تأکید بر نقش رسانه‌ها در بهبود نگاه به معلولان

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۲۰ بهمن ۱۳۹۵


تأکید بر نقش رسانه‌ها در بهبود نگاه به معلولان

در همایش حقوق شهروندی افراد دارای معلولیت مطرح شد:

تأکید بر نقش رسانهها در بهبود نگاه به معلولان

ویلچر - معلول

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران بر مساوی سازی فرصتها برای حضور معلولان در جامعه و نقش رسانهها در بهبود نگاه به معلولان تأکید کرد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران در همایش حقوق شهروندی افراد دارای معلولیت، به بررسی مدلهای ناتوانی، در چهار محور مدل اخلاقی، تراژدی شخصی، مدل پزشکی و مدل اجتماعی و ارائه تعریفی از توان‌بخشی پرداخت.

کمالی هم‌چنین بر مساوی سازی فرصتها برای حضور معلولان در جامعه و نقش رسانه‌ها در بهبود نگاه به معلولان و نیز زمینه‌سازی برای حضور معلولان در جامعه تأکید و آن را از مهم‌ترین مسایل حوزه معلولین معرفی کرد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران در ادامه با اشاره به‌ضرورت آگاهی معلولان از قوانین و مقررات حوزه معلولین اپلیکیشن “کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت” را رونمایی کرد.

این استاد دانشگاه استفاده از عبارت “شهروندان دارای معلولیت” در ماده پنج منشور حقوق شهروندی و تأکید بر ضرورت رعایت حقوق معلولان در مواد دو و هشت این منشور را اتفاق مثبتی دانست و با بررسی اصول قانون اساسی به ذکر مواد قانونی در راستای تحقق حقوق شهروندی افراد دارای معلولیت پرداخت.

در بخشی دیگر از این همایش مصباح انصاری معاون اداره حقوق بشر وزارت امور خارجه، بیان کرد: افراد دارای معلولیت قشری هستند که در جامعه کمتر دیده می‌شوند. حال در میان جامعه معلولین افرادی که دارای معلولیتهای ذهنی و اختلالات نورولوژیک هستند قشری هستند که در میان جامعه معلولین هم کمتر دیده می‌شوند به همین خاطر می‌توان آنها را رنگ هشتم رنگین‌کمان جامعه معلولین نامید، رنگی که در رنگین‌کمان تنوع انسانی وجود دارد؛ اما دیده نمی‌شود.

وی ادامه داد: کارآفرینی یکی از مهم‌ترین اولویتهای توانمندسازی افراد دارای معلولیت است و سازمانهای مردم‌نهاد و نهادهای دولتی باید به این مهم بیش از گذشته توجه کنند. معلولیت نه‌تنها محدودیت و چالش نیست بلکه یک فرصت است و نقطه عزیمت برای غلبه بر معلولیت خودباوری است باور به این‌که می‌توان از این چالش یک فرصت آفرید. بسیاری از افراد دارای معلولیت که به‌مراتب بالایی دست‌یافته‌اند اگر معلول نمی‌شدند شاید هرگز به این مراتب دست نمی‌یافتند و افرادی معمولی بودند.

انصاری اظهار کرد: برای افراد دارای معلولیت نه‌تنها باید از هرگونه تبعیض ناروا جلوگیری کرد بلکه باید تبعیض مثبت را در دستور کار قرار داد. غلامحسین تابش فر کارشناس ارشد حوزه مدیریت شهری و مشاور شرکت بهره‌برداری مترو تهران نیز در این همایش بر ضرورت احترام و تکریم معلولان تأکید کرد و به بیان نقش شهروندان در مدیریت شهری پرداخت؛ هم‌چنین ضرورت ارائه پیوست حقوق شهروندی برای تمامی قوانین در تمام حوزه‌های اجتماعی، حقوقی، سیاسی و فرهنگی از نکات مهم سخنان وی بود.

مونس کشاورز دبیر کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی و مدرس دانشگاه هدف اصلی برگزاری این همایش را بازگویی نقش شهروندان در ورود و بازگشت افراد دارای معلولیت به جامعه و نیز بررسی شیوه‌های ارتقای جایگاه سازمانهای مردم‌نهاد حوزه معلولان و تغییر نگرش و بهبود جایگاه معلولان با ورودشان به جامعه و ارتباط نزدیک شهروندان با معلولان، دانست.

کشاورز با اشاره به این‌که ایجاد ادبیات، فهم و گفتمان مشترک در خصوص افراد دارای معلولیت مهم‌ترین راهکار برای تحقق حقوق شهروندی است گفت: از نویسندگان مقالات برتر برای ارائه مقالاتشان دعوت می‌شود.

همایش حقوق شهروندی افراد دارای معلولیت به همت دبیرخانه دایمی کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی با مشارکت سازمان بهزیستی کشور برگزار شد. منبع: ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *