برجام و سوء تفاهم ها

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۹ تیر ۱۳۹۵


برجام و سوء تفاهم ها

از زبان عضو ارشد تیم مذاکره کننده

برجام و سوء تفاهم ها



سید عباس عراقچی، معاون وزیر امورخارجه با تأکید بر اینکه مسائل داخلی آمریکا و مشکلات بین دولت و کنگره آمریکا به خود آنان مربوط است گفت:
آمریکا موظف است که به تعهدات خود در برجام عمل کند و باید مجوز فروش هواپیما را به متقاضیانش بدهد در غیر این صورت نقض برجام صورت گرفته است.
 وی در این نشست خبری با بیان اینکه بهتر است در راستای برجام برخی سوءتفاهمها رفع شود گفت:
در فضای کنونی با برخی سو تفاهمهایی روبرو هستیم که درباره آن توضیحاتی ارائه شود بهتر است برای ما اجرای برجام نتیجه مذاکرات هسته‌ای و برداشته شدن تحریمها مهم بود و در همه موارد هیچ‌گونه تردیدی وجود ندارد ولی نباید فراموش کنیم که تمامی خواسته ما رفع تحریمها نبود.
از ابتدا قرار بود تنها تحریمهای هسته‌ای برداشته شود
عراقچی با طرح این سوال که آیا در طول مذاکرات هسته‌ای این حق مسلم تثبیت و محقق شد یا خیر؟
اظهار داشت: در کنار موضوع تحریمها توجه به خواسته اصلی ما و ایستادگی برای گرفتن این حق در برجام این امر کاملا محقق شد. شش قدرت بزرگ دنیا و در رأس آنها شورای امنیت حق ما را برای داشتن یک برنامه و صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای با همه ابعاد در قسمتهای حساسش از جمله غنی‌سازی و آب سنگین اراک بدون آنکه روزی تعطیل یا کنار گذاشته شود پذیرفتند.

وی افزود: ایران یک صنعت هسته‌ای خواهد داشت که شامل همه ابعاد و زوایای مختلف می‌‌شود و قاطع می‌‌توانیم بگوییم که شعار انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست محقق شده است.
عراقچی در ادامه بیان کرد: یک سال از عمر برجام گذشته و دیگر این شعار در بسیاری از مناسبتهایی مانند 22 بهمن و روز قدس از اولویتهای ما نیست چون مردم و وجدان جمعی آنها این را پذیرفته است. اما این به معنای مطالبه نکردن حقهای دیگرمان نیست. معاون وزیر امور خارجه در ادامه افزود: دومین سوءتفاهمی که پیش آمده این است که بر اثر برجام فقط تحریمهای هسته‌ای برداشته شده و سایر تحریمها باقی مانده است و این حرف جدیدی نیست زیرا در مذاکرات هسته‌ای از ابتدای آن تنها تحریمهای متناسب با هسته‌ای قرار بود برداشته شود ولی بعضیها می‌‌‌گویند که عراقچی گفته فقط تحریمهای هسته‌ای برداشته می‌‌شود و جالب ان که به قدری این مطلب را شنیده‌ام که به این موضوع شک کردم و زمانی که دقت کردم دریافتم که در تمام گفتگوهایم این موضوع را مطرح کردم. مذاکره کننده ارشد اظهار داشت: در توافق ژنو که شروع مذاکرات بود در همانجا گفته شده که تحریمهای متناسب با هسته‌ای برداشته می‌‌‌شود و تحریمهای غیرهسته‌ای در جای دیگر اگر نظام صلاح بداند بررسی می‌‌‌شود.
 طرف غربی تحریم را بر روی کاغذ لغو کرده اما در عمل نه
عراقچی ادامه داد: سوءتفاهم بعدی که مطرح شده این است که آیا طرف مذاکره به تعهد خودش عمل کرده یا خیر؟ آنچه که در برجام تعیین شده و بر روی کاغذ بوده لغو شده است و به تعهدات خود بر روی کاغذ عمل کردند که مقام معظم رهبری هم به آن اشاره کردند اما در صحنه عمل این تحریمها برداشته نشده که یک مقدار آن بستگی به فضا و شرایط داشت و مقدار دیگر آن هم به بدعهدیهایی که در صحنه عمل رخ داد بستگی داشت.
معاون وزیر امور خارجه بیان کرد: طبق برجام کارهایی که بر روی کاغذ باید انجام گیرد صورت گرفت ولی معتقدم که در انجام وظایفشان در صحنه عمل همچنان ایراداتی است که باید رفع کنند و ما به آنها گفته ایم.
باید شیطنت طرف مقابل را بررسی کنیم
وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا تحریمها کلا رفع شده و تاثیر آن بر زندگی مردم چه زمانی مشخص می‌‌‌شود عنوان داشت: در عمل برای رفع کامل تحریمها زمان لازم است و یکسری مشکلات فرآیندی وجود دارد و بخشی از مسئله، شیطنت طرف مقابل است که باید به صورت موردی بررسی شود.
عضو ارشد تیم مذاکره کننده ادامه داد: در چهار حوزه مالی و بانک و بیمه، نفت و گاز و پتروشیمی، حمل و نقل و صنعت و تجارت و انرژی باید این موضوع بررسی شود که در حوزه‌های صنعت و تجارت و حمل و نقل تقریبا به حالت سابق برگشته‌ایم و در حوزه انرژی پیشرفتهای بسیار خوبی داشته‌ایم.
معاون وزیر خارجه با بیان اینکه در حوزه انرژی اگر برجام نبود صادرات نفت از یک و نیم بشکه امروز به صفر می‌‌‌رسید عنوان داشت: تلاش بر این است که در آینده تولید نفت به دو میلیون بشکه در روز و بیشتر برسد.
وی تاکید کرد: در حوزه میعانات گازی 35 درصد رشد صادرات داشته‌ایم و در حوزه بیمه نفتکشها با مدیران صحبت کردیم و مشکل مذکور حل شده و در موضوع عواید نفتی هم 5 میلیارد دلار دریافتی از امارات و 2 میلیارد دلار دریافتی از شرکت شل داشتیم و رفت و آمد کشتیها به روال سابق بازگشته است.
عراقچی با اشاره به اینکه در همه پایتختهای اروپایی به جز یکی دو مورد سوخت هواپیما دریافت می‌کنیم حال آنکه در گذشته چنین نبود افزود: در حوزه صنعت و تجارت قراردادهایی انجام شده اما سرمایه‌گذاری یا تاسیس یک کارخانه با مشارکت خارجی زمان‌بر است.
آمریکاییها در حوزه مبادلات مالی سوء استفاده کردند
عضو ارشد تیم مذاکره کننده ادامه داد: در حوزه مالی و بانکی اگرچه گشایشهای خوبی صورت گرفته اما موضوعی که به عنوان یک واقعیت مطرح است عدم ورود بانکهای بزرگ بین‌المللی به حوزه مبادلات است که این به یک فضای برون برجامی بازمی‌گردد و آمریکاییها کمال سواستفاده را از آن کرده‌اند.
معاون وزیر خارجه با بیان اینکه آمریکاییها در برخی موارد فضای مخربی را ایجاد کرده‌اند اظهار داشت: این که بانکهای بزرگ پس از برجام ورود پیدا نکرده‌اند به این معنا نیست بانکهای کوچک نیامده‌اند و ضمنا مدیریت منابع ارزی در دست بانک مرکزی است و شاخصی که در این زمینه مطرح می‌شود شاخص تخصیص ارز است که به صورت روزانه انجام می‌شود حال آنکه در گذشته چند ماه طول می‌کشید تا این روند اتفاق بیافتد.
وی با اشاره به اینکه در حوزه روابط کارگزاری LC دسترسی منابع، مشکلات رفع شده و موضوعاتی هم باقی‌مانده یادآور شد: به قول یک مسوول بانکی اگر قبل از برجام صد واحد انرژی مصرف می‌‌کردیم و 20 واحد نتیجه می‌‌گرفتیم امروز این عدد به 60 تا 70 واحد رسیده است.
 هر رئیس جمهوری برجام را پاره کند ما آن را آتش می‌زنیم
عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای افزود: هر کدام از 6 کشور که برجام را نقض کند باید هزینه‌های سیاسی پرداخت کند، ما نگران نقض برجام چه در این دولت و چه در دولت آینده آمریکا نیستیم و خودمان را به هیچ دولتی گره نزدیم، مهم این است که ما برگشت پذیری در برنامه هسته‌ای را طبق نظر مقام معظم رهبری حفظ کرده ایم و روشن است که برنامه هسته‌ای ما در کوتاه ترین برهه زمانی به حالت اولیه برگردانده می‌شود.
وی ادامه داد: اگر دولتی در آمریکا برجام را نقض و این کار را انجام دهد؛ موضوع کاملا مشخص است، همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند هر رئیس جمهوری برجام را پاره کند ما آن را آتش می‌زنیم. ماهیچ مذاکره دوباره‌ای با آنها انجام نمی‌دهیم و آنها نیز به ذهن خودشان این را راه ندهند، چون این سند نهایی است و ما معتقد به آن هستیم و آن را نقض نمی‌کنیم.
 اعتراف به خباثت طرف مقابل در اجرای برجام
عراقچی در واکنش به سوالی پیرامون بد عهدیها و شیطنتهای طرف غربی به ویژه آمریکا از جمله در ماجرای تصویب طرح مخالفت با خرید آب سنگین کشورمان گفت: آنها بدعهدیها و خباثتهایی در اجرای برجام یا ایجاد کرده‌اند و یا فضا و شرایط آن را فراهم کرده‌اند. معاون وزیر امورخارجه کشورمان با تأکید بر اینکه ما با همه اینها یک به یک مقابله کردیم اظهار داشت: ما توانستیم با پیگیریهایمان برخی مواردی که نقض شد از جمله در حوزه بیمه‌ را رفع کنیم و سعی‌مان در این است که موارد دیگر نیز رفع شود.
وی با اشاره به اینکه کشورهایی چون رژیم صهیونیستی، برخی از کشورهای منطقه و مشخصا عربستان همه تلاش خود را کردند تا مذاکرات هسته‌ای به نتیجه نرسد، اظهار داشت: آنان به دنبال این بودند که در کنگره آمریکا این مذاکرات تصویب نشود و یا رد شود.
عراقچی افزود: با توجه به اینکه برجام در کنگره آمریکا تصویب شد، دشمنان تمام تلاش خودشان را می‌‌کنند تا جمهوری اسلامی ایران از منافع و آثار برجام یا برخوردار نشود یا کمتر برخوردار شود.
بزرگترین دستاورد ما در توافق، تثبیت راکتور آب سنگین اراک بود
معاون وزیر امورخارجه کشورمان اظهار داشت: بزرگترین دستاورد ما در توافق، تثبیت راکتور آب سنگین اراک بود. در اوایل مذاکرات آمریکاییها حتی حاضر نبودند که در مورد راکتور اراک بحثی به میان بیاید، اما مذاکرات کاری کرد که آن را قبول کنند. آمریکاییها راکتور آب سنگین اراک را راکتور “اونی که اسمش رو نیار” نامیده بودند.
عراقچی تصریح کرد: آمریکا در توافق نهایی راکتور اراک را به رسمیت شناخته و قبول کرد که با 5 قدرت دیگر به پیشرفت آن کمک کند. آنها در مورد راکتور اراک شکست سختی خوردند و به همین دلیل مسأله بتن ریزی در داخل راکتور را کلید زدند که متأسفانه داخل کشور نیز این موضوع روی افکار عمومی تأثیر گذاشت.
وی خاطر نشان کرد: آنچه ما انجام دادیم با توجه به بی‌انصافیهایی که وجود داشت خوب و راضی کننده بود. اگر نمی‌خواهیم در راستای منافع کشور به برجام کمک کنیم حداقل تیشه به ریشه برجام و منافع کشور نزنیم.
 اعضا هیات نظارت بر برجام با تایید مقام معظم رهبری انتخاب شدند
معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی منتقدان معتقدند هیئت نظارت بر برجام اقدام خاصی را انجام نمی‌دهد و عراقچی به عنوان عضو این هیئت چشمانش بر روی نقض برجام بسته است گفت: من عضو هیئت نظارت بر برجام نیستم بلکه وزیر امور خارجه از اعضای این هیئت هستند همان طور که می‌دانید که این هیئت به دستور مقام معظم رهبری طی نامه و شروطی تشکیل شد.
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در ادامه افزود: هیئت نظارت بر اجرای برجام هشت عضو دارد که اعضا با تایید مقام معظم رهبری انتخاب شدند و دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز دبیر این هیئت هستند که وظیفه اطلاع‌رسانی، تشکیل جلسات و نوع مصوبات را بر عهده دارند.
وی خاطرنشان کرد: تا جایی که اطلاع دارم به اقتضای موضوعات پیش آمده، هیئت تشکیل جلسه داده و در دو یا سه جلسه به دلیل آنکه وزیر امور خارجه در سفر بودند من به جای وی در جلسات شرکت و گزارشهای لازم را ارائه کردم. به نظر بنده هیئت از ساختار مناسبی برخوردار است.
عراقچی با اشاره به مسوولیتهای هیئت نظارت بر اجرای برجام متذکر شد: اگر اقدامی از سوی 5+1 یا هر یک از اعضای آن صورت بگیرد که نقض برجام یا نقض فاحش برجام باشد تدابیر آن بر عهده این هیئت است. مصوبات این هیئت مانند مصوبات شورای عالی امنیت ملی به اطلاع مقام معظم رهبری می‌رسد.
 برای تحقق تعهدات برجامی به زمان نیاز است
وی با بیان اینکه برای تحقق تعهدات برجامی به زمان نیاز است گفت: اگر سراغ بند 29 برجام برویم می‌توان سراغ نقض برجام رفت و اینکه آیا نقض برجام رخ داده یا خیر در هیئت نظارت درباره این توافق تصمیم‌گیری می‌‌شود و عدم بهره مندی کامل ما از لغو تحریمها عدم همکاری طرف مقابل است.
حفظ برخی از خطوط قرمز امکان پذیر نبود /
در دو سه مورد از خط قرمز عبور کردیم
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای درباره اینکه تیم مذاکره کننده از کدام خطوط قرمز عبور کرده گفت: حفظ برخی از خطوط قرمز رهبری انقلاب و خطوطی که برای تیم مذاکره کننده ترسیم شده بود، ممکن نبود که ما آن را صادقانه به مراجع عالی نظام و مقام معظم رهبری ابلاغ کردیم.
معاون وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه شاید کسی بتواند بگوید که ما خوب مذاکره نکردیم اما نمیتواند بگوید سرخود کاری کردیم، تصریح کرد: ما نمیتوانیم بگوییم که در هیچ موردی از خط قرمز عبور نکرده ایم بلکه در دو سه مورد از خط قرمز عبور کردیم.
عراقچی گفت: برای مثال خطوط قرمز ما این بود که همه تحریمهای کنگره، ریاست جمهوری آمریکا، اتحادیه اروپا و شورای امنیت لغو شود و ما وقتی این موضوع را مطرح کردیم طرف آمریکایی به ما گفت”دستورات لغو تحریم رئیس جمهور قابل انجام بود اما نمی‌توان کنگره را مجاب کرد که تحریمها را لغو کند” و پس از آن ما گفتیم که اگر اینگونه شود توافقی نداریم و دستور بعدی این بود که تحریمهای رئیس جمهور، اتحادیه اروپا و شورای امنیت لغو شود و کنگره متوقف شود.
 گزارش بان کی مون متوازن نیست
معاون وزیر امورخارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که منتقدین از اجرای برجام اطلاعی ندارند و به نظر می‌‌رسد که اطلاع رسانی دقیقی درباره کوچکترین معاملات و برداشته شدن تحریمها از سوی تیم هسته‌ای ایران وجود نداشته و برنامه ریزی در این راستا نبوده است ارزیابی شما از این موضوع چیست؟ گفت: تیم مذاکره کننده ایران از ابتدا مذاکرات تا حصول توافق نهایی هم اطلاع رسانی و هم دفاع کرده است. وی درباره گزارش دبیرکل سازمان ملل در راستای نقض اجرای برجام در کشور گفت: دبیر کل سازمان ملل موظف است هر شش ماه گزارشی به شورای امنیت ارائه دهد اما پیش نویس این گزارش از نظر ما متوازن و متعادل نیست و بخشی از آن جانب‌دارانه است، دولت آمریکا در سازمان ملل فشار زیادی به دبیر کل آورده است اما قسمتهای مربوط به عدم اجرای مطلوب برجام را در گزارش آورده و از نظر ما مثبت ولی کامل نیست.

عراقچی افزود: در این گزارش به برخی اطلاعات غلط توجه شده و اتهاماتی را به ایران وارد کرده است از جمله بحث آزمایش موشکی، که این موضوع خلاف روح سازنده حاکم بر برجام است که به شدت با آن مخالف هستیم چرا که ما بارها گفته‌ایم آزمایشات موشکی‌مان در حیطه صلاحیت قطعنامه 2231 قرار نمی‌گیرد و حق ندارند که ایران را در این راستا متهم کنند. این سازمان اخیرا نیز ایران را در موضوع ارسال سلاح به یمن متهم کرده بود که همگی خلاف اجرای روح برجام است و حتی مطرح کرده بودند که چرا ایران در نمایشگاه دفاعی عراق شرکت کرده که این ادعاها بی‌پایه و اساس است.
معاون وزیر امورخارجه کشورمان تأکید کرد: ما همواره اجازه نمی‌دهیم اشخاص و افرادی که نقشی در برجام نداشته‌اند در آن دخالت کنند و در طول مسیر آن فعالیتی داشته باشند.
منبع: روزنامه خراسان

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *