برخورد جدی با قاچاق کالا در آستانه نوروز

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۴ اسفند ۱۳۹۵


برخورد جدی با قاچاق کالا در آستانه نوروز

برخورد جدی با قاچاق کالا در آستانه نوروز

 

 

افزایش حجم تقاضا در بازار از یکسو و افزایش مسافرتها در آستانه سال جدید باعث شده تا حجم ورود کالای قاچاق به کشور نیز بیشازپیش افزایش یابد؛ این موضوع در حالی است که پدیده قاچاق، ضررهای اقتصادی و اجتماعی زیادی در پی داشته و از همین رو برخورد جدی با مصادیق آن، در دستور کار جدی قرار دارد.

در آستانه سال جدید، جدیت برای برخورد با هرگونه ورود کالای قاچاق به کشور افزایش‌یافته است؛ مسؤولان قضایی، انتظامی و اجرایی قرار است با همکاری و برنامه‌ریزی تلاش کنند تا حجم ورود کالاهای قاچاق به کشور کاهش یابد و آن دسته از کالای قاچاق هم که وارد می‌شود، قبل از توزیع در بازار، کشف و امحا شود.

  رشد 10 درصدی رسیدگی به پروندههای قاچاق

بر این اساس معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کردستان می‌گوید که در زمینه قاچاق ‌ نیز در 8 ماهه امسال 6 فقره با رشد 10 درصدی نسبت به سال گذشته در استان داشته‌ایم.

حسن بابایی خاطرنشان می‌کند: رسیدگی به پرونده قاچاق 10 تا‌100 میلیون ریالی در سال‌ گذشته 27 مورد بوده که این میزان در 8 ماهه امسال به 13 فقره با کاهش 51 درصدی نسبت به مدت‌زمان مشابه در استان داشته است.

وی رسیدگی به پرونده قاچاق بالای 100 میلیون ریال در سال گذشته در استان را برابر با 14 فقره عنوان می‌کند و توضیح می‌دهد: در 8 ماهه امسال نیز 14 فقره پرونده قاچاق بالای 100 میلیون ریال در استان رسیدگی شده که نسبت به سال گذشته هیچ تغییری نداشته‌ایم.

بابایی تأکید می‌کند که برنامه‌ریزیها برای کاهش قاچاق در نوروز ادامه دارد.

 کشف حدود 24 تن خشکبار قاچاق

فرمانده انتظامی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه‌ در آستانه نوروز، قاچاق اقلام مرتبط با بازار شب عید در استان مرزی آذربایجان‌غربی شتاب می‌گیرد، می‌گوید: ‌ نیروی انتظامی تشدید مبارزه با این جرم را در دستور کار قرار داده است.

سرهنگ سامان غنی زاده ادامه می‌دهد: ‌از 24 تن خشکبار ۹ هزار و ۵۴۷ کیلوگرم مغز گردو، 8 هزار و ۲۴۹ کیلوگرم فندق و ۶ هزار و ۹۵ کیلوگرم مغز بادام بوده است.

وی اظهار می‌کند: کارشناسان ارزش ریالی کالاهای کشف شده را ۹ میلیارد و ۷۰ میلیون ریال برآورد کرده‌اند.

این مسؤول تصریح می‌کند: در این رابطه ۲۷ نفر قاچاقچی در شهرستانهای مختلف آذربایجان‌غربی دستگیر و ۲۱ دستگاه خودرو که در فعالیت قاچاق استفاده شده بود، توقیف شد. ‌این مسؤول بیان می‌کند: امسال بیش از ۲ هزار و ۶۵۱ عملیات منجر به کشف انواع کالاهای قاچاق در این استان انجام شده که حدود ۱۷ درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال است و ۲۷ شبکه قاچاق کالا شناسایی و متلاشی شده است.

 استفاده از خرد جمعی در مبارزه با قاچاق ضروری است

معاون اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل گیلان درباره سیاست‌گذاریهای لازم برای مبارزه با قاچاق کالا در نوروز، بیان می‌کند: ‌تلاش کنیم ‌تا با سیاست‌گذاریهای دقیق با قاچاق کالا مبارزه کنیم تا در نوروز با چنین مشکلاتی مواجه نشویم.

احمد آقایی با اشاره به اینکه 24 دستگاه با کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این استان مشارکت دارند، می‌گوید: کار مشارکتی و استفاده از خرد جمعی در مبارزه با پدیده شوم قاچاق ضروری است.

وی وجود دو سند راهبردی و منویات مقام معظم رهبری در زمینه مکلف کردن قوای سه‌گانه و نهادهای دولتی و اجرای قانون برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز را مؤثر می‌داند و می‌افزاید: تلاش می‌کنیم با تمسک به دو نقشه مذکور حرکت کرده و با پدیده قاچاق کالا و ارز در جامعه مبارزه کنیم.

معاون اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان با اشاره به کشف کالای قاچاق جزیی در سطح شهرستانها و استان، بیان می‌کند: اگر بتوانیم با کشف کالای قاچاق جزیی از مغازه‌ها به شبکه‌های بزرگ قاچاق دست پیدا کنیم‌. این مسؤول نگاه دستگاه قضایی، دولت و رهبری را مبارزه با‌ شبکه‌های بزرگی می‌خواند که به‌صورت کانتینری و کالای قاچاق را تنی وارد کشور می‌کنند تا اراده و انگیزه را از مردم بگیرند و آنها را مصرف‌گرا کرده و سرانجام اقتصاد کشور فلج شود.

وی اضافه می‌کند: منویات مقام معظم رهبری این نیست که جزء فروشهای کسبه‌ای که کالای قاچاق عرضه می‌کنند را رها کنیم بلکه آنها را شناسایی و با باندهای بزرگ و سر شبکه‌ها مبارزه کنیم.

 اطلاعرسانی پیرامون کالاهای قاچاق در نمایشگاههای فصلی

فرماندار ساری می‌گوید که پدیده شوم قاچاق کالا، موجب هدر رفت سرمایه ملی است و در این زمینه نیازمند نظارت گسترده‌تر هستیم.

احمد حسین زادگان‌ با تأکید بر لزوم نظارت بر واحدهای توزیع حمل بار در سطح شهرستان و برخورد با فروشگاههای عرضه کالای قاچاق، می‌افزاید: تذکر و اخطار به فروشگاههای کوچک و بزرگ عرضه کالای قاچاق هم پیگیری شود. ‌حسین زادگان با اشاره به برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در آستانه نوروز، خاطرنشان می‌کند: در این نمایشگاه یک غرفه به مسأله مبارزه با قاچاق کالا اختصاص‌یافته و در این زمینه اطلاع‌رسانی شود.

  مسدودسازی مبادی ورود کالای قاچاق به کشور

رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگان خواستار نظارت مستمر، مؤثر و کارآمد برای عمل به منویات مقام معظم رهبری به‌منظور مقابله بی‌امان با اشکال مختلف فساد ‌می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدصادق اکبری تصریح می‌کند: پرهیز از تأثیرپذیری از شایعه‌سازی و توطئه‌های دشمنان علیه قوه‌قضاییه جمهوری اسلامی ایران، توسل به عزم راسخ و ایستادگی در مقابله با مفاسد، تلاش برای حاکمیت هرچه بیشتر قانون در مجموعه دستگاههای  اجرایی‌، اعتباربخشی به ثبت‌اسناد و اثبات مالکیت به‌عنوان یک فرهنگ عمومی در سطح جامعه در اولویت اقدامات دستگاه قضایی استان در سال آینده است.

وی همچنین ارتقاء شاخص عدالت اداری و اجرایی‌، حفظ و حراست از سرمایه‌های انسانی دستگاه قضایی، ارایه راهکارهای مؤثر در جهت مسدود کردن مبادی ورود کالای قاچاق به کشور و کاهش جمعیت کیفری زندانیان را از دیگر دستورالعملهای شورای قضایی استان هرمزگان در سال 96 عنوان می‌کند. منبع: حمایت

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *