بررسی تطبیقی ادلّه اثبات دعوی در حقوق ایران و فقه حنفیه

دسته: معرفی پایان نامه
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۲۹ دی ۱۳۹۵


بررسی تطبیقی ادلّه اثبات دعوی در حقوق ایران و فقه حنفیه

بررسی تطبیقی ادلّه اثبات دعوی در حقوق ایران و فقه حنفیه

 

%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d8%aa%d8%b7%d8%a8%db%8c%d9%82%db%8c-%d8%a7%d8%af%d9%84%d9%87%d9%91-%d8%a7%d8%ab%d8%a8%d8%a7%d8%aa-%d8%af%d8%b9%d9%88%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%ad%d9%82%d9%88%d9%82-%d8%a7

پدیدآور: رحیم شمس‌الدینی لری

مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد

استاد راهنما: محمدرضا کیخا

دانشگاه: دانشگاه سیستان و بلوچستان

تاریخ دفاع: 1395

چکیده

این پایان‌نامه به بررسی تطبیقی ادلّه‌ اثبات دعوی در حقوق ایران و فقه حنفیه می‌پردازد. هدف اصلی این تحقیق، تبیین نقاط اشتراک و افتراق میان حقوق ایران و فقه حنفیه در رابطه با ادلّه‌ اثبات دعوی است.

پرسش اصلی در این تحقیق این است که دیدگاه حقوق ایران در ادلّه‌ اثبات دعوی چه نسبتی با دیدگاه احناف دارد؟ روش انجام این تحقیق، توصیفی ‌تحلیلی است که با مراجعه به قفسه باز کتابخانه‌ها و سایتهای معتبر فقهی حقوقی انجام پذیرفته است. نتایج به‌دست‌آمده در این تحقیق بیان می‌کند که درجه‌ اهمیت ادلّه اثبات دعوی به حدّی است که قانون‌گذار در قوانین مختلف ازجمله قانون مدنی و قوانین آیین دادرسی در امور مدنی و کیفری، آنها را مدنظر قرار داده است. در حقوق ایران و فقه حنفی، اقرار، قوی‌ترین دلیل و در صدر ادلّه‌ دیگر قرار دارد. شهادت اولین طریقه‌ اثبات دعوی بوده است و شهادت زنان در هر دو مذهب با شرایطی پذیرفته می‌شود. در رابطه با علم قاضی، اسناد، امارات، قسامه و اقرار در حقوق ایران و فقه حنفی تفاوت وجود دارد. ولی در سوگند استظهاری، سوگند و شهادت در برخی موارد شباهت وجود دارد.

کلیدواژگان: ادله اثبات دعوی

منبع: سایت ایران داک


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۵۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *