باید اثر نماز بر منع مفاسد اجتماعی را باور کنیم

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۰ آذر ۱۳۹۵


باید اثر نماز بر منع مفاسد اجتماعی را باور کنیم

آیتالله آملی لاریجانی:

باید اثر نماز بر منع مفاسد اجتماعی را باور کنیم

7f7b471c3b5162e09ae173891e23c7c0_484

رئیس قوه قضاییه در بیست و پنجمین اجلاس سرتاسری نماز بابیان اینکه بحث نماز در شرایط خاص کشور، منطقه و جهان بحث مهمی است، به تبیین آثار و مواهب نماز پرداخت و گفت: امروز دنیا تشنه معنویت است و این را کسانی که با اندیشههای مغرب زمین آشنا هستند، میدانند.

 آیت‌الله آملی لاریجانی در بیست و پنجمین اجلاس سرتاسری نماز که در موسسه عالی امام خمینی (ره) در استان البرز برگزارشد ضمن عرض تسلیت شهادت امام حسن عسکری (ع) و تبریک و تهنیت سالروز امامت حضرت ولی‌عصر (عج) اظهار کرد: خداوند را شاکرم که توفیق حضور دراین مجلس گرامی و محفل نورانی را پیدا کردم و از نماینده محترم ولی‌فقیه در استان، استاندار، نمایندگان گرامی و رئیس‌کل دادگستری تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: همچنین تشکر ویژه‌ای دارم از برادر مکرم و مجاهد گرامی جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین قرائتی که انصافاً در همه زمینه‌هایی که ورود کرده‌اند، بدون خستگی و با پیگیریهای مجدانه و بدون احتساب شئون خاص و به‌قصد قربت کارهایشان را انجام داده‌اند.

عضو مجلس خبرگان بابیان اینکه بحث نماز در شرایط خاص کشور، منطقه و جهان بحث مهمی است، افزود: امروز دنیا تشنه معنویت است و این را کسانی که با اندیشه‌های مغرب زمین آشنا هستند، می‌دانند.

آیت‌الله آملی لاریجانی ادامه داد: در کشوری زندگی می‌کنیم که تمدن اسلامی، قرآن، سنت پیامبر (ص) و روایت اهل‌بیت (ع) در پیش روی ماست و این خسارت بزرگی است اگر از تعالیم قرآن و روایات اهل‌بیت (ع) دور بیفتیم.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: این بزرگ‌ترین خسارت است که وقتی نسخه هدایت الهی در دست ماست و ابزار سعادت را درآیات قرآنی به ما معرفی کرده‌اند، از این مواهب محروم بمانیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری نماز را مسلم‌ترین ابزار برای ترقی و سعادت انسان دانست و افزود: نماز ابزاری برای بهبود وضعیت جامعه است که در قرآن و روایات به آن تأکید شده است. چه مقدار در قرآن و آیات قرآنی یا روایات بر موضوع إقام الصلاه و یُقیمُونَ الصَّلاهَ اشاره‌شده است و باوجوداین همه تأکید بازهم در جامعه بحث اقامه نماز، برجسته کردن نماز، دعوت به نماز و اجرای نماز را می‌بینیم.

وی گفت: بحثهای نظری خوبی راجع به اقامه نماز می‌کنیم؛ ولی مسؤولین باید همتی برای اجرایی شدن این مسئله داشته باشند و هرکسی در هر موقعیت، لباس و شأنی برای اجرایی شدن نماز در جامعه تلاش کند.

آیت‌الله آملی لاریجانی بابیان اینکه نماز مسلم‌ترین و اثرگذارترین فرایض است، برای ورود به بحث نماز و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی به بیان روایتی از پیامبر اکرم (ص) پرداخت و گفت: دراین روایت که در کتب روایی معروف مثل وسایل الشیعه آمده، نماز به نهر آبی که انسان روزی 5 بار خود را در آن شستشو می‌دهد، تشبیه شده است.

رئیس قوه قضاییه با طرح این سؤال که اگر انسان 5 بار خود را در نهر آبی شستشو دهد، چیزی از آلودگی و چرک در او باقی می‌ماند، به بیان همین روایت رسول اکرم (ص) به نقل از امام باقر (ع) پرداخت و گفت: دراین روایت تصریح‌شده اگر جلوی خانه کسی از شما یک نهر آبی باشد که 5 بار در روز خود را در آن شستشو دهد، آیا از چرک و آلودگی در بدن او چیزی باقی خواهد ماند که راوی گفت: نه و امام (ع) در جواب افزود: پس مثال نماز مثل نهر جاری است؛ همین‌که آدم نماز خواند، مابین دونماز گناهانی که کرده، همه پاک می‌شود. پس آیا بشارتی بیشتر از این می‌خواهید؟

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: ما از کنار معارف الهی بی‌توجه رد می‌شویم و به همین دلیل است که در قرآن بارها عبارت«فذکّر» اشاره‌شده است.

وی بیان داشت: پیامبر مثال زیبا و قابل‌فهمی را در رابطه با نماز برای ما آورده است. اگر باجان و دل به آن گوش کنیم و آن را -هم برای خودمان و هم برای مخاطبانمان- مرور کنیم و در مقام عمل نیز باورمان شود که نماز واقعاً گناهان را می‌ریزد، دراین صورت آیا ممکن است که در امر اقامه نماز کوتاهی کنیم؟

آیت‌الله آملی لاریجانی در ادامه به قرائت بخشهایی از خطبه 199 نهج‌البلاغه که روایت‌شده امام علی (ع) مکرراً آن را مطرح می‌کردند، پرداخت و تصریح کرد: دراین خطبه بر استمرار نماز، محافظت از آن، زیاد به‌جا آوردن آن و تقرب‌جویی به‌وسیله آن تصریح‌شده است.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: همچنین دراین خطبه به این روایت معروف که «آیا جواب اهل آتش را نشنیدید که در پاسخ ملائکه گفتند: ما از نمازگزاران نبوده‌ایم»، اشاره‌شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: امام علی (ع) می‌فرمایند: نماز مثل افتادن برگ از درخت، گناهان را می‌ریزد. پس این مطالب را، هم خودمان باور کنیم و هم برای اقامه نمازهای واجب و مستحبی تلاش کرده و هر وقت دیدیم جانمان کدورت پیداکرده، به سمت نماز برویم.

آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به اثر سجده بر نورانیت باطن انسان اشاره کرد و گفت: انسان وقتی به سجده می‌رود، توجه کند که چطور در محضر بزرگی به خاک می‌افتد. وقتی انسان حاجتی از بزرگی دارد و او گوش نمی‌کند، انسان به پایش می‌افتد. سجود در محضر حق‌تعالی این‌گونه است که به سجده می‌افتد و می‌گوید من حالا خاک هستم؛ بنابراین، این خضوع انسان را از چیزهای خیالی جدا می‌کند و در او نورانیت ایجاد می‌کند.

وی افزود:سجود و نماز ما سجود نیست و نمازمان نیز نماز نیست. عارف معروف شیخ مرحوم شبستری شعر زیبایی دراین زمینه دارد:تو تا خود را به‌کلی در نبازی/ نمازت کی شود هرگز نمازی/ چو ذاتت پاک گردد از همه شین/ نمازت گردد آنگه قره العین. اگر انسان خودش را کنار نگذارد، نماز او که عبارت است از انقطاع الی الله نماز نمی‌شود.

وی گفت: از پیامبر (ص) نقل‌شده است که روشنی چشم من در نماز است. آیا واقعاً روشنی چشم ما در نماز است؟ می‌خواهیم نماز بخوانیم، اما با کسالت به سمتش می‌رویم و بعد هم در نماز هر چه یادمان رفته به یاد می‌آوریم. نمازی که هر چه که انسان فراموش کند، در آن موقع یادش بیاید و یا اینکه انسان همه کسب‌وکار و شغلش و گرفتاریهای دستگاه قضایی در نماز به ذهنش بیاید، نماز نیست.

وی گفت:طبق روایت مذکور انسان در نماز از خداوند، مزید از دنیا و دین می‌خواهد. از طرفی ذکر خداوند نیز در نماز است؛ برای اینکه انسان مولا و خالق خود و مدبر خودش را فراموش نکند. نماز موجب ذکر پیوسته می‌شود. اگر انسان فراموش‌کار شد، اهل خوش‌گذرانی می‌شود و طغیان می‌کند. انسان دائماً در اثر فراموشی، به‌طرف طغیان می‌رود.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: امام پس‌ازاینکه مقدمات را در وجوه و خواص نماز فرمودند، فرمودند:ذکر خداوند و محضر حق‌تعالی، منع از معاصی می‌کند و مانع از انواع فساد است. از این تعبیر به نظرم زیباتر و تأثیرگذارتر نیست که این امر که نماز از انواع فساد منع می‌کند، در آیه قرآن نیز تصریح‌شده است. آیا نص قرآن و این روایت نورانی برای آسیبهای اجتماعی بدرد نمی‌خورد؟

آیت‌الله آملی لاریجانی تصریح کرد: نتیجه‌ای که می‌خواهم آن را عرض کنم، این است که همه مسؤولیم و همه ما در هر مقام و شأنی که داریم، از امروز بنا را بگذاریم که یک انگیزه قوی‌تری برای اجرا و اقامه نماز در محیط کار و خانه و در دعوت خویشاوندان و دیگران به نماز پیدا کنیم؛ چراکه این امر اثرگذار است.

رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: باید نورانیت قرآن و نماز و اثری که در اجتماع دارد را باور کنیم که اثر نماز چقدر از مفاسد را منع خواهد کرد. گاهی آماری را ذکر می‌کنند که آمار جالبی نیست مبنی بر اینکه فلان درصد از جوانان نماز نمی‌خوانند. ما هرچقدر هم بخواهیم منبر وعظ بگذاریم، یک بحث است؛ اما باید دراین زمینه، تلاش اجرایی و عملی کنیم. پیشنهادهایی ارائه‌شده است و جناب آقای حجت‌الاسلام قرائتی طرحهایی دارند که ان‌شاءالله برای همه مطرح می‌کنند که همه مسؤولین و دیگران باید سعی کنند که آن را اجرایی کنند.

وی گفت: از حضور همه عزیزان دراین جلسه و در اعزاز و بزرگداشت نماز و اهتمامی که ستاد اقامه نماز خصوصاً برادرمان حجت‌الاسلام قرائتی کردند که دراین زمینه وقت و نیرو گذاشتند و همه مسؤولین و کسانی که به نحوی برای برگزاری این اجلاس تلاش کردند، تشکر می‌کنم. منبع: میزان

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *