برتری مقاومت در منطقه بر تکفیریها

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۱۱ مرداد ۱۳۹۵


برتری مقاومت در منطقه بر تکفیریها

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

برتری مقاومت در منطقه بر تکفیریها



گروهکهای تروریستی فعال در شمال غرب کشور توسط کشورهای عربستان و آمریکا، پشتیبانی تسلیحاتی و تجهیزاتی می‌شدند؛ این جمله شاید مهمترین بخش صحبتهای جانشین قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) شمال غرب کشور در حاشیه یادواره شهید پرویز عطایی بود.
«کافی است و دیگر نمی‌توانیم سی‌وپنج سال تهاجم ایران را در مقابل پادشاهی عربستان و متحدان آن تحمل‌کنیم»؛ این جملات نیز بخشی از اتهام زنیهای تکراری عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی یورونیوز بود که هفته گذشته منتشر شد.
همین دو مورد شاید اذهان عمومی را به این سمت سوق دهد که عربستان سعودی به‌صورت جدی و علنی جنگ با جمهوری اسلامی ایران را به‌صورت عملیاتی آغاز کرده است؛ در همین زمینه ابوالفضل حسن بیگی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به بررسی موقعیت فعلی عربستان در منطقه و همچنین وضعیت ایران در موازنه منطقه پرداخت؛ در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانیم:
به‌عنوان سؤال اول بفرمایید با توجه به وضعیت کنونی جهان و با در نظر گرفتن بسط اقدامات تروریستی در گوشه و کنار جهان، جایگاه جمهوری اسلامی ایران در میان قدرتهای دنیا را چگونه ارزیابی می‌کنید.
امروز شرایط جمهوری اسلامی در سطح بین‌الملل به گونه است که حقیقتاً در میان رده‌های اول تا چهارم کشورهای ابرقدرت جهان قرارگرفته است؛ ابرقدرتهای گذشته جهان امروز مسیر رو به افولی را در پیش‌گرفته‌اند؛ فرانسه اکنون وضعیتش بسیار وخیم شده و حتی قدرت دفاع و حمایت از مردم خودش را هم ندارد و ایجاد امنیت در کشورش عاجز مانده است؛ انگلیس هم به همین شکل، آنها شرایط بسیار ناهنجار و متزلزلی را در اروپا می‌گذرانند؛ اکثر غریب به‌اتفاق صاحب‌نظران در نقاط مختلف جهان اذعان دارند که جمهوری اسلامی ایران امروز به لحاظ دفاعی و امنیتی و همچنین از حیث مردمی جزو 4 کشور ابرقدرت دنیا قرارگرفته است.
اکنون موازنه قوا در منطقه تغییر کرده و همگان به این نکته اذعان دارند که قدرت مقاومت دست برتر را در منطقه در اختیار دارد.
با توجه به شرایط موجود نظر شما در خصوص گمانه‌زنیها در خصوص احتمال ورود عربستان به درگیری با ایران چیست؟
با در نظر گرفتن شرایط کنونی، عربستان سعودی امروز قدرت جنگ و یا حتی مجادله مستقیم با ایران را به‌هیچ‌وجه ندارد؛ خود عربستانیها می‌دانند که در صورت کوچک‌ترین بی‌عقلی، همه مواضع آنها در طرفه‌العینی توسط موشکهای دوربرد و میان برد جمهوری اسلامی ایران منهدم خواهد شد.
جبهه دشمنان از تنها امکانی که می‌توانستند از آن استفاده کنند امکانات هوایی بود که اکنون با توجه به برخورداری نیروی زمینی مقاومت از تجهیزات و تسلیحات به‌روز و پیشرفته، هرلحظه ممکن است تجهیزات هوایی دشمنان با ضربات سنگین جبهه مقاومت روبرو شود.
به نظر شما دلیل ادامه اقدامات تحریک‌آمیز عربستان در برابر ایران در مدت اخیر 
چیست؟
مقامات آل سعود برای آنکه در مباحث داخلی خود فرافکنی کنند گاها تبلیغاتی را به‌اصطلاح در خصوص درگیری با ایران مطرح می‌کنند که نباید به این تهدیدات پوچ آنها اعتنای چندانی کرد؛ متأسفانه در داخل کشورمان برخی از افرادی که نسبت به مسائل امنیتی، دفاعی و نظامی کم‌اطلاع هستند سریعاً با این تبلیغات دشمنان به دام می‌افتند و در زمین رقیب بازی می‌کنند.
به نظر شما سیاستهای منطقه‌ای عربستان در دو سه سال اخیر به‌ویژه پس از فوت ملک عبدالله توانسته است جایگاه این کشور را در جهان ارتقا دهد؟
به‌هیچ‌وجه؛ امروز عربستان در یک شرایط بسیار بد و متزلزل به سر می‌برد؛ آنها در یمن شکست مفتضحانه‌ای خورده‌اند؛ داعش که با حمایت مالی آنها روی کار آمده بود در معرض نابودی قرارگرفته و افکار عمومی جهان، آنها را به‌عنوان مدافعین تروریستها می‌شناسند؛ اکنون عربستان به‌شدت در منطقه تنها مانده و وضعیت داخلی آن نیز به گونه است که هرلحظه ممکن است به چند کشور تجزیه شود.
خاندان آل سعود، نوادگان و فرزندان آنها هرکدام با اختلافات و مشکلات گوناگونی مواجه هستند و هیچ‌کدام از آنها حاضر نیستند که از مواضع و زیاده‌خواهیهایشان عقب‌نشینی
 کنند. امروز مسؤولان و مقامات عربستان سعی دارند این‌گونه القا کنند که آنها هیچ نقشی در پدیداری و رشد پدیده داعش نداشتند؛ نظر شما در این خصوص چیست؟
همه می‌دانند که داعش توسط عربستان و با حمایتهای پشت پرده آمریکا ایجاد شد ولی امروز رژیم آل سعود از توانایی اداره گروهکهای تروریستی ساخته‌وپرداخته شده توسط خودش عاجز و ناتوان شده است؛ اهدافی که آمریکا توسط داعش در عراق، سوریه، یمن، لبنان، افغانستان و پاکستان دنبال می‌کرد امروز تماماً به شکست انجامیده است.
همه می‌دانند که هزینه تمام گروهکهای تروریستی در سطح منطقه توسط عربستان سعودی تأمین می‌شود و با دلارهای این کشور است که خون مظلومان منطقه به روی زمین ریخته می‌شود؛ تا همین چند وقت پیش که داعشیها در عراق و سوریه در حال پیشروی بودند، فرماندهی اصلی آنها توسط آمریکاییها صورت می‌گرفت، نیازهای مالی آنها را دلارهای سعودی تأمین می‌کرد و آموزششان نیز بر عهده ترکیه بود؛ با موقعیت جدیدی که در ترکیه به وجود آمده، می‌بینیم که اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه به‌شدت از این مثلث ساختگی که توسط آمریکاییها پایه‌ریزی شده بود عقب‌نشینی کرده و با توجه به کودتای نافرجامی که در این کشور رخ داد مشاهده می‌کنیم که ترکیه با آمریکا دچار مجادله جدی شده است.
عربستانیها از دو سه دهه گذشته تاکنون خوی جنایت‌کارانه خود را کاملانشان دادند که این خوی جنایتکاری تا به امروز هم ادامه دارد؛ طبق شواهد، اسناد و همچنین اطلاعاتی که از بازجوییهای عناصر اسیرشده گروهکهای تروریستی به‌دست‌آمده مشخص‌شده که آموزش و پولهای تروریستهای تکفیری تاکنون توسط عربستانیها تأمین می‌شد؛ و این موضوعی نیست که شخص یا دولتی بخواهد آن‌را کتمان کند و بر آن سرپوش بگذارد. برخی از خبرگزاریهای عرب‌زبان با بزرگ جلوه دادن تجهیزات سعودیها، ارتش آنها را ارتشی قدرتمند و عظیم توصیف می‌کنند؛ نظرتان را در خصوص قدرت نظامی عربستان سعودی بفرمایید. به‌عنوان یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اعلام می‌کنم که عربستان سعودی هیچ‌گونه قدرت نظامی ندارد همان‌گونه که دیدیم آنها با تمام قوا وارد جنگ با مردم بی‌دفاع و مظلوم یمن شد و درنهایت هیچ موفقیتی را در برابر این مردم بی‌سلاح کسب نکردند و روزبه‌روز موضعشان منفعلانه‌تر از قبل شد.

حتی کارکرد آن ائتلاف عربی که عربستانیها آن‌را در رابطه با یمن ایجاد کردند تا به‌نوعی فشار را بر این کشور افزایش دهند، پس از اصابت موشک به محل استقرار نیروهای اماراتی که باعث فرار آنها شد ازدست‌رفته است.
عربستانیها امروز تنها با تعدادی از عناصر القاعده و داعش در یمن می‌جنگند و مواضع آنها در این جنگ نسبت به یک سال و نیم گذشته که این جنایت را آغاز کرده بودند، بسیار ضعیف و نگران‌کننده‌تر شده است؛
اکنون تعداد هواپیماهای عربستانی که بر فراز آسمان یمن جولان می‌دهند بسیار محدودشده و دیگر همانند روزهای ابتدایی جنگ با یمن “خلبانها” چندان راغب به جنگیدن نیستند.
بنا به صحبتهایی که انجام شد و با توجه به موقعیت بسیار ضعیف و متزلزل عربستان سعودی کاملاً می‌توان به این نتیجه دست‌یافت که این کشور به‌هیچ‌وجه جرت حمله کردن به جمهوری اسلامی ایران را با آن ارتش ناتوان خود ندارد.
انور عشقی افسر سابق اطلاعاتی عربستان سعودی در هفته گذشته به تل‌آویو رفت و با مقامات رژیم صهیونیستی در این کشور دیدار کرد و رسانه‌های سعودی این دیدار را به‌صورت گسترده پوشش خبری دادند؛ به نظر شما هدف از این دیدار آن‌هم در سرزمینهای اشغالی چه بوده است؟
ما نباید از دیدار انور عشقی افسر سابق اطلاعاتی آل سعود با مقامات رژیم صهیونیستی در تل‌آویو چندان متعجب باشیم چراکه سعودیها و رژیم صهیونیستی از مدتها پیش با یکدیگر مراوده داشتند اما امروز تنها به این مراوده و ارتباط، جنبه آشکار و علنی داده‌اند.
ما در جنگهای 22 روزه 33 روزه و 58 روزه مشاهده کردیم علی‌رغم آنکه آمریکاییها همه نوع تجهیزات و تسلیحات را در اختیار ارتش رژیم صهیونیستی قراردادند اما این رژیم بازهم در غزه و جنوب لبنان شکستهای سنگینی را متحمل شد.
امروز تمامی سیاستهای حکومت آل سعود و رژیم صهیونیستی در منطقه با شکست مواجه شده و این دو رژیم شرایط بسیار متزلزل و بدی را سپری می‌کنند؛ آنها با آشکارسازی رفت‌وآمدها و مراودات خود سعی می‌کنند تا اوضاع دیپلماتیک و سیاسی‌شان را طبیعی جلوه دهند.
منبع: میزان

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *