تخلفات گمرکی Customs offenses

دسته: حقوق گمرکی
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۱۵ آذر ۱۳۹۵


تخلفات گمرکی Customs offenses

تخلفات گمرکی   Customs offenses

Conceptual image of international logistics, featuring a docker, looking at the unloading of a container ship by huge cranes in the distance

تخلف گمرکی عبارت است از، هر نوع اظهار کالا یا عدم اظهار آن (منصرف از جرم قاچاق)، یا اقدام عملی مغایر قانون یا نظامنامه یا سایر مقررات گمرکی، خواه متضمن زیانمالی دولت باشد، خواه نباشد.. تخطی از قوانین و حقوق گمرکی و آییننامههای اجرایی آن را تخلف گمرکی گویند.

در طبقه‌بندی و تشخیص ماهیت کیفری نقض قانون امور گمرکی، می توان به جرایم گمرکی و تخلفات گمرکی اشاره کرد. نقض قانون امور گمرکی که مفهوم بسیار گسترده ای دارد شامل، جرایم گمرکی مربوط به نقض بندهای مختلف ماده 113 قانون امور گمرکی به عنوان «قاچاق»، یا جعل اسناد مثبته به‌عنوان «جرم جعل» است و تخلف گمرکی که شامل موارد مرتبط با مواد 112-103 قانون امور گمرکی است.

طبق نظر سازمان جهانی گمرکW.C.O هر نوع نقض قانون امور گمرکی (به مفهوم اعم آن)‌ یا کوشش (شروع و اقدام) ‌در جهت نقض، ‌تخلف گمرکی نامیده می‌شود.

در قانون امور گمرکی هرگاه کسی کالایی را که ورود آن به کشور مجاز باشد و از پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی و عوارض بخشوده است، جز از راه‌های مجاز، از سایر راهها و بدون کسب اجازه قبلی گمرک وارد نماید، عمل او تخلف از مقررات گمرکی محسوب می‌ گردد.

مطابق قانون و آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی، اقدامی است ناشی از اظهار خلاف واقع یا تسلیم اسناد یا سیاهه نادرست به گمرک (به‌استثنای اسناد یا سیاهه جعلی که مشمول قوانین مربوط به خود خواهد بود) که منجر به عدم وصول حقوق گمرکی، سود بازرگانی، هزینه‌های گمرکی و عوارض به میزان واقعی می شود.

برخی از مصادیق تخلفات گمرکی در قانون امور گمرکی شامل موارد زیر است:

1- «وسایل نقلیه آبی اعم از خالی یا حامل کالا که وارد آبهای کشور می شود باید در اسکله‌های مجاز پهلو بگیرد یا در لنگرگاههای مجاز لنگر بیندازد و قبل از انجام تشریفات مربوطه نباید کالایی را تخلیه یا بارگیری نماید یا از اسکله‌ها یا لنگرگاهها خارج شود. هواپیمایی که وارد کشور می‌شود اعم از خالی یا حامل کالا باید در فرودگاه مجاز فرود آید و تشریفات گمرکی‌ مقرر درباره آن انجام شود. برای هواپیماهای خروجی و کالای آنها تشریفات گمرکی باید قبل از پرواز انجام گیرد. وسایل نقلیه زمینی اعم از خالی یا حامل کالا باید از راه های مجاز گمرکی وارد کشور شود و یکسره به اولین گمرک مرزی وارد و تشریفات گمرکی آن انجام گردد و هم‌چنین از راه های مجاز گمرکی خارج شود» (ماده 103 قانون امور گمرکی)

2- هرگاه به همراه کالایی که می بایست با رعایت ماده (103) وارد گردیده است بسته یا بسته‌هایی مشاهده شود که در اظهارنامه اجمالی و فهرست کل بار یا بارنامه وسیله نقلیه، ذکری از آن نشده باشد و یا بسته یا بسته‌هایی در اظهارنامه اجمالی و فهرست کل بار یا بارنامه ذکر شود که به مرجع تحویل‌گیرنده، تحویل نگردیده باشد.

3- هرگاه کالایی که ورود آن ممنوع است برای ورود قطعی با نام و مشخصات کامل و صحیح اظهار شود گمرک باید از ترخیص آن خودداری و به صاحب کالا یا نماینده قانونی وی به‌طور مکتوب اخطار کند که حداکثر ظرف سه‌ماه نسبت به عبور خارجی یا مرجوع کردن کالا با رعایت ضوابط اقدام نماید.

در صورت عدم اقدام ظرف مدت مزبور، گمرک کالا را ضبط و مراتب را به‌صاحب آن یا نماینده او ابلاغ می نماید. صاحب کالا حق دارد از تاریخ ابلاغ ضبط تا دو ماه اعتراض خود را به دادگاه صالحه تسلیم نماید و مراتب را حداکثر ظرف پانزده روز از تاریخ مراجعه به دادگاه صالحه به گمرک مربوطه اعلام کند. در غیر این صورت کالا به ضبط قطعی دولت درمی‌آید.

4- در مورد کالای موضوع ماده (105) که به‌جای کالای مجاز و بدون استفاده از اسناد خلاف واقع از گمرک ترخیص شده و از تاریخ ترخیص آن بیش از چهار ماه نگذشته است به‌شرح زیر رفتار می شود:

5- هرگاه ضمن رسیدگی به اظهارنامه یا بازرسی کالای صادراتی معلوم شود وجوهی کمتر از میزان مقرر، اظهار یا تودیع گردیده است.

6- غیر از مصادیقی که در این قانون به‌عنوان قاچاق ذکرشده است کشف هر نوع مغایرت بعد از اظهار و قبل از ترخیص کالای ورودی از گمرک که موجب زیان مالی دولت گردد و مـستلزم اخذ تفاوت وجوه متعلقه باشد

7- وسایل نقلیه و کالاهایی که به‌صورت عبوری، ورود موقت، ورود موقت برای پردازش یا مرجوعی وارد کشور می‌گردد و وسایل نقلیه‌ای که به استناد جواز عبور بین‌المللی وارد کشور می‌شود چنانچه در مهلت مقرر برای خروج از کشور یا تحویل به گمرک به‌غیراز موارد قوه قهریه (فورس ماژور) مراجعه ننماید.

8- هرگاه در اظهارنامه‌هایی که برای ترخیص کالا تسلیم گمرک می‌شود مشخصات کالا برخلاف واقع اظهار شده باشد ولی این خلاف اظهار متضمن زیان مالی دولت نشود و کشف آن مستلزم اخذ تفاوت نباشد.

منبع: وب‌سایت دانشگاه علوم انتظامی امین


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۴۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *