تأثیر هزینه‌های «مالیاتی» و «گمرکی» در افزایش قاچاق حوزه دندانپزشکی


دسته: حقوق پزشکی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۲۷ مرداد ۱۳۹۵


تأثیر هزینه‌های «مالیاتی» و «گمرکی» در افزایش قاچاق حوزه دندانپزشکی


تأثیر هزینه‌های «مالیاتی» و «گمرکی» در افزایش قاچاق حوزه دندانپزشکی

رئیس اداره واردات تجهیزات دندانپزشکی اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو، فرار از مالیات و هزینه‌های گمرکی و همچنین تسریع در زمان ورود کالا را ازجمله عوامل مؤثر در افزایش قاچاق تجهیزات و مواد دندانپزشکی دانست.
دکتر محمدمهدی گلاب‌گیران، دلایل سوق یافتن کالاها به سمت قاچاق را به فرار مالیاتی، فرار از هزینه‌های گمرکی و دولتی، بروکراسیهای اداری طولانی و سخت، تسریع در زمان ورود کالا، ارزان‌تر شدن کالا به‌واسطه عدم پرداخت حقوق گمرکی و درنهایت هم ایجاد قوانین سخت‌گیرانه در فرایند ارائه مجوزهای لازم دانست.
وی افزود: ازآنجایی‌که هویت کالاهای قاچاق مشخص نیست، احتمال تقلبی بودن آنها وجود دارد و ممکن است باعث شکست خوردن درمان و ایجاد هزینه‌های چند برابری برای بیمار و همچنین نیاز به‌صرف زمان طولانی برای درمان مجدد آن دندان خاص و از طرف دیگر باعث تضعیف کار دندان‌پزشک شوند و تبحر او را زیر سؤال برند. 
البته در این میان ممکن است آسیبهای غیرقابل درمان هم پیش آید که دندان‌پزشک را مجبور به کشیدن دندان کند. درنهایت هم باید گفت قاچاق و ثبت نکردن قانونی کالاها، باعث پرداخت نکردن مالیات و درنتیجه تضییع حقوق دیگران و پرداخت مالیات از جیب آنها می‌شود و همچنین باعث می‌شود شرکتهایی که آن کالای خاص را از طریق قانونی وارد می‌کنند، دچار ضرر و زیان 
شوند.

بنا بر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، گلاب‌گیران ادامه داد: کشور ما در حوزه تجهیزات دندان‌پزشکی تولیدات فراوانی دارد که از کیفیت مناسبی هم برخوردار هستند.
به نظر بنده کمبود تولید، بیشتر در حوزه مواد و ابزارآلات وجود دارد که ازجمله دلایل آن می‌توان به نگاه صرف تولیدکنندگان به بازار داخلی به‌عنوان بازار هدف، نبودن بعضی از فنّاوریهای بالا و دانش فنی آنها در داخل کشور، مقرون‌به‌صرفه نبودن کالا جهت تولید با توجه به ظرفیت مصرف بازار داخلی و بروکراسیهای طولانی در بیشتر سازمانهایی که مجوزهای لازم را ارائه می‌دهند، اشاره کرد.
منبع: ایسنا

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *