به اسکار نمی‌روم

دسته: غیر حقوقی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱۲ بهمن ۱۳۹۵


به اسکار نمی‌روم

اصغر فرهادی تصمیم خود را اعلام کرد:

به اسکار نمیروم

 

138320990RH031_84th_Annual_

اصغر فرهادی، اعلام کرد امسال در مراسم اسکار حضور نخواهد داشت.

رسماً گفت: در مراسم اسکار امسال در کنار دیگر اهالی سینما شرکت نخواهم کرد.

کارگردان برگزیده اسکار: «متأسفم که از طریق این نوشته اعلام می‌کنم در مراسم اسکار امسال در کنار دیگر اهالی سینما شرکت نخواهم کرد. در روزهای گذشته علی‌رغم شرایط غیرمنصفانه‌ای که برای ورود مهاجران و مسافران چند کشور به ایالات‌متحده پیش آمد، همچنان تصمیم بر حضور در این مراسم بود و ابراز نظراتم به رسانه‌ها درباره این شرایط و به‌هیچ‌عنوان قصد عدم حضور و یا تحریم مراسم را به نشانه اعتراض نداشتم چون آگاهم که بسیاری از اهالی سینمای آمریکا و اعضای آکادمی مخالف افراطی‌گری و تندرویهایی هستند که این روزها بیش از گذشته در حال اعمال است و همان‌گونه که روز اعلام نتایج آکادمی به پخش‌کننده‌ام در آمریکا اعلام کردم به همراه مدیرفیلمبرداری‌ام در این مراسم حضور خواهیم داشت، همچنان تصورم همراه بودن در این اتفاق بزرگ فرهنگی بود.

اما امروز به نظر می‌آید که این امکان حضور با اماواگرهایی همراه است که برایم به‌هیچ‌عنوان پذیرفتنی نیست حتی اگر برای سفر من به آمریکا استثنایی قایل شوند. پس مایلم آنچه را که قرار بود در فرصت سفرم بیان کنم در اینجا ابراز نمایم.

تندروها علی‌رغم جنگها و دعواهای سیاسی‌شان در همه جای دنیا، بسیار شبیه به هم به جهان می‌نگرند. آنها برای درک جهان چاره‌ای ندارند جز تقسیم آن به دو بخش ما و دیگران تا همواره با ساختن تصویری هولناک از دیگران، مردم کشورشان را دچار ترس از آنها بکنند. این فقط محدود به آمریکا نیست. در کشور من نیز تندروها این گونه‌اند. سالهاست در دو سوی اقیانوس عده‌ای تندرو تلاششان بر آن است تا از مردم کشور مقابل تصویری غیرواقعی و هولناک بسازند و از تفاوتهای بین ملتها و فرهنگها اختلافات و از اختلافات دشمنیها و از دشمنیها ترس ایجاد کنند.

ترس مردم ابزار مهمی است برای توجیه افراطی‌گری و تندروی صاحبان ذهنهای بسته. حال آن‌که من باور دارم شباهتهای بین انسانها در روی این کره‌ خاکی در سرزمینها، فرهنگها و ادیان مختلف بسیار گسترده‌تر از تفاوتهاست. من باور دارم ریشه بسیاری از خشونتهای امروز جهان در میان ملتها را باید در تحقیرهای دو سویه دیروزشان جستجو کرد و تحقیرهای امروز ملتهای دیگر به‌یقین بذری است برای خشونتهای فردا.

تحقیر ملتهای دیگر به بهانه حفظ امنیت مردم یک کشور پدیده تازه‌ای در جهان نیست و همواره خود زمینه‌ای برای ایجاد شکاف و دشمنی در آینده بوده است. من از این طریق انزجار خود را از شرایط تحمیل‌شده ناعادلانه‌ای که برای ورود قانونی بعضی از هموطنانم و هم‌چنین مردم شش کشور دیگر به ایالات‌متحده در حال اعمال است ابراز می‌کنم و امیدوارم این شرایط منجر به شکاف بیشتر بین ملتها نشود». منبع: انتخاب


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۳
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *