تبلیغات زودهنگام رکورددار تخلفات انتخاباتی

دسته: آخرین مطالب , رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶


تبلیغات زودهنگام رکورددار تخلفات انتخاباتی

سوء‌استفاده از فضای مجازی در جهت تداوم تبلیغات خارج از مهلت قانونی ، تخریب نامزدهای رقیب، سوء استفاده از سامانه های پیامکی تلفن همراه، ایجاد شایعات مختلف و انتشار آن در فضای مجازی و سامانه های تلفن همراه از شایع ترین مصادیق جرائم و تخلفات انتخاباتی در این حوزه محسوب می‌شود.

احترام به قوانین و مقررات، ترجیح منافع ملی بر منابع شخصی و حرکت در محور قانون از سوی داوطلبان شرکت در انتخابات مجلس همواره مورد تاکید بوده است و از تمام کاندیداهای انتخابات انتظار می‌رود که رعایت قانون‌مداری و اخلاق محوری را در مواجهه با رقبای خود داشته باشند اما در این میان «پیش بینی بموقع»، «پیشگیری بهنگام» و “«برخورد سریع و خارج از نوبت» با هدف جلوگیری و کاهش جرائم و تخلفات انتخاباتی احتمالی و همچنین ایجاد آرامش لازم و سالم سازی محیط انتخابات و افزایش اعتماد عمومی نسبت به کارکرد حرفه ای جامعه سیاسی، امنیتی، انتظامی و قضایی کشوربا هدف تحقق مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، از اصول اساسی فعالیت ستادهای پیشگیری از تخلفات انتخاباتی است که به دستور ریاست قوه قضائیه در این زمینه به صورت جدی آغاز به کار کرده است.

آملی لاریجانی  18 اسفند ماه سال گذشته دستور تشکیل “ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی” را صادر کرد.

در این بخشنامه آمده است با توجه به نقش مثبت و مؤثر عملکرد ستادهای پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی در مرکز و ستادهای متناظر آن در مرکز استان‌ها و  شهرستان‌ها در انتخابات‌های گذشته و در اجرای  تبصره‌ 2 ماده 34 قانون انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر «تشکیلات قضائی هر شهرستان یا بخش به منظور پیشگیری از وقوع جرم، اقدامات لازم را در محدوده قوانین و مقررات مربوطه معمول می‌دارد.» مواد 24، 33، 68، 69، 70، 71، 73 و تبصره 2 ماده 38 قانون انتخابات ریاست جمهوری همچنین مواد 29 و 67 قانون تشکیلات، وظائف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور ، لازم است ضمن تشکیل هرچه سریعتر «ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی» در مرکز و شهرستان‌های سراسر کشور، با هماهنگی و برنامه‌ریزی مناسب نسبت به پیشگیری از جرائم انتخاباتی در مراحل مختلف اقدام و با قید تسریع برخورد قانونی به عمل آید.

در واقع فعالیت و عملکرد ستادهای مذکور هیچگونه تداخل یا تعارضی با وظایف سایر دستگاه های مسئول در امور اجرایی و نظارت بر انتخابات نخواهد داشت و به گفته مسئولان قضایی سوابق و فعالیت این ستادها در گذشته، موجب تعامل، هماهنگی و هم افزایی با سایر نهادهای قانونی و مسئول در کشور شده است.

رصد، نظارت، پیش بینی و شناسایی تخلفات در جلسات ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی به صورت فعال برقرار است و در اکثر استان‎ها نیز با توجه به اینکه عمده تخلفات مربوط به تبلیغات زودهنگام بوده  کارگروه ویژه به منظور رصد فعالیت کاندیداها در فضای مجازی تشکیل شده است.

طبق گفته دادستان کل کشور در سراسر کشور حدود ۲۳۶ فقره پرونده شکایت به دادسرا ارجاع شده که از این ۲۳۶ فقره، ۲۷ فقره مورد از طریق وزارت کشور و مابقی از طریق ستادهای کاندیداهای انتخاباتی بوده است.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین منتظری گفت: در ستاد مرکزی پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی ۴ جلسه، در استان‌ها ۳۳۶ جلسه با ۷۵۷ مصوبه و در شهرستان‌ها ۳۶۷ جلسه با ۱۷۶۸ مصوبه داشته‌ایم که این اقدامات پیشگیرانه در مرکز استان‌ها و شهرستان‌ها جواب داده و از بسیاری از تخلفات پیشگیری شده است.

بنابراین طبق گفته این مقام قضایی خوشبختانه با اقدامات پیشگیرانه‌ای که در قوه قضائیه، وزرات کشور و از سوی سایر دست اندرکان صورت گرفته در مقایسه با انتخابات گذشته با کاهش ورودی و شکایت مواجه شدیم. منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *