بدعهدی آمریکا در برجام در سفر رئیس‌جمهوری به نیویورک پیگیری می‌شود

دسته: غیر حقوقی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۳ شهریور ۱۳۹۵


بدعهدی آمریکا در برجام در سفر رئیس‌جمهوری به نیویورک پیگیری می‌شود

دکتر علی اکبر ولایتی عضو هیأت نظارت بر برجام خبر داد

بدعهدی آمریکا در برجام در سفر رئیس‌جمهوری به نیویورک پیگیری می‌شود

عضو هیأت نظارت بر برجام گفت: بدعهدیهای آمریکا در اجرای برجام در سفر آینده هیأت ایرانی به نیویورک که به مناسبت اجلاس سالانه مجمع عمومی انجام می‌شود، پیگیری خواهد شد.
علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه دیدار «مبشر جاوید اکبر» وزیر مشاور در امور خارجی هند در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که در کمیته نظارت بر برجام چه مطالبی پیرامون توافق هسته‌ای و بدعهدیهای آمریکاییهایی مطرح شد، گفت: دراین جلسه پیرامون آنچه آمریکاییها و ۱+۵ باید انجام بدهند گفتگو شد. وی افزود: در سفر آینده هیأت ایرانی به نیویورک که به مناسبت اجلاس سالانه مجمع عمومی انجام می‌شود این بدعهدی پیگیری خواهد شد.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به جلسه کمیته نظارت بر برجام افزود: وزیر امور محترم خارجه و همکارانشان توجه دارند که آمریکاییها آن‌طور که باید به عهد خود وفا نکردند و بدعهدی کردند؛ این اقدامات در سفر هیأت ایرانی به نیویورک پیگیری خواهد شد.
ولایتی خاطرنشان کرد: ما باید بین رفتار کشورهای عضو ۱+۵ تفکیک قائل شویم. بدون تردید رفتار روسها و چینیها و حتی شاید بتوان گفت فرانسویها متفاوت است از رفتار سایر کشورهای عضو ۵+۱. به‌عنوان‌مثال آمریکا به خاطر اینکه روسها به ایران وسیله دفاع هوایی S۳۰۰ را فروخته اعتراض کرده و این کار را خلاف قرارهای مربوط به برجام دانستند، اما روسها قاطعانه گفتند که فروش S۳۰۰ به ایران خلاف برجام نیست. به همین دلیل ما به همه اعضا ۵+۱ به یک‌چشم نگاه نمی‌کنیم. بیش از همه آمریکاییها بدعهدی می‌کنند.
وی در ادامه در موردتوافقی که قرار است بین آمریکاییها و روسیه در رابطه با آتش‌بس در سوریه انجام شود گفت: آتش‌بس و توقف جنگ مطلوب همه است اما اگر به این قیمت باشد که دشمنان دولت و ملت سوریه از آتش‌بس سوءاستفاده کنند، این آتش‌بس نه‌تنها مفید نخواهد بود بلکه مضر هم است.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بابیان اینکه ما می‌دانیم دولت روسیه در رابطه با آتش‌بس در سوریه توجه لازم را داشته و قبلاً به آمریکاییها اعتراض کرده‌اند، گفت: آتش‌بس زمانی موردقبول است که مورد موافقت همه طرفها به‌ویژه دولت سوریه و هم‌پیمانان سوریه ازجمله ایران و حزب‌الله باشد. همچنین از آتش‌بس نباید به‌عنوان خلائی استفاده شود تا مثل دفعه قبل گروههای تروریستی مثل النصره مقاصد خود را تقویت کنند. هدف اعلامی از آتش‌بس کمک به مردم محروم و رساندن کمک به آنها عنوان‌شده است.
ولایتی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از نیازمندیهای حمل‌ونقل در منطقه ما و در هر منطقه‌ای برای تجارت و کار اقتصاد درست، وجود امنیت است که ایران از امنیت بالایی برخوردار بوده و موردتوجه کشورهای خارجی است.
وی دیدار خود با مبشر جاوید اکبر وزیر مشاور در امور خارجی هند را دیداری مثبت ارزیابی کرد و افزود: رابطه ایران و هند یک رابطه عمیق و ریشه‌دار، روبه‌جلو است و پیشرفت بخصوصی بعد از سفر اخیر نخست‌وزیر هند به ایران و امضای قرارداد سه‌جانبه ایران، هند و افغانستان کرده است.
ولایتی در ادامه تاکید کرد: در سفری که اخیراً رئیس‌جمهور به جمهوری آذربایجان داشت و یکی از مباحثی که در آنجا موردبحث قرار گرفت تقویت ترانزیت بین ایران، آذربایجان و روسیه بود. اضافه شدن هند و آسیای جنوبی به این مجموعه، تحرکات ترانزیتی و افزایش کاربرد ترانزیتی ایران در حمل‌ونقل کالا را بالا می‌برد که از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین تاکید کرد: بنای هندیها براین است که از بندر چابهار به‌عنوان یک نقطه مهم استراتژیک به لحاظ اقتصادی و تجاری استفاده کنند. این موضوع باعث شده که توجه دیگر کشورهای آسیایی هم به چابهار و اهمیت استراتژیک آن جلب شود. منبع: مهر


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۳
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *