تحصیل 80 درصد دانشجویان کشور در دو رشته

دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
جمعه - ۳۰ مهر ۱۳۹۵


تحصیل 80 درصد دانشجویان کشور در دو رشته

معاون آموزشی وزیر علوم اعلام کرد

تحصیل 80 درصد دانشجویان کشور در دو رشته

 

 

بالاترین نرخ جمعیت دانشجویی در تهران

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تمرکز جمعیت دانشجویی را در رشته‌های علوم انسانی و فنی و مهندسی دانست و گفت: در حال حاضر 80 درصد دانشجویان دراین دو رشته و 20 درصد دیگر دانشجویان در سایر رشته‌ها مشغول به تحصیل هستند.

 دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در یک‌صد و چهل ‌و هفتمین کمیسیون دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) با ارائه گزارشی در خصوص وضعیت آموزش عالی کشور، افزود: طرح آمایش آموزش عالی از اردیبهشت‌ماه سال گذشته کلید خورد و این طرح در اسفندماه به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.

وی، کاهش سرمایه اجتماعی و ضعف در کارایی رویکردهای فرهنگی و گستره آموزش عالی را از چالشهای این حوزه نام برد و یادآور شد: ارتقای وضعیت فرهنگی و اجتماعی و درجه‌بندی و سطح‌بندی دانشگاهها و آمایش آموزش عالی در گستره جغرافیایی ازجمله راهبردهای بنیادی حل چالشهای آموزش عالی است.

شریعتی، 71 درصد دانشگاههای موجود در کشور را دولتی و 29 درصد آن را غیردولتی دانست و ادامه داد: در بخش دانشگاههای غیردولتی بیشترین تعداد مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی است.

وی، بیشترین جمعیت دانشجویی را مربوط به دانشگاههای دولتی ذکر کرد و ادامه داد: 56 درصد دانشجویان در دانشگاههای دولتی و 44 درصد دانشجویان در دانشگاههای غیردولتی مشغول به تحصیل هستند.

معاون آموزشی وزیر علوم تعداد دانشجویان دانشگاههای وابسته به وزارت بهداشت را 2 میلیون و 700 هزار نفر دانست و گفت: در مقابل 4 میلیون و 500 هزار نفر در دانشگاههای وابسته به وزارت علوم در حال تحصیل هستند.

به گفته وی، 560 هزار نفر از جمعیت دانشجویی در دوره‌های روزانه دولتی به تحصیل مشغول هستند و مابقی در دانشگاههای مهارتی و غیرحضوری و یا دانشگاههای وابسته به دستگاهها پذیرش‌شده‌اند.

شریعتی، جمعیت دانشجویی دانشگاههای غیرانتفاعی را 420 هزار نفر ذکر کرد و افزود: 59 درصد از دانشجویان در دوره کارشناسی، 23 درصد در دوره‌های کاردانی، 15 درصد در دوره کارشناسی ارشد و 1٫9 درصد دانشجویان در دوره‌های دکتری تخصصی مشغول به تحصیل هستند.

معاون آموزشی وزیر علوم در ادامه به آمارهای مربوط به تفکیک گروههای تحصیلی دانشجویان اشاره و اظهار کرد: بیشترین جمعیت دانشجویی در گروههای آموزشی علوم انسانی و پس‌ازآن در رشته‌های فنی و مهندسی هستند.

به گفته وی، 80 درصد دانشجویان دراین دو رشته و 20 درصد دیگر دانشجویان در سایر رشته‌ها مشغول به تحصیل هستند.

شریعتی با تاکید بر اینکه بیشترین تراکم دانشجویی در تهران است، اضافه کرد: پس از تهران تراکم جمعیت دانشجویی در شهرهایی همچون اصفهان، خراسان رضوی، خوزستان، فارس و مازندران است و کمترین میزان جمعیت دانشجویی مربوط به استانهای کم برخوردار مانند ایلام و خراسان شمالی می‌شود.

وی، همچنین به وضعیت هیأت علمی دانشگاهها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 75 هزار نفر عضو هیأت علمی داریم که از این تعداد 43 هزار نفر در مراکز آموزش عالی دولتی و 32 هزار نفر در مراکز آموزش عالی غیردولتی جذب‌شده‌اند.

شریعتی با اشاره به جایگاه آموزش عالی در میان کشورهای هدف، اظهار کرد: جایگاه ایران ازلحاظ نرخ ناخالص ثبت‌نام در آموزش عالی پس از ترکیه و رژیم اشغالگر قدس در رتبه سوم قرار دارد و ازلحاظ نرخ دانشجو ایران پس از ترکیه در جایگاه دوم نشسته است.

منبع: ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *