علاوه باید اجاره‌بهای مدتی هم که باقی‌مانده (اگرچه تخلیه کرده است) را بپردازد، مگر این‌که شما راضی به این باشید که تخلیه کند و اجاره‌ مدت باقی‌مانده را ندهد.

 عدم پرداخت اجارهبها

چگونه می‌توان با مستأجری که اجاره را پرداخت نمی‌کند، برخورد کرد؟

معمولاً مراجعه به مرجع قضایی در این موارد زمانی است که مستأجر با پایان یافتن مهلت قراردادش اقدام به تخلیه ملک نکند‌، لذا در‌صورتی‌که مستأجر با پایان مدت اجاره‌اش اقدام به تخلیه ملک بنماید و بر بدهکار بودن خود نیز اذعان داشته باشد، دیگر مراجعه به مراجع قضایی ضروری نیست اما شما با احتساب اجاره‌های معوقه و سایر هزینه‌ها و کسر آن از مبلغ ودیعه می‌توانید بدون مراجعه به دادگستری مشکل را حل کنید.

طبق بند 9 ماده 14 قانون روابط موجر و مستأجر مصوب 1356، موجر می‌تواند حسب مورد صدور حکم فسخ اجاره یا تخلیه را از دادگاه درخواست کند. دادگاه ضمن حکم فسخ اجاره، دستور تخلیه مورد اجاره را صادر می‌نماید و این حکم علیه مستأجر یا متصرف اجرا و محل، تخلیه خواهد شد: «در صورتی‌که مستأجر در مهلت مقرر در ماده 6 این قانون از پرداخت مال‌الاجاره یا اجرت‌المثل خودداری نموده و با ابلاغ اخطار دفترخانه تنظیم‌کننده سند اجاره یا اظهارنامه (در موردی که اجاره‌نامه عادی بوده یا اجاره‌نامه‌ای در بین نباشد) ظرف ده روز قسط یا اقساط عقب‌افتاده را نپردازد. در این مورد اگر اجاره‌نامه‌ رسمی باشد موجر می‌تواند از دفترخانه یا اجرای ثبت صدور اجراییه بر تخلیه و وصول اجاره‌بها را درخواست نماید».

هر‌گاه پس از صدور اجراییه، مستأجر اجاره آپارتمان عقب‌افتاده را تودیع کند اجرای ثبت تخلیه را متوقف می‌کند ولی موجر می‌تواند به استناد تخلف‌ مستأجر از پرداخت اجاره‌بها از دادگاه درخواست تخلیه عین مستأجر را بنماید. ‌هر‌گاه اجاره‌نامه عادی بوده یا سند اجاره تنظیم‌نشده باشد موجر می‌تواند برای تخلیه عین مستأجره و وصول اجاره‌بها به دادگاه مراجعه کند. ‌در موارد فوق هر‌گاه مستأجر قبل از صدور حکم دادگاه اضافه بر اجاره‌بهای معوقه صدی بیست آن را به نفع موجر در صندوق دادگستری تودیع نماید ‌حکم به تخلیه صادر نمی‌شود و مستأجر به پرداخت خسارت دادرسی محکوم و مبلغ تودیع‌شده نیز به موجر پرداخت می‌گردد، ولی هر مستأجر فقط ‌یک‌بار می‌تواند از این ارفاق استفاده کند. منبع: مهداد


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۱۰۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *