بهره‌برداری از درختان ریشه‌کن شده و آفت‌زده با مجوز سازمان جنگلها مجاز است

دسته: تازه های قوانین
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۲ اسفند ۱۳۹۵


بهره‌برداری از درختان ریشه‌کن شده و آفت‌زده با مجوز سازمان جنگلها مجاز است

با موافقت نمایندگان و جهت تأمین نظر شورای نگهبان؛

بهرهبرداری از درختان ریشهکن شده و آفتزده با مجوز سازمان جنگلها مجاز است

 

697633842

نمایندگان مردم در خانه ملت، بهرهبرداری از درختان ریشهکن شده و آفتزده با مجوز سازمان جنگلها را مجاز دانستند.

نمایندگان در نشست علنی روز سه‌شنبه 26 بهمن مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران جهت تأمین نظر شورای نگهبان؛ با اصلاح ماده 48 این لایحه با 136 رأی موافق، 43 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 242 نماینده حاضر موافقت کردند که بر اساس این مصوبه بهره‌برداری از درختان ریشه‌کن شده و آفت‌زده با مجوز سازمان جنگلها مجاز خواهد بود.

در ماده 48 اصلاحی این لایحه آمده است؛

1- هرگونه بهره‌برداری چوبی از جنگلهای شمال کشور از ابتدای سال چهارم برنامه ممنوع است. دولت در ارتباط با قراردادهای طرحهای جنگل‌داری مذکور که مدت اجرای آن به اتمام می‌رسد، مجاز به تمدید قرارداد نمی‌باشد.

تبصره- بهره‌برداری چوبی در طرحهای جنگل‌داری طی سالهای اول تا سوم برنامه توسعه صرفاً از درختان شکسته، افتاده و ریشه‌کن در چارچوب قوانین و مقررات مربوط خواهد بود.

2- دولت مکلف است نسبت به اصلاح آن دسته از طرحهای جنگل‌داری که مدت اجرای آن تا پایان سال سوم برنامه به اتمام نمی‌رسد، تعیین خسارت کارشناسی نموده و خسارت حاصله را در بودجه سنواتی درج نماید.

تبصره 1- بهره‌برداری از درختان ریشه‌کن، افتاده، خشک سرپا و آفت‌زده غیرقابل احیا تا بیش از ارائه طرح جایگزین و حداکثر تا پایان سال سوم برنامه صرفاً با مجوز سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور مجاز می‌باشد و پس از تصویب طرح و جایگزین صرفاً بر اساس این طرح صرفاً با مجوز سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور مجاز خواهد بود.

تبصره 2- برداشت درختان جنگلی برای طرحهای عمرانی در صورت داران بودن ارزیابی زیست‌محیطی و شناسه شناسایی با مجوز سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری بلامانع است. هم‌چنین بهره‌برداری از درختکاری و جنگل‌کاریهای دست کاشت به‌منظور زراعت چوب با تشخیص و مجوز سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور مجاز است.

تبصره 3- به‌منظور تحقق بند 1 دولت مکلف است با اختصاص ردیف اعتبار مستقلی نسبت به ‌پیش‌بینی اعتبارات و امکانات در بودجه سنواتی جهت ارتقای پوشش کامل و مؤثر حفاظت از جنگلهای کشور، مهار عوامل ناپایداری، جلوگیری از تغییر کاربری، تجاوز و تصرف، مبارزه با قاچاق چوب، استقرار مدیریت پایدار جنگل و اجرای تعهدات اقدام نماید.

تبصره- دولت مکلف شد تسهیلات لازم را جهت توسعه زراعت چوب و واردات مواد اولیه صنایع سلولزی در اختیار صاحبان صنایع و کشاورزان طرف قرارداد آنان قرار دهد. منبع: وب‌سایت مجلس شورای اسلامی


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *