تحلیل فقهی- حقوقی قانون امور حسبی و تأثیر آن در رویه قضایی

دسته: گزیده مقالات
بدون دیدگاه
شنبه - ۷ اسفند ۱۳۹۵


تحلیل فقهی- حقوقی قانون امور حسبی و تأثیر آن در رویه قضایی

تحلیل فقهی- حقوقی قانون امور حسبی و تأثیر آن در رویه قضایی

 

 

 

821656576

نویسنده: دکتر عبدالله خدابخشی

ناشر: خرسندی

سال انتشار: 1395

قیمت: 75000 تومان

با این‌که قانون امور حسبی، قدمتی بیش از 70 سال دارد و انتظار می‌رفت که شرحهای مناسب کمی و کیفی پیرامون آن نوشته شود، اما این‌گونه نبوده و در مقایسه با قوانین دیگر، می‌توان ضعف ادبیات حقوقی را در این زمینه به‌روشنی دریافت.

این نکته در کنار اهمیت این قانون، باعث شد که نویسنده کتاب تحلیل فقهی حقوقی قانون امور حسبی و تأثیر آن در رویه قضایی را به رشته تحریر درآورد و همان‌طور که از نام آن پیداست، بررسی تحلیلی مواد قانون امور حسبی با استفاده از نظرات فقهی و حقوقی و نیز انعکاس آن در آرای دادگاهها، هدف اصلی این کتاب بوده است.

در میان مباحث امور حسبی، حجر و دعاوی آن و تشریفات دادرسی مربوط به آن، از اهمیت دوچندان برخوردار است و به همین دلیل کتاب در این قسمتها برجسته‌تر و شرحهای دقیق‌تری دارد.

در این کتاب، آرایی مستدل از دادگاههای نخستین و تجدیدنظر با استفاده از نظرات فقهی و حقوقی راجع به مسائل حجر و قیمومت، امین غایب، امین موقت و مانند آن بیان و نقد شده و نیز به دعاوی و تشریفات مختلف حسبی اشاره‌شده است و برای قضات و وکلایی که با امور حسبی آشنایی اندکی دارند و نیز برای جامعه حقوقی کشور، به دلیل غنای فقهی و قضایی آن، قابل‌استفاده می‌باشد.

هم‌چنین در این کتاب، به تحلیل قوانین مرتبط با امور حسبی پرداخته‌شده و با پیوست نمودن قوانین مرتبط، مجموعه‌ای منسجم از مسائل حسبی، در اختیار خواننده قرار می‌دهد و دسترسی او را به قوانین مرتبط آسان‌تر می‌کند.

ویژگی مهم این کتاب، کاربردی بودن آن است زیرا در ذیل هر ماده‌قانونی، ابتدا از نظرات فقهی و حقوقی و به دنبال آن از تشریفات عملی و نیز آرای صادره صحبت می‌شود و خواننده در فضایی تئوری و عملی سیر می‌کند.

در قسمت ضمایم کتاب نیز پاره‌ای مقالات مفید که به بحث امور حسبی پیوند دارند، برای تکمیل مطالب ارائه‌شده و پاره‌ای از آن مقالات یا تحلیلی تازه و بدیع دارند یا مسائل عملی را از زوایایی که برای رویه قضایی مفید و کارا باشد، ارائه می‌کنند.

منبع: سایت انتشارات خرسندی


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *