برخورد سطحی با قاچاق علاج واقعه نیست


دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۲ تیر ۱۳۹۵


برخورد سطحی با قاچاق علاج واقعه نیست


برخورد سطحی با قاچاق علاج واقعه نیست

 مسعود دانشمند عضو اتاق بازرگانی- قاچاق در اقتصاد ایران، موضوعی پیچیده، چندبعدی و پیوسته است و از این‌رو برخورد با آن نیز با شیوه‌های سطحی و تک بعدی نه تنها کارگشا نبوده بلکه اثر معکوس به‌دنبال دارد.
هنگامی که تولید داخلی و یا واردات کالاهای اساسی مورد نیاز با چالشهای ساختاری و موانع قانونی مواجه باشد، پدیده قاچاق جذابیت و گستردگی پیدا می‌کند. از این رو یکی از راههای مؤثر برای مبارزه مستمر با قاچاق کالا رفع موانع تولید و یا چالشهای موجود در امر واردات است. در سالهای اخیر وضع تعرفه‌های غیرضروری و یا بیش از حد بر واردات برخی از کالاها باعث شده تا قاچاق آن اقلام سیرصعودی به‌خود بگیرد. در امر قاچاق کالا آن‌هم با این سطح و حجم گسترده نمی‌توان موضوع را به قاچاقچیان خرد و شیوه‌های کول بری یا ته لنجی تقلیل داد، بلکه آنچنان که به‌نظر می رسد این پدیده به شکل هدایت شده و توسط باندهای قدرتمند و با نفوذ درحال انجام است.
از این رو مبارزه با امر قاچاق درصورتی می‌تواند راه به‌فرجام ببرد که با سرشاخه‌های مافیایی این پدیده و در مبادی اصلی برخورد شود. اینکه با کسبه خرده پا و از جمله بازاریان کوچه مروی- به شکل قهری برخورد شود، موضوع قاچاق را منتفی نمی‌کند. مضاف بر اینکه این شیوه از برخورد جز آنکه دل‌خوری کسبه و اصناف را باعث شود، دستاورد قابل توجهی نیز به‌دنبال ندارد. شیوه‌های شناسایی کالاهای قاچاق در کشورهای دیگر آنچنان اصولی و اثرگذار است که اینک در کشوری مثل ترکیه، پدیده قاچاق تا حد مطلوبی کنترل شده است. چرا ما به‌جای شیوه‌های قهری، سطحی و بی‌تاثیر نباید از آن تجربه‌های موفق الگوبرداری کنیم؟ در واقع برخورد با کسبه خرده‌پا که کالایی را به بازار مصرف عرضه می‌کند و خود او نیز مثل مصرف‌کننده، قدرت و امکان تشخیص جنس قاچاق را ندارد، تنها به ناامنی کسب و کار منجر می‌شود و در نهایت سرشاخه‌های اصلی و قدرتمند قاچاق را به حاشیه امن می‌راند. سوال اینجاست که به چه دلیل طرحهایی چون بارکدگذاری کالاهای وارداتی و یا اعمال طرح شبنم که می‌توانست نشانه‌ای برای شناسایی کالاهای قانونی از اقلام قاچاق باشد، متوقف شد؟ هرچند این‌گونه طرحها مورد نقد فعالان اقتصادی و اهالی اصناف قرار گرفته بود، اما به هر روی می‌شد با اصلاح و اعمال آن، تا حد زیادی پدیده قاچاق را کم‌رنگ و بی‌اثر کرد. حتی می‌توان واردکنندگان را مجاب کرد تا اجناس و اقلام وارداتی خود را از مبدأ و توسط کارخانه تولیدکننده به بارکد و کدرهگیری معتبرتجهیز کنند. 
در این‌صورت با ثبت آن کدرهگیری در مبادی ورودی، کالای قاچاق که فاقد این بارکد است از کالای قانونی تمییز داده می‌شود. در این شیوه حتی اگر قاچاقچیان هم بتوانند کارخانه‌های تولیدکننده را تطمیع کنند تا بر کالاهای قاچاق چنین کدهایی درج کنند، به‌دلیل عدم ثبت آنها در گمرکات کشور، پیگیری و شناسایی قاچاقچیان و کارخانه‌های متخلف امکان‌پذیر خواهد بود. منبع: روزنامه آرمان

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *