با گذشت مادربزرگ و خواهر، از قصاص رهایی یافت

دسته: رویداد و حوادث
بدون دیدگاه
شنبه - ۱۴ اسفند ۱۳۹۵


با گذشت مادربزرگ و خواهر، از قصاص رهایی یافت

با گذشت مادربزرگ و خواهر، از قصاص رهایی یافت

 

 

سوختن پدر در آتش عصبانیت پسر.

پسر جوان که فرامرز نام دارد درحالی‌که عصبانی بود برای باز پس گرفتن خودروی پژو 206 خود که مقابل خانه پدری‌اش در منطقه یافت‌آباد تهران پارک شده بود، به آنجا رفت که ناگهان با پدرش درگیر شد. در جریان این درگیری عصبانی شد و بنزین روی خودرویش پاشید تا خودرو را به آتش بکشد که پدرش در میان شعله‌های آتش گرفتار شد و جان باخت.

هم‌زمان با تشکیل پرونده قضایی در شعبه سوم بازپرسی دادسرای جنایی تهران، با دستور بازپرس سجاد منافی آذر تحقیقات مأموران اداره دهم پلیس آگاهی تهران برای یافتن پسر خانواده آغاز شد تا این‌که وی بازداشت شد.

او به افسر تحقیق گفت: چند ماه پیش می‌خواستم با دختری ازدواج کنم که پدرم مدتی بعد با این وصلت مخالفت کرد. همین باعث دلخوری‌ام شد و در کارگاه خیاطی ماندم و به خانه بازنگشتم. آن روز به مقابل خانه پدرم رفتم تا خودروی پژو 206 خود را از او بگیرم که نشد. من از شدت عصبانیت بنزین روی خودرو پاشیدم تا خودرویم را به آتش بکشم که میان من و پدرم درگیری رخ داد. پدرم ناگهان در میان شعله‌های آتش خودرو گرفتار شد. از ترس فرار کردم و زمانی که متوجه مرگ او شدم، عذاب وجدان رهایم نکرد و خیلی پشیمانم.

در حالی این متهم در انتظار آخرین جلسه بازپرسی بود تا پرونده وی برای محاکمه به اتهام قتل به دادگاه کیفری استان تهران ارسال شود، از زندان رجایی شهر کرج به شعبه سوم بازپرسی دادسرای جنایی تهران منتقل شد. در مقابل دیدگان بهت‌زده پسر جوان، مادرش گفت: آقای قاضی مادر شوهرم یکی از اولیای‌دم است بزرگواری کرده و پسرم را بخشیده است. امروز هم دختر 20 ساله‌ام به دادسرا آمده تا به‌عنوان دومین ولی‌دم رضایت خود را اعلام کند. بعد رضایت‌نامه محضری بخشش بدون قید و شرط مادر شوهرش را تقدیم قاضی پرونده کرد. پسر زندانی مات و مبهوت مانده بود. سرجایش میخکوب شد. باورش نمی‌شد که خانواده‌اش او را بخشیده‌اند.

 

 

رئیس پلیس آگاهی با اعلام کاهش میزان قتل در کشور، سه موضوع کینه و نزاع، مسایل ناموسی و سرقت را سه عامل اصلی قتل در کشور اعلام کرد.

سردار سید حسن بتولی، رئیس پلیس آگاهی ناجا با بیان این‌که خوشبختانه در سال گذشته نیروی انتظامی و به‌صورت خاص پلیس آگاهی سال خوب انتظامی را پشت سر گذاشته است، گفت: به‌گونه‌ای که در بسیاری از جرایم و مأموریتهایی که در حوزه پلیس آگاهی بود، شاهد مهار و کنترل جرایم بودیم.

وی با بیان این‌که در جرایم جنایی پلیس توانست در سال‌ گذشته موفقیتی کسب کند گفت: میزان قتل نسبت به سالهای گذشته نیز به کمترین مقدار رسیده است اما در حوزه میزان کشف پرونده‌های قتل، پلیس در بالاترین حد خود بوده است.

بتولی در مورد علل و انگیزه‌های قتل با بیان این‌که نزاع و اختلاف مسایل ناموسی و سرقتها سه دلیل عمده وقوع قتل در ایران است، گفت: اقدامات مؤثر پلیس و سایر ارگانها و هم‌چنین فرهنگ غنی اسلامی سبب شده که وقوع قتل کاهش یابد و در این حوزه پلیس می‌تواند به خود و سازمانهای همکار ببالد که توانسته در حین افزایش کشف میزان وقوع قتل نیز در کشور کاهش یابد که البته این توانایی در کشف محدود به جرایم جنایی نیست بلکه در حوزه‌هایی همچون جعل و کلاه‌برداری و جرایم اقتصادی نیز این موفقیت کسب‌شده است.

بتولی با بیان این‌که تأکیدات فرماندهی ناجا مبنی بر کشف علمی جرم است، گفت: بر اساس تدابیر فرماندهی ناجا سعی شده که در طول چند سال اخیر پلیس از کشف سنتی به سمت کشف علمی مدرن و با تکیه با علوم روز پیش برود که خوشبختانه اهتمام چندساله در این امر محقق شده و در حال شکوفایی هستیم.

وی با اشاره به تأکیدات اسلام، قانون و مقامات کشور مبنی بر برخورد مناسب با ارباب‌رجوع اعم از قربانی و مجرم گفت: پلیس با بهره‌گیری از علم روز و دانش توانسته شیوه برخورد با مجرم و کشف پرونده را بهبود دهد، به‌گونه‌ای که امروز شاهد آن هستیم که از ضرب و شتم و شکنجه خبری نیست و این در حالیست که آمار کشف نیز افزایش‌یافته است و این مهم در حالی به دست آمد که برخی فکر می‌کردند اگر به سبک و سیاق گذشته عمل نشود، برخورد با مجرم و میزان کشف کاهش می‌یابد و با مشکلاتی مواجه می‌شویم اما بررسیها نشان داد که توانستیم با کشف علمی جرایم میزان کشفیات را افزایش دهیم.

وی با اشاره به توانمندیهای پلیس آگاهی در کشف علمی جرایم گفت: علاوه بر آزمایشگاههای متعدد سعی شده است، نسبت به به‌کارگیری نیروی آموزش‌دیده افزایش کیفیت آموزشها و به‌کارگیری تجهیزات و تکیه‌بر دانش روز در راه کشف علمی جرایم گام برداریم. به‌گونه‌ای که علم روانشناسی در کشف جرم مغفول مانده و سعی شده در راستای کشف علمی جرایم با بهره‌گیری از استادان روانشناسی، شناخت مجرم و شناخت فضای جرم گام برداریم که در راستای تقویت نگاه به کشف علمی جرم بسیار مؤثر بود.

بتولی با بیان این‌که یکی دیگر از دستورالعملهای پلیس انجام اقدامات فرهنگی است گفت: نگهداری متهم در بازداشتگاهها با موانع قانونی مواجه است به‌خصوص تعدادی از بازداشتگاههای ناجا بر اساس استانداردهای سازمان زندانها به تحت نظرگاه تبدیل‌شده که نگهداری متهمان بر اساس قانون در تحت نظرگاهها ما را با محدودیتهای زمانی زیادی روبرو می‌کند که موجب کندی کار می‌شود. رئیس پلیس آگاهی ناجا افزود: بر همین اساس با تکیه و توسعه کار اطلاعاتی سعی داریم که زمان دستگیری محول به اتمام اقدامات اطلاعاتی شود که این اقدام اطلاعاتی به‌عنوان یک رویکرد در دستور کار پلیس قرار می‌گیرد؛ چراکه جمع‌آوری اطلاعات در مورد نقش متهم به قبل از بازداشت منتقل می‌شود.

اکثر جرایم خردی که در جامعه به وقوع میپیوندد، متأثر از مصرف موادمخدر است

رئیس پلیس آگاهی ناجا درباره وقوع جرایم خرد با بیان این‌که اکثر جرایم خردی که در جامعه به وقوع می‌پیوندد، متأثر از مصرف موادمخدر است، گفت: احتمال افزایش سرقت از منازل به هنگام تعطیلات نوروزی نیز وجود دارد و در همین راستا سعی کرده‌ایم توانمندی پلیس را تقویت کنیم تا آمادگی هرگونه برخورد با سارقان و مجرمان را داشته باشیم.

بتولی با بیان این‌که پلیس وظایف ذاتی در مبارزه با جرایم اقتصادی دارد، گفت: یکسری از وظایف پلیس هم پشتیبانی از سازمانهایی است که در این زمینه وظیفه قانونی دارند.

تغییر مأموریت پلیس آگاهی از کشف جرم به مدیریت بر جرم

رئیس پلیس آگاهی ناجا با تأکید بر این‌که نیروهای پلیس آگاهی باید از تخصصهای لازم برخوردار و کارآمد باشند، خاطرنشان کرد: در موضوعاتی نظیر مبارزه با جرایم اقتصادی و تشخیص هویت نیازمند کار‌شناسان خبره هستیم تا از‌ همان آغاز خدمت مؤثر واقع شوند.

وی در ادامه تصریح کرد: مأموریت پلیس آگاهی درگذشته تنها به کشف جرم و مبارزه با مجرم خلاصه می‌شد اما هم‌اکنون شاهد تغییر مأموریت این پلیس از کشف جرم بر مدیریت بر جرم هستیم.

رئیس پلیس آگاهی ناجا ادامه داد: پلیس سعی می‌کند با کسب اطلاعاتی که از مجرمان در پرونده‌ها، زمینه‌های فردی و اجتماعی که منجر به شکل‌گیری جرم شده است را شناسایی کند تا خود و دیگران را در راستای حذف زمینه‌های اجتماعی مؤثر در جرم هدایت کند و از این طریق می‌تواند آمار جرم و تعداد پرونده‌ها را کاهش دهد. منبع: جام جم- همشهری

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۹۳
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *