تحریمهای جدید آمریکا بدون پاسخ نمی‌ماند

دسته: حقوق بین الملل
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۸ دی ۱۳۹۵


تحریمهای جدید آمریکا بدون پاسخ نمی‌ماند

روسیه:

تحریمهای جدید آمریکا بدون پاسخ نمیماند

287523936

سید محمدباقر نوربخش

معاون وزیر خارجه روسیه گفت که تحریمهای جدید امریکا در مورد اتباع و شرکتهای روسیه بدون پاسخ نمیماند.

تحریمهای جدید آمریکا در رابطه با مسأله اوکراین وضع و خبر آن روز سه‌شنبه 30/9/1395 در پایگاه اینترنتی وزارت دارایی آمریکا منتشرشده است.

بنا به اعلام شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه، در فهرست تحریمهای آمریکا نام هفت تبعه روس و دهها شرکت روسی و دو کشتی تحت پرچم این کشور قیدشده است.

شرکت تولید گاز «نوواتک» و 9 شرکت تابعه آن، شرکت خط آهن کریمه، شرکت بنادر کریمه، شرکت ترانس فلوت و انستیتو استروی پرایکت ازجمله شرکتهای تحریم شده از طرف آمریکا، هستند. در فهرست آمریکایی نام دو کشتی روسی «مارشال ژوکوف» و «استالینگراد» هم قیدشده است. سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه در مورد گسترش فهرست تحریمهای آمریکا گفت: روسیه حق انتخاب اقدامات برای پاسخ متقابل به تحریمهای آمریکا را برای خود محفوظ می‌دارد.

وی افزود: فهرست تحریمها علیه امریکا را گسترش می‌دهیم و پاسخ به این کشور متناسب با تحریمهای این کشور خواهد بود. باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا به‌تازگی برای تمدید تحریمها علیه روسیه با سران کشورهای اروپایی به توافق رسید. اوباما در دیدار با سران چندین کشور عضو اتحادیه اروپا در برلین در 28 آبان ماه گذشته در مورد ضرورت تمدید تحریمها علیه مسکو در رابطه با مسأله اوکراین که از سال 2014 تاکنون ادامه دارد، توافق کرد. خبرگزاری اینترفاکس به نقل از اوباما نوشت: تحریمهای ضد روسی تا زمانی که توافقنامه مینسک برای حل‌وفصل بحران اوکراین کامل اجرا نشود، تمدید خواهد شد. توافقنامه مینسک ماه فوریه 2015 برای حل‌وفصل مناقشه اوکراین از سوی سران روسیه، فرانسه، آلمان و اوکراین امضا شد.

آتش‌بس میان نیروهای کی یف و استقلال‌طلبان شرق اوکراین، ایجاد منطقه حایل بین دو طرف با عقب بردن تسلیحات سنگین از منطقه و مبادله همه اسیران ازجمله مفاد توافقنامه مینسک است.

رئیس‌جمهوری آمریکا در نشست سران اروپایی باوجود متهم کردن روسیه به اقدام نکردن برای اجرای توافقنامه مینسک، گفت: به نفع ما خواهد تا به‌منظور حل مسایل مهم جهانی با مسکو همکاری کنیم. اوباما هم‌چنین در سفر اخیر خود به چند کشور اروپایی ازجمله یونان برای تداوم تحریمها در مورد روسیه تلاش کرد و از رهبران اروپایی خواست به سیاست ضد روسی ادامه دهند. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با انتقاد از ادامه سیاستهای ضد روسی دولت آمریکا ابراز امیدواری کرد که سرانجام در سیاست باراک اوباما عقلانیت حاکم شود.

لاوروف با اشاره به توصیه اوباما به دونالد ترامپ نامزد پیروز انتخابات آمریکا مبنی بر تفاوت گذاشتن بین سیاستهای واقعی بااحساسی و هیجانهای انتخاباتی، اظهار کرد: چنین می‌نماید رئیس‌جمهوری کنونی که خود در شرایط حساسی قرار دارد، کمتر فکر می‌کند تا برای حل مسایل اقدامی انجام دهد. لاوروف در گفت‌وگو با شبکه خبری روسیه 24 هم‌چنین بیان کرد که درخواست ناگوار اوباما از ترامپ برای استمرار سیاستهای ضد روسی همسو با منافع ملت آمریکا نیست. وی افزود: امیدوارم عقل سالم حاکم شود، اما آن‌چه که به اصول روابط بین مسکو و واشنگتن پس از 20 ژانویه 2017 (پایان مسؤولیت دولت اوباما) مربوط می‌شود، این است که رئیس‌جمهوری آینده آمریکا نقش تعیین‌کننده دارد. یوری اوشاکوف دستیار رئیس‌جمهوری روسیه در امور بین‌المللی نیز اعلام کرد: دولت اوباما برای به بن‌بست کشاندن روابط واشنگتن و مسکو تلاش می‌کند.

وی افزود: دولت آمریکا تلاشهای خود را برای به بن‌بست کشاندن روابط با روسیه متمرکز کرده و برای این منظور تلاش می‌کند تا روابط در حالتی قرار گیرد که در صورت تمایل دولت جدید برای بهبودی مناسبات، انجام آن سخت باشد. روابط واشنگتن و مسکو از سال 2014 در سه محور گسترش نفوذ نظامی ناتو به‌ویژه آمریکا نزدیک و حتی هم‌مرز روسیه در شرق اروپا، دریای بالتیک و اوضاع سوریه تیره شده است.

از سوی دیگر، آمریکا و اتحادیه اروپا از سال 2014 با طرح اتهام دخالت روسیه در درگیریهای شرق اوکراین و کمک به مخالفان دولت این کشور، مجموعه‌ای از تحریمهای گسترده اقتصادی و مالی ضد روسی را وضع کرده اند که واکنش متقابل مسکو را در پی داشته است. اکنون راه‌یابی ترامپ به کاخ سفید می‌تواند امیدها برای احیای روابط روسیه و آمریکا را که به پایین‌ترین سطح از زمان فروپاشی شوروی (سال 1991) رسیده است، افزایش دهد. ویتالی چورکین نماینده دایمی روسیه در سازمان ملل به‌تازگی اعلام کرد: روابط مسکو و واشنگتن به پایین‌ترین سطح و دوره جنگ سرد رسیده و وضع کلی بسیار بد و بدترین از سال 1973 (شوروی) است. منبع: ایرنا

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *