به پشتوانه حقوق شهروندی مردم از امدادرسانی هراس نداشته باشند

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶


به پشتوانه حقوق شهروندی مردم از امدادرسانی هراس نداشته باشند

 دستیار ویژه رییس جمهور گفت که به پشتوانه حقوق شهروندی مردم نباید هراسی از امدادرسانی به افراد مصدوم داشته باشند.

الهام امین زاده  در اولین همایش امداد و نجات مدیریت و مسوولیت از نظر فقه حقوق گفت: در حقوق شهروندی مسوولیت‌ها و وظایف دولت و شهروندان مدنظر قرار گرفته است. براساس کرامت و شان انسانی هر فرد موظف است به کسی که نیاز به امداد دارد کمک کند، از همین رو حقوق شهروندی این مساله را هم یک حق و هم یک انتظار برای شهروندان محسوب می‌کند، تنها هلال‌احمر وظیفه امدادرسانی ندارد بلکه امداد و نجات یک وظیفه همگانی است.

وی اضافه کرد: در تهران زمینه برای رخ دادن زلزله و یا اتفاقات غیرمترقبه وجود دارد اما متوجه شدیم که اراضی لازم برای اسکان مصدومان پس از چنین حوادثی وجود نداشت. به همین دلیل در شمال شرق، شمال غرب و جنوب غرب تهران پارک‌های وسیعی را شناسایی کردیم تا در این زمین‌های وسیع بتوان به مصدومان کمک کرد.

دستیار ویژه رییس جمهور در حقوق شهروندی با اشاره به ماده 62 حقوق شهروندی عنوان کرد: براساس حقوق شهروندی بازداشت بدون مجوز افراد غیرمجاز است و همین مساله پشتوانه قانونی ارزشمندی برای زمانی است که اگر یک شهروند فردی مصدوم را به بیمارستان منتقل کند، پلیس اجازه بازداشت او را ندارد و در صورت انجام این عمل این نوع بازداشت خودسرانه است، بنابراین مردم نباید از امدادرسانی هراس داشته باشند. امین‌زاده به مکان استقرار امدادرسان‌ها اشاره کرد و گفت: در تهران تنها آتش‌نشان‌ها در مکان مشخصی مستقر هستند و نیروهای امدادی باید در چادر و کانکس مستقر می‌شدند. به همین دلیل با مکاتباتی که انجام دادیم، به زودی مکان‌هایی در اختیار این افراد هم قرار می‌گیرد. دستیار ویژه رییس جمهور گفت: در زمینه آموزش نیز مساله امداد و نجات باید در کتب درسی ابتدایی و متوسطه گنجانده شود. منبع: ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *