بیماران اعصاب و روان کجای ماجرای درمان هستند؟

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۳ آبان ۱۳۹۵


بیماران اعصاب و روان کجای ماجرای درمان هستند؟

بیتوجهی بیمهها بهسلامت محرومترین و مظلومترین بیماران

بیماران اعصاب و روان کجای ماجرای درمان هستند؟

هاشمی بابیان اینکه در حوزه سلامت روان اقداماتی در وزارت بهداشت انجامگرفته که کافی نیستند، گفت: من تعجب میکنم که برخی از همکاران شما در بیمهها هستند، اما توجهی به این حوزه ندارند. باید پرسید آیا مظلومتر از افرادی که در حوزه اعصاب و روان مشکلدارند هم هست؟ باید توجه کرد که بیماران اعصاب و روان محرومترینند و درعینحال در دریافت خدمات نیز مظلومترین هستند.

%d8%a8%db%8c-%d8%aa%d9%88%d8%ac%d9%87%db%8c-%d8%a8%db%8c%d9%85%d9%87-%d9%87%d8%a7-%d8%a8%d9%87-%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85%d8%aa-%d9%85%d8%ad%d8%b1%d9%88-%d9%85%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%88-%d9%85

وزیر بهداشت ادامه داد: واقعاً جای تأسف دارد که یک بیمار اعصاب و روان که می‌تواند یک فامیل را دچار مشکل کند، نمی‌تواند بستری شود و داروهایش را تأمین کند. علاوه براین چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی تختهای روان‌پزشکی کمتر از چیزی است که باید باشد و این موضوع باعث می‌شود که هزینه زیادی به دولت و کشور تحمیل شود که شاید نتوانیم این هزینه‌ها را جبران کنیم.

هاشمی تاکید کرد: بنابراین انتظار می‌رود آن‌طور که شایسته است به بیماران اعصاب و روان توجه کنیم؛ چراکه اگر هزینه نکنیم باعث بروز جرم و جنایت حتی در لباس ما می‌شود. هاشمی همچنین گفت: در حوزه روان‌پزشکی هم شما باید به سمت حل مشکلات مردم و آموزش و پژوهش ملی بروید و مسائل را بین خودتان حل کنید؛ چراکه این کار به صلاح مردم است. من همواره درباره روانشناسی بالینی نظرم این بوده که اینها باید به گروههای ما بازگردند و همه باید تابع قانون باشند و قطعاً منافعشان دراین صورت بهتر رعایت می‌شود.

هاشمی مبحث مردم و شرایط روحی و روانی جامعه را پراهمیت عنوان کرد و گفت: امیدواریم سیاستمداران، مجلس، دولت و هرکسی که تریبون دارد، دراین حوزه کمک کند یا حداقل اگر آبی به دست شما نمی‌دهند، کوزه را هم نشکنند و هرروز باروح و روان مردم بازی نکنند و دروغ، استرس و تهمت را ترویج ندهند.

وزیر بهداشت با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت در حوزه تکمیل شبکه بهداشت و قرار دادن یک مراقب سلامت در پایگاههای بهداشت به ازای هر 3000 نفر جمعیت، گفت: اینکه داریم شبکه بهداشتی را تکمیل می‌کنیم، کار ارزشمندی است که باعث می‌شود شما بتوانید همه ایرانیان را ببینید. درعین‌حال باید حتماً از مردم حمایت مالی هم بشود که امیدواریم با بیمه‌ها به سرانجام نیکویی دراین حوزه برسیم.

هاشمی در پایان درباره تختهای روان‌پزشکی گفت: در حال حاضر تختهای روان‌پزشکی، تختهای عمومی است که برای بیماران جراحی، داخلی و … نیز استفاده می‌شود و تخت روان‌پزشکی بسیار کم داریم. البته طی بخشنامه‌ای اعلام کردیم که 10 درصد تختها به بیماران روان‌پزشکی اختصاص یابد، اما در شهرستانها آن‌قدر ازنظر تخت مشکل‌دارند که دیگر به روان‌پزشکی نمی‌رسند.

هاشمی اظهار کرد: در حوزه روان‌پزشکی 40 هزار تخت می‌خواهیم و اکنون 10 هزار تخت داریم. براین اساس از نهادها و دستگاههای مختلف ازجمله بانکها و مؤسسات مالی می‌خواهیم که برای ایجاد سرمایه اجتماعی دراین زمینه کمک کنند.

منبع؛ ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۹۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *