بازنگری در ساختار مدیریتی مدارس

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۱۵ اسفند ۱۳۹۵


بازنگری در ساختار مدیریتی مدارس

معاون وزیر آموزشوپرورش خبر داد:

   بازنگری در ساختار مدیریتی مدارس

  هدایت تحصیلی سختگیرانه میشود

 

 

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش، از بازنگری در ساختار نیروی انسانی مدرسه با رویکرد تربیتی خبر داد.

مهدی فیض با بیان این‌که در سند تحول بنیادین، هدف اصلی آموزش‌وپرورش، تربیت عنوان‌شده است، افزود: این مهم در دو بخش فعالیتهای اختصاصی و تربیت در متن آموزش دنبال می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش تصریح کرد: کارگروه تربیت در سند تحول بنیادین از سوی وزیر آموزش‌وپرورش تشکیل‌شده است. مأموریت این کارگروه، نگاشت ساختاری سند و تبیین مأموریت معاونتها است که امیدواریم تا اوایل سال ۹۶ نتایج آن استخراج و مورداستفاده قرار گیرد.

فیض با اشاره به تفویض اختیار به ادارات، گفت: در این رابطه کارگروهی تشکیل‌شده است که امیدواریم تا سال آینده مدارس را بر اساس تفویض اختیارات اداره کنیم.

وی از بازنگری در ساختار نیروی انسانی مدرسه با رویکرد تربیتی خبر داد و افزود: ساختار مدیریتی مدرسه مورد تجدیدنظر قرار می‌گیرد؛ اگر ضعفی وجود داشته باشد، اصلاح می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش درباره تربیت اسلامی در مدارس نیز بیان کرد: با مطالعاتی که انجام داده‌ام، هنوز نتوانسته‌ایم الگویی مطابق با تربیت اسلامی برآمده از آموزه‌های دینی تهیه کنیم. آموزه‌های اسلامی در متون ما زیاد است، اما در کنار نظریه‌های غربی استفاده می‌شود و ما نظریه‌ای نداریم. فیض درباره کرسیهای آزاداندیشی گفت: بحث آزاداندیشی مقدماتی را می‌طلبد. اگر بتوانیم دانش‌آموز پرسشگر نقاد تربیت کنیم، هنر کرده‌ایم. برگزاری کرسیهای آزاداندیشی برای مدارس زود است. یکی از انواع کرسیهای آزاداندیشی، نقد نظر است. باید دانش‌آموز نقد نظر داشته باشد و مطلوب است معلمان در دروس مختلف، دانش‌آموز پرسشگر تقویت کند. وی در ادامه به جزییات هدایت تحصیلی پرداخت و گفت: شیوه‌نامه هدایت تحصیلی به‌زودی از سوی وزیر آموزش‌وپرورش ابلاغ می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش ادامه داد: شیوه هدایت تحصیلی را متمرکز به اتفاقاتی که در پایه نهم می‌افتد، کرده‌ایم. باید تصمیمی گرفته شود که برای آینده دانش‌آموز سرنوشت‌ساز باشد. فیض با اشاره به مشکلات هدایت تحصیلی در سال گذشته گفت: مشکلات سال گذشته شیوه‌نامه هدایت تحصیلی آسیب‌شناسی شده است؛ لذا چند سیاست کلی را اتخاذ کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: قرار است هدایت تحصیلی یک انتخاب آگاهانه، آزادانه و مدیریت‌شده باشد. برای این‌که انتخابها متناسب با نیاز جامعه باشد، باید سعی کنیم دانش‌آموز را با انواع رشته‌ها آشنا کنیم و در عمل به سمت انتخابهای متنوع رفته‌ایم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش افزود: سال گذشته در برخی از استانها، انتخابها تراکمی بود؛ به‌طوری‌که ۶۰ درصد از دانش‌آموزان متقاضی انتخاب رشته تجربی بودند که این مسأله مشکل‌زا است.

فیض، پاسخگویی حداکثری به تقاضای دانش‌آموزان را از سیاستهای دیگر دانست و گفت: پس از این‌که فعالیتهای تبلیغی و ترویجی انجام شد، آموزش‌وپرورش موظف است متناسب با تقاضا، حداکثر ظرفیتها را برای دانش‌آموزان مهیا کند. باید ظرفیت‌سازی بر اساس الگوی متوازن ایجاد شود.

وی تصریح کرد: به دانش‌آموزان یک فرم توصیفی داده می‌شود. هم‌چنین یک فرمی که اولویتهای انتخاب رشته در آن مشخص‌شده است نیز به دانش‌آموز ارائه خواهد شد. امسال دانش‌آموز را به‌صورت انفرادی نگاه نمی‌کنیم، بلکه گروه اولویت دارد و فرد به‌تنهایی در اولویت نخواهد بود؛ یعنی هدایت تحصیلی بر اساس سفارش انجام نمی‌گیرد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش با تأکید بر این‌که تعیین حدنصاب برای ورود به هر رشته سخت‌گیرانه می‌شود، گفت: برای نمونه دانش‌آموزی که می‌خواهد رشته ریاضی را انتخاب کند، میانگین نمره درس ریاضی برای سه سال او باید ۱۴ باشد تا بتواند رشته ریاضی را انتخاب کند؛ در غیر این صورت اولویت با رشته‌های دیگر است.

وی ادامه داد: در محاسبه حدنصاب پایه هفتم تا نهم، ضریبهای یک و دو در نظر گرفته‌شده است.

فیض یادآور شد: از ظرفیتهای رسانه‌ها نیز برای آگاه‌سازی دانش‌آموزان و خانواده‌ها در هدایت تحصیلی استفاده می‌شود تا انتقاد متوازن انجام گیرد.

به گفته معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش، کمترین تقاضای دانش‌آموزان، انتخاب رشته علوم و معارف اسلامی بوده است و پس از آن کار و دانش نیز متقاضی کمی داشته است.

وی تصریح کرد: اگر دانش‌آموزی حدنصاب را در اولویت رشته‌ها نیاورد، می‌تواند در منطقه دیگری ثبت‌نام کند و ممکن است در آن منطقه حدنصاب را اخذ کند. منبع: مهر


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *