برجام سند غیر قابل انکار نقش کلیدی ایران برای ایجاد صلح در منطقه و جهان است

دسته: آخرین مطالب , حقوق بین الملل
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶


برجام سند غیر قابل انکار نقش کلیدی ایران برای ایجاد صلح در منطقه و جهان است

انتشار دهنده: سید محمد باقر نوربخش

روزنامه نگار یونانی : برجام سند غیر قابل انکار نقش کلیدی ایران برای ایجاد صلح در منطقه و جهان است.

روزنامه نگار یونانی و تحلیلگر سیاسی خاورمیانه گفت : سیاست اعتدال و عقلانیت و به نتیجه رساندن توافق جامع با پنج قدرت بزرگ جهانی موسوم به برجام باعث شد که نقش کلیدی جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد صلح در خاومیانه و حتی جهانی بیش از پیش هویدا شود.

‘ خریستوس خلیجاس’ خبرنگار و تحلیلگر یونانی مسایل سیاسی خاورمیانه روز یکشنبه درنشست خبری اختصاصی با خبرنگار ایرنا در آتن با اشاره به سیاست اعتدال دولت دکتر ‘ حسن روحانی’ در عرصه سیاست داخلی و خارجی اظهار کرد : سیاست اعتدال و عقلانیت ایران با توافق برجام زمینه ایجاد صلح در منطقه را فراهم آورده است. این روزنامه نگار یونانی افزود : سیاست جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا بویژه در 4سال گذشته بر این اصول، باعث شده است که غرب نه تنها به توافق با ایران وادار شود، بلکه با توافق برجام به نقش کلیدی، حساس و سازنده جمهوری اسلامی ایران اعتراف کند. وی با اشاره به رقابت های سیاسی در منطقه خاورمیانه گفت : آمریکا برای رسیدن به اهداف سیاسی و اقتصادی خود در این منطقه حساس خاورمیانه و همراهی تعدادی از کشورهای غربی- عربی با آن، به بهانه واهی و بعضاً با استفاده از بعضی مواضع تندورانه ایران، هر روز به دامنه تحریم های نا مشروع خود بر علیه جمهوری اسلامی ایران اضافه کند که با اتخاذ سیاست اعتدال و عقلانیت دولت ایران، این حربه از دست آنان گرفته شد، به گونه ای مجبور شدند به پذیرش حق مسلم ایران در بهره مندی از انرژی هسته ای صلح آمیز تن دهند و جهانیان به حقاینیت ایران صلح طلب و طرفدارعدالت اجتماعی برای تمام انسان ها، پی ببرد.

این روزنامه نگار یونانی که تعداد زیادی کتاب و از جمله کتاب ‘اسلام سیاسی’ را در کارنامه نویسندگی خود دارد، با اشاره به دستاورد های برجام و توافق جامع با کشورهای قدرتمند جهان نیز گفت: پس از توافق برجام ، سفر های مکرر سران و دست اندرکارن امور اقتصادی کشورهای غربی به ایران، این را ثابت می کند که آنان به قدرت و توانایی های اقتصادی ایران و نقش آفرینی این کشور در صحنه های بین المللی مبنی بر ایجاد صلح و ثبات و آرامش در منطقه واقف شده است. وی ادامه داد : این مساله از سوی دیگر بیانگر آن است که کشورهای غربی به این نتیجه رسیده اند که ملت متمدن و تاریخی ایران حتی در سایه سنگین ترین تحریم ها به روند رو به رشد خود در زمینه های مختلف و از جمله توسعه علمی، صنعتی و سیاسی ادامه می دهد و ادامه سیاست های تحریم یک امر اشتباهی است و در سایه وجود دولت اعتدالگرا در ایران می توانند از نقش این کشور قدرتمند منطقه بهره مند شوند و مجبور به پذیرش این نقش مهم ایران شدده اند. این تحلیگر یونانی با اشاره به جنگ های نیابتی ناموفق غرب به سرکردگی آمریکا در کشورهای سوریه ،عراق، افغانستان، لیبی و دیگر کشورهای افریقایی نیز گفت: تمام جنگ های نیابتی غرب گرچه هزینه های هنگفتی تا کنون برای مردم این کشور ها از نظر جانی و مالی به همراه داشته اند، ولی به علت روحیه استقلال طلبی مردم این کشورها، جنگ های نیابتی غرب تا کنون با شکست مواجه شده اند و غرب در این اواخر به نقش کلیدی جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ سیاست تنش زدایی و مخالفت با هرگونه افراط گرایی واقف گردیده و برای رهایی از مشکلاتی که خود ایجاد کرده اند، معترف بوده اند. خلیجاس ادامه داد: همچنین غربی ها به این نتیجه رسیدند که نیازمند توسعه همکاری های خود با جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل این مشکلات هستند. زیرا دولت ایران از همان ابتدا با هرگونه افراط گرایی مخالفت کرده و طی چند سال اخیر نیز با توافق برجام نقش جمهوری اسلامی ایران برای شتاب به روند ایجاد و صلح و امنیت در منطقه و حتی در جهان افزوده شده است. وی با اشاره به تغییر رویکرد غرب و بخصوص اروپا در قبال ایران تصریح کرد: جمهور اسلامی ایران با اتخاذ سیاست اعتدالگرایانه خود باعث شده که نه تنها تحریم های هسته ای که به بهانه های واهی بر علیه این کشور اعمال می شدند، لغو شود، بلکه به روند سرمایه گذاری و همکاری و توسعه روابط اقتصادی خود با کشور جمهوری اسلامی ایران روی آوردند. این تحلیلگر مسایل سیاسی در ادامه افزود: تاکید و اصرار جمهوری اسلامی ایران و دولت این کشور مبنی بر بکارگیری سیاست اقتصادی مقاومتی که توسط رهبر عالی ایران بارها مورد تاکید قرار گرفته است، موجب شده تا این کشور از یک سو با اتخاذ سیاست اعتدال و عقلانیت به توسعه روابط و نقش آفرینی خود در تمام عرصه های سیاسی و اقتصادی ادامه دهد و از سوی دیگر سیاست اقتصاد مقاومتی را برای رهایی و یا کاهش وابستگی به تولیدات خارجی را بکار گرفته و به رشد اقتصاد خود شتاب گسترده ای بخشیده است و از این رو با چشم اندازی روشن به قدرتی منطقه ای و حتی جهانی مبدل شده است. منبع: ایرنا

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *