تخلفات قانونی با اجرای سریع احکام قضایی کاهش می‌یابد

دسته: رویداد حقوقی , مطالب برگزیده
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۲۰ دی ۱۳۹۵


تخلفات قانونی با اجرای سریع احکام قضایی کاهش می‌یابد

تخلفات قانونی با اجرای سریع احکام قضایی کاهش مییابد

20150521184109228

آیت اله بنیهاشمی گفت: تخلفات قانونی و قانون گریزیها با اجرای سریع احکام قضایی کاهش مییابد.

آیت اله بنی‌هاشمی رئیس دادگستری آبیک بیان داشت: تصویر بسیار زیبایی از قانون اساسی در نظام جمهوری اسلامی ترسیم‌شده است و در هر کدام از اصول قانون اساسی پیوند و همبستگی هوشمندانه‌ای وجود دارد.

وی ادامه داد: اصلی‌ترین مأموریت نظام جمهوری اسلامی ایجاد قسط و عدل است، گسترش عدالت در اصول مختلف قانون اساسی علی‌الخصوص اصل 156 قانون اساسی مورد تأکید است که در این‌بین بند اول و چهارم اصل 156 که ماهیت قضایی دارد یک کفه ترازو و بند دوم و پنجم این اصل که ماهیت غیر قضایی دارند کفه دیگر ترازو را تشکیل می‌دهند و لذا لازم است هم ماهیت قضایی عدالت و هم ماهیت غیر قضایی آن موردتوجه قرار گیرد. رئیس دادگستری شهرستان آبیک اضافه کرد: عدالت تنها به مفهوم عدالت قضایی نیست بلکه عدالت سیاسی، عدالت اقتصادی، عدالت فرهنگی، عدالت اجتماعی و حتی عدالت ساختاری از دیگر شاخصه‌های عدالت در دستگاه قضا است که باید به‌مانند عدالت قضایی مورد تأکید قرار گیرد. وی با اشاره به لزوم اجتماعی شدن مجموعه دادگستری و علی‌الخصوص مجموعه معاونت پیش‌گیری از وقوع جرم گفت: در صدر عنوان پیش‌گیری عنوان معاونت اجتماعی تعریف‌شده است و تأکید ریاست محترم قوه قضاییه نیز این است که برنامه‌ریزی انجام‌گرفته در مجموعه پیش‌گیری از وقوع جرم اجتماعی محور باشد. بنی‌هاشمی با اشاره به نگاه ویژه مقام معظم رهبری به مقوله پیش‌گیری و سلامت اجتماعی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری همواره تأکید داشتند تا به مقوله پیش‌گیری و سلامت اجتماعی توجه شود که تحقق این مهم مستلزم قانون‌گرایی است.

وی تصریح کرد: اگر قانون در کشور به‌خوبی اجرا شود، دیگر شاهد قانون‌گریزی و قانون‌شکنی نخواهیم بود برای برخورد با این دو پدیده زشت لازم است در ابتدا پیش‌گیری صورت گیرد و در گام بعدی برخوردهای قانونی به‌صورت کامل انجام شود.

رئیس دادگستری شهرستان آبیک اعلام کرد: وقتی ضابطان و مجموعه دست‌اندرکاران قضایی وظایف خود را انجام دادند انتظار این است که احکام صادره در حداقل زمان ممکن اجرایی شود، نمی‌توان انتظار داشت اجرای احکام قضایی به‌واسطه مسایل اداری و حاشیه‌ای معطل بماند.

وی تأکید کرد: به هر میزان که اجرای احکام قضایی سریع‌تر باشد اقتدار و استحکام قوانین برای اجرا نیز بیشتر می‌شود البته نباید این موضوع مهم را نیز ازنظر دور داشت که ریشه‌کن کردن ناامنی اجتماعی و شرارت در کشور نیازمند همکاری دستگاههای مختلف با قوه قضاییه است در نتیجه عدم اجرای سریع احکام قضایی باعث ایجاد و بروز مشکلات متعدد در جامعه می‌شود.

بنی‌هاشمی یادآور شد: ایجاد فرهنگ قانون‌گرایی و رعایت قوانین و مقررات بدون توجه به‌اندازه اهمیت آن منجر به تقویت قانون‌گرایی در جامعه می‌شود. منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *