تأکید رئیس‌جمهوری برای حل مشکل آب و فاضلاب خوزستان

دسته: آخرین مطالب , غیر حقوقی
بدون دیدگاه
شنبه - ۷ اسفند ۱۳۹۵


تأکید رئیس‌جمهوری برای حل مشکل آب و فاضلاب خوزستان

در سومین سفر روحانی به خوزستان

تأکید رئیسجمهوری برای حل مشکل آب و فاضلاب خوزستان

 

 

 

475255028

رئیسجمهوری حل مشکل آب و فاضلاب خوزستان را هدیه سفر خود به مردم این استان اعلام کرد و گفت: مشکل آب و فاضلاب خوزستان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و یا فاینانس برطرف میشود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی در کارگروه ملی مقابله با ریزگردها و شورای اداری خوزستان در سالن شهید هاشمی استانداری خوزستان با بیان این‌که مسأله آب و فاضلاب از مهم‌ترین مشکلات این استان است گفت: از ابتدای شروع به کار دولت یازدهم این مسأله پیگیری شده است اما با اعتبارات معمول این طرحها قابل‌اجرا نیست.

وی تکمیل طرحهای آب و فاضلاب خوزستان را از محل صندوق توسعه ملی و یا اعتبارات فاینانس به مردم وعده داد و آن را هدیه این سفر به مردم این استان دانست.

روحانی افزود: اگرچه در تأمین فاینانس مشکلاتی وجود دارد اما به مردم قول می‌دهیم که مشکل آب و فاضلاب را از طریق یکی از این دو را ه حل کنیم.

گردوغبار و اندوه ملی

رئیس‌جمهوری کشورمان هم‌چنین گفت: هیچ‌کس در کشور حق ندارد در دل مردم ایران بذر یاس و یا بذر هراس بپاشد. وی از عملیات خیبر که در هورالعظیم اجرا شد و عملیات بدر یادکرد و افزود: در هشت سال دفاع مقدس و اشغال سرزمین در مناطق مرزی غرب، همه ملت ایران دفاع کردند و همه نیروهای نظامی و انتظامی بسیج شده بودند و در این شرایط هیچ‌کس مسایل منطقه‌ای و تقسیم‌بندی استانی را مطرح نمی‌کرد و ملت توانست با یکپارچگی از منافع ملی خود دفاع کند. روحانی اضافه کرد: برف، سیلاب، باران و ریزگرد و حوادثی که در کشور اتفاق می‌افتد مربوط به همه ماست و ما قادر هستیم همه آنها را حل کنیم. وی تأکید کرد: شک ندارم روزی که گردوغبار اهواز را فرامی‌گیرد هیچ ایرانی نیست که نگران نباشد و به همان نسبتی که یک اهوازی به‌سختی نفس می‌کشد همه ایرانیها احساس غم و اندوه می‌کنند که این مسأله را در جریان تخریب ساختمان پلاسکو هم شاهد بودیم. روحانی با تشکر از همه افراد و مسؤولانی که در این ایام با بیان و عمل خود کمک کردند گفت: اگرچه از وقوع ریزگرد ناراحت می‌شویم اما از مقابله با آن مأیوس نیستیم. وی افزود: ریزگرد مربوط به‌روزها و سالهای اخیر نیست و این پدیده تنها در کشور ایران دیده نمی‌شود و همه کشورهای منطقه از جمله کشورهای جنوب خلیج‌فارس با آن درگیر هستند. روحانی با بیان این‌که ایران جزو 10 کشور بلاخیز دنیاست، از صداوسیما و رسانه‌ها خواست که بررسی کنند آیا مشکل برق و گردوخاک و سیل تنها در ایران روی می‌دهد یا در سایر کشورها نیز وجود دارد. وی خاطرنشان کرد: تلاش ما در دولت این بوده که روزهای پاک و سالم در شهرها بیشتر شود و روزهای آلوده کاهش یابد که آمار سالهای 93 تا 95 همین را نشان می‌دهد. وی افزود: البته ریزگرد اکنون به مشکلاتی که کمتر مورد توجه بوده ضمیمه‌شده و مشکل برق، آب و شبکه ارتباطاتی را نیز به همراه داشته است. روحانی با اشاره به طوفان گردوخاک در خوزستان گفت: از همان ساعات نخست برای مدیریت این بحران دستوراتی صادر کردم و به جهانگیری معاون اول خود دستور تشکیل ستاد بحران را دادم که طرحهای اجراشده نتیجه همین تصمیم‌گیریها بوده است البته اعتراف می‌کنیم که امکانات ما محدود است.

بهرهبرداری آماک تا 15 روز آینده

رئیس‌جمهوری به برنامه‌های امروز خود در اهواز نیز اشاره کرد و افزود: مولدهای برق اضطراری امروز در تصفیه‌خانه آب اهواز شروع به کار کرد و وزیر نیرو قول داده است که همه تلاشها برای جلوگیری از قطع آب در زمان قطع برق انجام‌شده است. وی طرح آماک (طرح جمع‌آوری گازهای همراه نفت) را نیز در راستای بهبود محیط‌زیست خوزستان دانست و اظهار کرد: مسؤولان قول دادند طرح آماک تا 15 روز دیگر راه‌اندازی شود. روحانی افزود: مشعلهایی که با تولید گاز سمی، برای مردم مشکل‌ساز است در این طرح جمع‌آوری می‌شود و گازهایی که تبدیل به مشکلات تنفسی و باران اسیدی می‌شود به مجتمع رازی منتقل‌شده و تبدیل به محصول پتروشیمی می‌شود. وی ریزگرد را یک مسأله پیچیده دانست و اظهار کرد: بخشی از این معضل داخلی است که باید برای مهار آن تلاش شود و برای کانونهای خارجی نیز باید از طریق دیپلماتیک اقدام کنیم.

روحانی با تأکید بر تأمین حقابه‌های زیست‌محیطی گفت: کنار گذاشتن معروف و ترویج نکردن منکر تنها به مسایل اخلاقی محدود نمی‌شود و در بحرانهای زیست‌محیطی نیز این مسأله مصداق دارد زیرا آباد کردن سرزمین و درختکاری و احیای تالابها نیز نوعی معروف به شمار می‌رود. وی افزود: خشک شدن تالاب هورالعظیم از سالها قبل با سدسازیهای ترکیه و اقدامات صدام برای مبارزه با مجاهدان آغاز شد. روحانی هم‌چنین تأکید کرد: جنگ هشت‌ساله در کشور اگرچه به پایان رسیده اما تبعات آن بعد از 30 سال هنوز حل‌نشده است همچنان که آثار تحریمهای چندساله در یک روز رفع نمی‌شود. وی افزود: در دولت یازدهم سیاست بر این بوده است که هیچ طرح بزرگی بدون داشتن ارزیابیهای زیست‌محیطی اجرا نشود و باوجود ناراحتی برخی از وزیران، این روند همچنان ادامه دارد تا در سالهای آینده درگیر تبعات زیست‌محیطی نشویم. روحانی اضافه کرد: در دولت یازدهم به همان اندازه که به دریاچه ارومیه توجه شده، مسایل احیای تالابهای هامون، جازموریان، شادگان و هورالعظیم نیز پیگیری شده است اگرچه پیشرفت کار یکسان نیست. وی عامل اصلی ایجاد کانونهای گردوغبار را خشک‌سالی و تأمین نشدن حقابه‌ها دانست و افزود: از نخستین سفر به خوزستان اعلام کردم که استفاده سایر شهرستانها از رودخانه کارون تنها برای آب آشامیدنی مجاز است و هنوز نیز بر همان قرار هستم. روحانی تأکید کرد: همه تلاش ما آباد کردن کشور بوده البته خوزستان به دلیل هشت سال جنگ، موردتوجه ویژه است. وی هم‌چنین گفت: در ابتدا وزارت نیرو آب مورد نیاز برای همه طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی موسوم به طرح رهبری را تأمین نکرده بود، اما در حال حاضر تأمین آب همه طرح را متعهد شده است. روحانی در ادامه اظهار کرد: در زمان وقوع مشکلات در استان، جای کار حزبی و مچ‌گیری نیست و در این زمان باید دست یکدیگر را بگیریم. وی با بیان این‌که مشکل ریزگردها می‌تواند نقطه عطفی برای تصمیمات و اقدامات مهم برای آینده بهتر باشد تصریح کرد: نهال‌کاری گام مهمی برای مهار کانونهای ریزگرد است که توسط وزارت جهاد کشاورزی آغازشده است. روحانی خطاب به مردم خوزستان گفت: دولت برحسب وظیفه، در کنار شما بوده و هست و همه توانش را برای حل مشکلات استان به کار می‌گیرد. بر اساس این گزارش، دکتر روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان در سفر یک‌روزه خود به خوزستان، بهره‌برداری از مولدهای برق اضطراری در تصفیه‌خانه شماره 2 اهواز، بازدید از طرح آماک، بازدید از شستشوی تأسیسات برق و بازدید از کانونهای گردوغبار در جنوب اهواز را در برنامه داشت. طوفان گردوخاک در هشتم بهمن‌ماه سال جاری، قطع مکرر آب و برق و مخابرات را در اهواز و چند شهر در پی داشت که اوج آن خروج پنج نیروگاه استان از مدار و قطع چندین ساعته برق و آب در 11 شهرستان خوزستان و از جمله کلان‌شهر اهواز و تعطیلی مدارس و ادارات بود. تاکنون وزیران نیرو و جهاد کشاورزی در چند نوبت برای بررسی این بحران به خوزستان سفرکرده و به دستور جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری یک کارگروه ویژه در این زمینه تشکیل‌شده و وزیر جهاد کشاورزی نیز امور اجرای طرحهای بیابان‌زدایی شده است. هیأت دولت در روزهای اخیر 300 میلیارد ریال برای کنترل ریزگردها در کوتاه‌مدت تصویب و به وزارت جهاد کشاورزی نیز برای اجرا ابلاغ کرده است. استان خوزستان از سال 80 درگیر معضل ریزگردهاست و کارشناسان اعلام کرده‌اند 35 درصد گردوغبار این استان ناشی از کانونهای داخلی است.

منبع: ایرنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۸۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *