برخی دولتهای منطقه سیاستهای انتحاری 
علیه ایران در پیش‌گرفته‌اند


دسته: غیر حقوقی
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۲۴ مرداد ۱۳۹۵


برخی دولتهای منطقه سیاستهای انتحاری 
علیه ایران در پیش‌گرفته‌اند


ظریف:

برخی دولتهای منطقه سیاستهای انتحاری 
علیه ایران در پیش‌گرفته‌اند

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در نشست بنیاد شهید که شنبه در مجتمع فرهنگی رسول‌زاده انجام گرفت، با اشاره به ناکامیهای برخی دولتهای منطقه و نیز تأثیر توافق برجام در خاورمیانه گفت: امروز برخی دولتهای دیکتاتوری منطقه تصور می‌کنند که با توافق هسته‌ای چتر حمایتی غرب از آنها فروپاشیده و بر همین اساس رو به سیاستهای انتحاری علیه ایران آورده‌اند.
رئیس دستگاه دیپلماسی گفت:
طی سالهای اخیر و با تحولات رخ‌داده در کشورهای منطقه و عدم پاسخ مناسب از سوی حکام، احساس یاس و ناامیدی در میان روشنفکران و توده‌های جهان عرب شکل‌گرفته که برای پوشاندن این ضعف تلاش شده تا «جهت» نفرت مردمی و روشنفکران را به سمت اختلافات قومی و طایفی منحرف کنند که این کار از روی استیصال است.
ظریف همچنین گفت: آنها امروز با یک چالش حیاتی روبرو هستند که البته از سوی ایران نیست بلکه به دلیل مسائل داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی خودشان است.
وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: برای جمهوری اسلامی، امنیت منطقه یک اصل و نیاز امنیت ملی است، لذا خطری که منطقه را تهدید می‌کند یک خطر درونی و ذاتی است که تلاش می‌کنند آن را از جانب ایران، به ولی‌نعمتان بین‌المللی خود نشان دهند. وی گفت: طی چند سال گذشته چند اتفاق راهبردی در منطقه و جهان شکل گرفت که برای این کشورهای منطقه‌ای تهدید تلقی می‌شود؛ اول اینکه نیاز غرب به نفت خاورمیانه و خلیج‌فارس کم شده و آنها به سمت «شیل اویل» رفته‌اند. دوم خطراتی که در مناطق دیگر مثل اقیانوس آرام از سوی خود آنها شکل‌گرفته که از خاورمیانه به شرق آسیا این تغییر نقطه ثقل را شاهد هستیم. این موضوع کشورهایی که هیچ امکان پایداری ذاتی در منطقه را ندارند نگران کرده است. همین موضوع تصمیمات سیاسی آنها را به سمت اقدامات غیرعقلانی سوق داده است.
ظریف تأکید کرد: آنها برای فرار از این وضعیت آشفتگی و برهم ریختگی ایجاد می‌کنند تا به شکلی طرف حامی خود را قانع کنند که در منطقه بماند.
وی افزود: یکی از این روشها، نشان دادن اهمیتشان و به‌نوعی نشان دادن خودشان است و دیگری، تشنج‌آفرینی در منطقه است که این تشنج‌آفرینی، امروز عامل حیاتشان شده است.
وزیر خارجه ایران تأکید کرد: ایران طی ٣ دهه گذشته با بزرگ‌منشی رفتار کرده که این لازمه بزرگی است. چه‌بسا تندخوییها و حرفهای نامناسب که از سردمداران سعودی می‌شنویم از قدرتشان نیست بلکه از ضعفشان است.
وی همچنین افزود: تهدید سوم، آن کشور قدرتمندی است که با تکیه‌بر توان مردم خود و حضور آنها درصحنه و مقاومت مردم توانسته ظرف ٣ دهه یک قدرت عظیم مادی و معنایی در منطقه ایجاد کند که برخی به آن قدرت نرم می‌گویند. برای تولید و انباشت این قدرت فشارهای زیادی را تحمل کرده که یکی از مبانی آن حمایت از مردم و مقاومت در منطقه است. ارتباط ما با گروه‌های اصیل مردمی به معنای دخالت در آن کشورها نیست.
وزیر خارجه گفت: آنها تنها منتظر نتیجه بودند که البته ضربه اول را مردم زدند و نشان دادند از طریق تحریم نمی‌توان مردم را از حاکمیت جدا کرد که حضور ٧٣ درصدی مردم در پای صندوقهای رأی تصور آنها را فروپاشاند، لذا ناگزیر به مذاکره با ایران شدند و نه اینکه از سر لطف این کار را کرده باشند.
وی ادامه داد: هدایت رهبری و فرمایشات ایشان پیش از انتخابات نیز بر خواسته از نگرش عمیق ایشان نسبت به تحولات بین‌المللی بود که دریافتند باطل‌السحر نقشه‌های آنها حضور مردم درصحنه بود.
ظریف گفت: یک‌بار در زمان لانه جاسوسی، یک‌بار بعد از قطعنامه ۵٩٨ و یک‌بار هم در آغاز پرونده هسته‌ای خیز برداشتند تا پرونده ایران را به شورا و ذیل فصل هفت ببرند تا به جمهوری اسلامی پایان دهند. قطعنامه 1929 یکی از بدترین قطعنامه‌ها در تاریخ هر کشوری است. وزیر خارجه در ادامه گفت: هر معامله‌ای بده بستان است و نمی‌شود در یک معامله فقط شما موفق باشید چراکه این معامله نمی‌شود و در اصطلاح به آن کلاه‌برداری می‌شود، زیرا فقط یک‌طرف منفعت می‌برد؛ اما این بده بستان با آن شرایط که ایران را در وضعیتی گذاشتند که یا عزتش را بفروشد و یا اضمحلال بپذیرد و یا هردو را بود و در این شرایط توافقی شد که در خارج از کشور هیچ‌کسی ادعا نکرد که ایران ضرر کرده است که یکی از آنها ترامپ است. این توافق را علیرغم برنامه‌ریزی و خواست طرف مقابل گرفتیم که حاصل ناامیدی از برنامه‌ریزیهایشان علیه ما بود.
وی گفت: منطقه احساس می‌کند با یک تحول راهبردی مواجه است و ما باید توجه کنیم که شرایط کنونی ما حساس است. بدخواهان ما بیکار نخواهند نشست و طراحی و هزینه می‌کنند. هزینه عربستان در سال گذشته برای دیپلماسی عمومی را ما از اول انقلاب تابه‌حال نداشته‌ایم و در سالهای آینده هم به آن نخواهیم رسید. بد خواهان ما در ناکامی راهبردی قرارگرفته‌اند. وزیر خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: فراموش نکنیم که گرفتار شدن در بحثهای بی‌دلیل داخلی به‌طرف مقابل فرصت طراحی مجدد را خواهد داد. منبع: میزان

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۶
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *