با مزاحمت بسازوبفروشها چه کنیم

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶


با مزاحمت بسازوبفروشها چه کنیم

با مزاحمت بسازوبفروشها چه کنیم

دیرزمانی از روزی که مدیران شهری با افتخار از تبدیلشدن تهران به “کارگاه ساختمانی” یاد میکردند، نمیگذرد، ولی در این زمان کوتاه هم مردم زیادی معترضاند چرا باید در کارگاه ساختمانی زندگی کنند؟ چرا تهران دیگر جای سکونت نیست؟ اینکه چرا ارزشافزوده ساختوساز در تهران آنقدر بالا رفته که هر اقدامی برای ساختوساز و پولدار شدن از این طریق را مباح و منطقی میکند، بحث دیگری است، ولی شهروندان نسبت به این موضوع ناراحتند که ساختمانسازی و فعالیتهای عمرانی بخش خصوصی آرامش را از آنها گرفته است.

به‌عنوان مثال شخصی بیان می‌داشت که در خیابان آیت‌الله کاشانی مهران محدوده کوچه دوم تا چهارم توسط بسازبندازها به کارگاه ساختمانی جهنم تبدیل‌شده و اهالی نه صبح دارند و نه شب. همش باید صدای پتک و میل‌گرد و ماشین سیمان ریزی و خاک‌برداری و سنگ فرز بشنوند. به هر ساختمان تا 2 سال مجوز ساخت می‌دهند و یکی که تموم شد بعدی شروع می‌شه. الآن که 3 تا ساختمان هم‌زمان دارند ساخته می‌شوند دیگه جهنم رو هم رد کرده. فقط 1 ماه از امسال رو از 10 شب تا 6 صبح صدای خاک‌برداری تحمل کردیم. آخه کسی نیست جلوی این از خدا بی‌خبرها رو بگیره؟ کارشون به جایی رسیده که ساختمان 4 طبقه زیر 10 سال ساخت رو می‌کوبند 5 طبقه 2 طبقه زیرزمین کنند. شهرداری هم که جدیداً برخلاف نظم منطقه 6 طبقه 2 طبقه زیرزمین مجوز داده است.

واقعیت این است از لحاظ قانونی، هیچ متن و ماده‌ای وجود ندارد تا در مقابل سروصدا و آلودگی ساخت‌وساز همسایه‌ها، قرار بگیرد. برخی متون تخصصی از جمله مباحث ملی ساختمان (از جمله فصل 12 این دستورالعمل) اشاراتی بسیار گذرا به آلودگیهای صوتی یا گردوغبار حاصل از عملیات ساختمانی کرده‌اند، ولی این اشاره‌ها به‌اندازه‌ای کوتاه و فاقد ضمانت اجرایی است که عملاً کاربردی ندارد. در قوانین مربوط به مجازات هم متنی وجود ندارد که از همسایه در حال ساخت خانه، شکایت کرد. به‌بیان‌دیگر، هیچ جرمی از سوی بسازوبفروشی که قصد ساخت بنایی چند طبقه در زمین متعلق به مالک خصوصی را دارد، انجام‌نشده که قابل تعقیب باشد. حتی برخی از حقوق‌دانان که می‌گوید می‌شود از سروصدا و آلودگی صوتی یا گردوغبار حاصل از عملیات ساخت‌وساز مالک خصوصی، به دادسرا به دلیل ارتکاب جرم مزاحمت، شکایت کرد، چندان با قاطعیت این گزینه را مطرح نکرده‌اند، چون حقوق مالکیت ایجاب می‌کند درصورتی‌که پروانه معتبر ساخت برای زمین وجود دارد، ساختمان‌سازی هم در آن انجام شود و طبیعتاً سروصدای ماشین‌آلات و کارگران و آلودگی صوتی و گردوخاک هم جزیی ناگزیر و پیامدی همیشگی برای عملیات ساختمان‌سازی است. اینجا سؤالی که مطرح می‌شود این است: باوجود خلأ قانونی و مسدود بودن پیگیریهای قضایی برای رفع مزاحمت ساختمان‌سازان و بسازوبفروشها چه می‌شود کرد؟

بهترین جواب را می‌توان در مرجع صدور پروانه ساخت‌وساز جستجو کرد. اغلب شهرداریها هنگام صدور پروانه ساخت‌وساز، شرایط و قیودی را برای بهره‌برداران در نظر می‌گیرند، مثلاً ایمن‌سازی یا محدودیت فعالیت در برخی ساعات را به بهره‌برداران پروانه ساخت، تکلیف می‌کنند. برای همین به نظر می‌رسد بهترین راهکار مقابله با مزاحمت، سروصدا و دردسرهای ناشی از ساخت‌وساز، مراجعه به شهرداری ناحیه یا منطقه یا تماس با سامانه شکایات شهرداری مانند 137 و 1888 است. هر چند ممکن است این تماسها به نتیجه دلخواه منجر نشود، ولی به نظر می‌رسد تنها راهکار قانونی اعتراض به مزاحمتهای ناشی از ساخت‌وساز، استفاده از سامانه‌های ثبت شکایات مردمی است. منبع: دنیای اقتصاد


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *