با شعار نمی‌توان مملکت را درست کرد

دسته: حقوق اقتصادی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۳ شهریور ۱۳۹۵


با شعار نمی‌توان مملکت را درست کرد

با شعار نمی‌توان مملکت را درست کرد

Öl aus Iran

Öl aus Iran

یک کارشناس اقتصادی بر لزوم و اهمیت سرمایه‌گذاری در صنعت نفت تاکید کرد و اجرای قراردادهای IPC را دفاع از منافع ملی دانست.
مهدی پازوکی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی درباره تأثیرات قراردادهای نفتی جدید بر اقتصاد ملی اظهار کرد: تا سال جاری چیزی حدود ۵۰ میلیارد دلار بدهی از دولت قبل برای شرکت نفت باقی‌مانده بود. ما یک سری مخازن مشترک هم داریم که کشورهایی مثل عراق و قطر بیشتر از ما از آنها بهره‌برداری می‌کنند و نکته مهم این است که خیلی از مخازن ما پیر است و نیاز به بازیافت دارد. برای این کار نیاز به فنّاوری است. درحالی‌که فنّاوری نفت ما ۳۰ سال از دنیا عقب است.
وی افزود: ما به دو چیز نیاز داریم. فنّاوری و سرمایه‌گذاری. در برنامه ششم ۱۳۴ میلیارد دلار باید در صنعت نفت سرمایه‌گذاری شود. حدود ۶۱ میلیارد دلار از منابع شرکت نفت و ۷۳ میلیارد دلار از منابع غیر از شرکت نفت باید استفاده شود. حدود ۳۰ میلیارد دلار از آن از قراردادهای IPC و ۱۷ میلیارد دلار از بخش خصوصی داخلی است و این دو هیچ منافاتی باهم ندارند. من اعتقاددارم یک سری جوی درست می‌کنند که ایران باید با دنیا قطع رابطه کند و این در حالی است که ما نیاز به فنّاوری داریم. با شعار نمی‌توان مملکت را درست کرد. اگر آنها می‌توانستند در ۸ سالی که دولت دستشان بود این موضوع را حل می‌کردند.
پازوکی با اشاره به پروژه پارس جنوبی گفت: در فاز ۲ و ۳ پارس جنوبی که بر عهده توتال فرانسه و فاز ۴ و ۵ آن‌که بر عهده آنی ایتالیا بود درمجموع ۴.۵ میلیارد دلار هزینه شد ولی در فاز ۱۵ و ۱۶ که به شرکتهای داخلی داده شد. بالغ‌بر ۷ میلیارد دلار هزینه داشت و این به دلیل پایین بودن فنّاوری بود. شرکتهای خارجی هم که به ایران می‌آیند حدوداً ۶۰ درصد از پیمانکاران دسته دو ایرانی استفاده می‌کنند و این برایشان اقتصادی نیست که همه‌چیز را از خارج بیاورند.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به فعالیتهای عراق در حوزه‌های نفتی گفت: عراق چیزی حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کند که حدود ۵۰۰ هزار بشکه از آن برای مصارف داخلی و ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه برای صادرات است و این حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه بیشتر از صادرات ماست. آنها در حال حاضر بازار نفت را در دست گرفته‌اند.
وی بابیان اینکه صنعت نفت به مدیریت کارآمد نیاز دارد و هم‌اکنون درهای دنیا نیز به روی ما بازشده است، افزود: بخش خصوصی می‌تواند ۱۷ میلیارد دلار در صنعت نفت سرمایه‌گذاری کند و این در برنامه ششم توسعه نیز در نظر گرفته‌شده است.
پازوکی درباره میزان کارآمدی قراردادهای جدید نفت و گاز اظهار کرد: این قراردادها به‌اندازه کافی کارآمد است و اگر پیمانکار کارش را درست انجام ندهد شرکت نفت توانایی فسخ قرارداد را دارد و حرف نهایی را شرکت نفت می‌زنند. من فکر می‌کنم هرچه بتوانیم با جهان توسعه‌یافته ارتباط داشته باشیم و این باعث انتقال فنّاوری شود به نفع منافع ملی ایران خواهد بود. در غیر این صورت مانند دولت قبل عقب‌گرد می‌کنیم.
وی درباره پیامدهای تأخیر در اجرای این قرارداد گفت: در حال حاضر منابع مشترک در حال بهره‌برداری است و هرروز که اجرای این قرارداد به تعویق بیفتد میلیونها دلار به ضرر ماست. از طرفی اگر بخواهیم ۸۰۰ میلیون بشکه ظرفیت بالقوه ماست و با بازیافت تنها ۱ درصد آن تا ۸ میلیارد بشکه به ظرفیت ما افزوده می‌شود و این نیاز به سرمایه‌گذاری دارد. در غیر این صورت بازار همچنان دست عراق و عربستان باقی می‌ماند.
این استاد دانشگاه در پایان بیان کرد: ما باید قدرت ظرفیت‌سازی تولیدی داشته باشیم و این منوط به انتقال فنّاوری است و انتقال فنّاوری منوط به ارتباط با جهان توسعه‌یافته در چهارچوب منافع ملی است و با این دیدگاه هیچ اتفاقی نمی‌افتد. منبع: ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *