تاکید سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب بر لزوم حفظ وحدت در یمن

دسته: حقوق بین الملل
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶


تاکید سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب بر لزوم حفظ وحدت در یمن

به دنبال تشکیل شورای انتقالی در جنوب یمن توسط استاندار برکنار شده عدن، سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب بار دیگر بر حمایت خود از “وحدت و حاکمیت” یمن تاکید کردند و نسبت به هرگونه اقدام خارج از قانون که به تقسیم یمن انجامد هشدار دادند.

به نقل از سایت عین الیوم، عیدروس الزبیدی، استاندار پیشین عدن که توسط منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی برکنار شد، روز پنجشنبه از تشکیل هیئت شورای انتقالی برای اداره امور جنوب یمن خبر داد؛ اقدامی که مخالفت شدید منصور هادی و انصارالله یمن را به دنبال داشت.

در همین راستا، سازمان همکاری اسلامی در واکنش به این اقدام بار دیگر پایبندی خود به حمایت از وحدت، حاکمیت ملی، استقلال سیاسی و تمامیت ارضی یمن و همبستگی‌اش با مردم این کشور در مسیر دستیابی به “آزادی، دموکراسی،‌ عدالت اجتماعی و توسعه همه جانبه” را اعلام کرد. در همین راستا، یوسف بن احمد العثیمین، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی تاکید کرد، این سازمان همسو با قطعنامه‌های نشست سران کشورهای اسلامی و قطعنامه‌های شورای وزرای خارجه حمایت خود را از دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن اعلام کرده و از همه طرف‌های یمنی برای حمایت از این دولت و پایان دادن به اختلافات با اتکا به طرح‌های بین‌المللی جهت حل بحران یمن دعوت کرد.

العثیمین اظهار داشت: هرگونه اقدام یک جانبه و خارج از چارچوب قانون به تقسیم و تجزیه بیشتر یمن و طولانی‌تر شدن درگیری‌ها در تمامی ابعاد منجر خواهد شد. وی از ادامه همکاری کشورهای عضو سازمان در حمایت از یمن از طریق تیم ویژه ارتباطی و رایزنی مستمر با نهادهای بین‌المللی و منطقه‌ای و در راس آنها سازمان ملل، اتحادیه عرب و شورای همکاری کشورهای حوزه خلیج فارس خبر داد. همچنین احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب با تاکید بر حمایت کامل از وحدت اراضی یمن، ناراحتی شدید خود از تحولات کنونی جنوب یمن را اعلام کرد. ابوالغیط مردم یمن را به همبستگی و اتحاد با یکدیگر در این شرایط سخت جهت دور نگه داشتن کشور از خطرات اختلاف و تقسیم دعوت کرد.

دبیرکل اتحادیه عرب در ادامه ایجاد جبهه‌های جدید در شرایط فعلی را باعث افزایش اختلافات در یمن و طولانی‌تر شدن درگیری‌ها در کشور با تمامی پیامدهای انسانی و مالی سنگین‌اش دانست و تاکید کرد، در مرحله حساس کنونی اولویت برای همه حمایت از قانون جهت گسترش حاکمیت بر اراضی کشور و بازگشت ثبات به آن پس از سال‌ها رنج و سختی است.

کمیته عالی امنیتی امارات – عربستان نیز نشستی به ریاست علی محسن الاحمر – معاون رئیس‌جمهور مستعفی یمن جهت ارزیابی تحولات اخیر عدن و تشکیل شورای انتقالی برگزار کرد.

این نشست چند ساعت پس از دعوت احمد عبید بن دغر، نخست وزیر دولت مستعفی یمن از کشورهای عضو ائتلاف عربی برای شکستن سکوتشان در برابر مساله تشکیل شورای انتقالی برگزار شد.

یک منبع اعلام کرد، عربستان عیدروس الزبیدی، استاندار برکنار شده عدن و هانی بن بریک، وزیر مشاور برکنار شده یمنی را که به همراه تعدادی دیگر از رهبران جنبش جنوب یمن در شورا وارد ریاض شدند، فراخواند. در این میان ناصر الخبجی، استاندار لحج و عضو شورای انتقالی از سفر به ریاض خودداری کرد. به گفته منبع مذکور، سفر چهره‌هایی سیاسی از جنوب یمن به عربستان یکی از بندهای توافقنامه داخلی کمیته سه گانه متشکل از یمن، عربستان و امارات جهت مهار بحران بوده و از جمله تلاش‌های عربستان برای مهار بجران سیاسی مربوط به تشکیل شورای انتقالی در جنوب برای مدیریت استان‌های جنوبی است.

پیش از نشست کمیته مذکور، شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌ای مخالفت صریح خود با تشکیل شورای انتقالی را اعلام کرد. هیات ریاست شورای انتقالی در جنوب یمن روز شنبه 23/2/1396 اولین نشست خود را در شهر عدن به ریاست ناصر الخبجی، عضو هیات ریاست شورا برگزار کرد. در بیانیه صادره در این نشست بر پایبندی شورای مذکور به “مشروعیت” دولت عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن بار دیگر تاکید شده است. طبق این بیانیه، شورای جدید، حق ملی ساکنان جنوب یمن است که نیاز آنها به رهبری ملی و واحد به نمایندگی از مردم را برآورده می‌کند و در هیچ حالی “کنش یا واکنشی علیه مشروعیت دولت هادی” نیست. منبع: ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۶
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *