برخورد قاطع قضایی با عاملان انتشار اخبار جعلی در فضای مجازی

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۱۰ آبان ۱۳۹۵


برخورد قاطع قضایی با عاملان انتشار اخبار جعلی در فضای مجازی

برخورد قاطع قضایی با عاملان انتشار اخبار جعلی در فضای مجازی

«هشدار دادگستری صومعه‌سرا نسبت به ایجاد کانال جعلی «رادیو سوماسرا» این عنوان خبری بود که چند روز پیش روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت»، به گفته مسؤولان قضایی این شهرستان، طبق تحقیقات صورت گرفته به‌تازگی شخصی که خارج از کشور به سرمی برد این کانال را با اهداف سیاسی و به‌قصد شهرت و پناهندگی با دریافت وجوه نامشروع راه‌اندازی کرده است که اقدام به انتشار اکاذیب به‌قصد هتک حرمت و حیثیت افراد و مسؤولان کشوری و لشکری، مذهبی و… می‌کند. ازاین‌دست کانالهای تلگرامی کم نیستند که در آخر موجب هتک حرمتها خواهد شد، این کانال اشخاص معروف و سیاسی را نشانه گرفته است اما سایر کانالهای جعلی هویت مردم را مورد هدف قرار می‌دهند که نیازمند برخورد جدی مسؤولان مرتبط است.

هشدار جدی دادگستری خوزستان به انتشاردهندگان اخبار جعلی

با توجه به گسترش این موضوع در فضای مجازی معاون دادگستری خوزستان به افرادی که علیه امنیت روانی مردم اقدام به انتشار اخبار کذب و جعلی در شبکه‌های اجتماعی می‌کنند قاطعانه هشدار می‌دهد و می‌گوید که مراقب عواقب سخت این‌گونه جرایم و خطاها باشد.

حجت‌الاسلام عبدالحمید امانت بهبهانی تأکید می‌کند: دستگاه قضایی در این خصوص هیچ‌گونه مسامحه در برخورد قاطعانه با ‌متخلفان نخواهد کرد.

تعیین مجازات برای نشر اکاذیب

این در حالی است که رئیس دادگستری لامرد از مردم خواست تا از انتشار اخبار بدون اطلاع از درست بودن آن، در فضای مجازی پرهیز کنند.

حجت‌الاسلام محمدامین غفاری معتقد است که حفظ آرامش و امنیت برای همه ما در جامعه ضروری است و فضای مجازی برای کسب معنویات و بهره‌مندی از فضایل است‌.

وی از مردم می‌خواهد تا از انتشار اخبار بدون اطلاع از درست بودن آن، در فضای مجازی پرهیز کنند.

حجت‌الاسلام غفاری، می‌افزاید: دادستانی شهرستان لامرد با‌کسانی که فضای جامعه را ملتهب می‌کنند، برخورد خواهد کرد و مراجع امنیتی، کسانی را که نشر اکاذیب می‌کنند به ما معرفی کرده تا مورد مجازات قرار گیرند.

رئیس دادگستری لامرد ادامه می‌دهد: دشمن برای هرکدام از این کلمات برنامه‌ریزی کرده است و امیدواریم که مردم به این اخبار کذب توجه نکنند.

وی تأکید می‌کند: ما در فضای مجازی با اخبار کذبی که منتشر می‌شود به‌صورت قاطع برخورد خواهیم کرد و این ممکن است اصول و بنیان خانواده‌ها را به خطر اندازد.

افزایش راهکار‌های قانونی برای برخورد با جرایم شبکه‌های اجتماعی

معاون فرهنگی دادگستری سیستان و بلوچستان می‌گوید: راهکارهای قانونی در برخورد با جرایم و چالشهای شبکه‌های اجتماعی افزایش‌یافته است.

حجت‌الاسلام غلامرضا نجفی بیان می‌کند: شبکه‌های اجتماعی با تأثیر بر سبک زندگی و الگوی بومی خانواده‌ها موجب گسترش سوء معاشرتها، خشونت، انحرافات اخلاقی و سست شدن بنیان خانواده‌ها شده است.

وی تصریح می‌کند: با توجه به افزایش روزافزون کاربران فضای مجازی و عدم فرهنگ‌سازی صحیح در استفاده از امکانات این شبکه‌ها موجب شده است تا تهدید‌های این فنّاوری بیشتر از فرصت‌های آن باشد. وی با اشاره به افزایش برخورد با جرایم شبکه‌های اجتماعی در جامعه می‌افزاید: مطالعات نشان داده ‌که خانواده‌ها از طریق بالا بردن سطح آگاهیها و نظارت عمیق‌تر بر جوانان نقش مؤثری بر کنترل آسیبها و معضلات این شبکه‌ها دارند. نجفی در خصوص نحوه برخورد با متخلفان فضای مجازی تصریح می‌کند: با اجرای قوانین جاری و نیز اتخاذ تمهیدات پیشگیرانه پلیس سایبری و تعمیق و تعامل بیشتر با پلیس بین‌الملل توانسته‌ایم در دستگیری متهمان در فضای مجازی موفق باشیم.

وی توضیح می‌دهد: در قانون جرایم رایانه‌ای برای اقداماتی نظیر عفت و اخلاق عمومی، هتک حیثیت و نشر اکاذیب قوانینی برای حفظ حقوق بزه دیدگان تدابیر لازم اندیشیده شده است.

معاون فرهنگی دادگستری سیستان و بلوچستان می‌افزاید: در ‌این‌ راستا علاوه بر برخوردهای قانونی فرهنگ‌سازی نیز باید مدنظر قرار گیرد و شهروندان نیز در استفاده از فضای مجازی آداب‌ورسوم معاشرتها و اخلاق بومی خود را در نظر بگیرند.

وی تصریح می‌کند: بسیاری از افراد بدون رعایت مسائل امنیتی خصوصی‌ترین اطلاعات خود را در تلفن همراه ذخیره می‌کنند و به‌نوعی دست بزهکار سایبری را در تعرض به حریم خصوصی باز‌ می‌گذارند و به همین سادگی قربانی بزهکاران می‌شوند.

نجفی تأکید می‌کند: ضروری است تا کاربرانی که عکسهای خانوادگی خود را به اشتراک می‌گذارند، بدانند که با این کار زندگی خصوصی خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند و راه را برای سوءاستفاده افراد هموار می‌کنند.

منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *