بهره‌گیری دانشگاهها از ظرفیتهای حوزه‌های علمیه در پژوهش ضروری است

دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۲ آبان ۱۳۹۵


بهره‌گیری دانشگاهها از ظرفیتهای حوزه‌های علمیه در پژوهش ضروری است

بهرهگیری دانشگاهها از ظرفیتهای حوزههای علمیه در پژوهش ضروری است

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان قم گفت: بهرهگیری دانشگاهها از ظرفیتهای حوزههای علمیه در پژوهش ضروری است و باید این ظرفیتها احصاء شود.

%d8%a8%d9%87%d8%b1-%d9%87%da%af%db%8c%d8%b1%db%8c-%d8%af%d8%a7%d9%86%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87%d9%87%d8%a7-%d8%a7%d8%b2-%d8%b8%d8%b1%d9%81%db%8c%d8%aa%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%ad%d9%88%d8%b2-%d9%87%d9%87

محمدابراهیم فقیه زاده در نشست روسای دانشگاههای استان قم با استاندار در تالار امام جواد (ع)، با اشاره به‌ضرورت هم‌گرایی میان دانشگاهها و مراکز حوزوی و نهادها در جهت ارزیابی مشکلات و دغدغه‌ها عنوان کرد: افتراقی میان دانشگاهها و نهادهای حوزوی وجود ندارد و همه می‌توانند در راستای رشد و تعالی جامعه به ارائه طرح و ایده‌های راهبردی بپردازند.

رئیس جهاد دانشگاهی استان قم افزود: امروزه حتی در بحث همگرایی رشته‌ها نیز ظرفیتهای مهمی وجود دارد و حتی در اروپا و کشورهای پیشرفته نیز بحثهای مهم در رشته‌های مختلف مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در مسائل فقهی نیز ضرورت همگرایی میان رشته‌های مختلف را می‌توان دریافت همان‌گونه که در فقه پزشکی و رشته‌های پزشکی نیز با همگرایی می‌توان به حل مسائل پرداخت.

فقیه زاده با اشاره به خشک شدن دریاچه نمک در قم و حل این مقوله به‌عنوان یک بحران مهم را نیازمند همگرایی دانشگاهها و نهادهای مختلف دانست و اظهار کرد: با پیشروی کویر و لم‌یزرع شدن اراضی، بحران دریاچه نمک جدی‌تر شده است بی‌شک دراین حوزه دانشگاه فنی نمی‌تواند به‌تنهایی وارد شود.

وی تصریح کرد: دانشگاه صنعتی نیز صنعت سبز را آغاز کرده تا برای بحرانهای زیست‌محیطی وارد عمل شوند اینکه ما در حفظ محیط از چه نوع حاملهای انرژی استفاده کنیم اهمیت بسزایی دارد.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان قم عنوان کرد: دراین‌باره دانشگاهها باید نیازهای پژوهشی خود را احصاء کنند تا با تشکیل کارگروههای فناوری دراین حوزه و کمیته مربوطه به بررسی طرحهای ارائه‌شده بپردازند که بعد از ارزیابیها و تصویب طرحها به شورای عطف ارسال می‌شود. وی گفت: این طرحها در پروسه‌ای با 5 کارگروه و اخذ کد ره‌گیری و مشخص شدن مجری طرح، دیوان محاسبات اسناد مربوط برای اجرای طرح پژوهشی را می‌گیرد اما دراین‌باره خلائی که وجود دارد این است که پس از انجام همه مراحل، هیأتی که می‌خواهد به ارزیابی اجرای طرح بپردازد در دستگاه وجود ندارد.

فقیه زاده خاطرنشان کرد: این بدان معناست که نتیجه طرحها به‌صورت کتابخانه‌ای گردآوری می‌شود درحالی‌که باید این طرحها کاربردی باشد دراین خصوص برخی از دستگاههای اجرایی این طرحها را به دست اساتید می‌دهند دراین‌باره باید ظرفیتهای موجود در استان قم چه در صنعت و چه در حوزه‌های مختلف این طرح احصاء شود که دراین زمینه جهاد دانشگاهی و برخی از دستگاههای اجرایی وارد عمل شدند.

وی در مورد ظرفیتهای حوزه نیز عنوان کرد: متأسفانه از ظرفیت حوزه در دانشگاهها استفاده‌نشده و دراین‌باره یکی از نیازهای مهم طب سنتی است که اخیراً وزارت بهداشت فعالیتهایی را دراین بخش آغاز کرده و دانشکده طب سنتی راه‌اندازی شده اما در بخش طب اسلامی برگرفته از روایات مرتبط با حوزه باید کار شود. وی گفت: این دستاوردهای حوزوی در طب اسلامی حتی برای جهان اسلام نیز می‌تواند کار آیی داشته باشد دراین راستا طب اسلامی و سنتی در مورد کشاورزی و منابع طبیعی و مهندسی پزشکی می‌تواند، اثرگذار باشد.

منبع: ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۳
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *