بازداشت 23 دختر و پسر در روستای کاهو!

دسته: رویداد و حوادث
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۲۹ آذر ۱۳۹۵


بازداشت 23 دختر و پسر در روستای کاهو!

بازداشت 23 دختر و پسر در روستای کاهو!

950727269

یک حادثه

 سرهنگ مجید آذر کیش، فرمانده سپاه ناحیه چناران اظهار داشت: شب گذشته 9 زن و 14 مرد در یک پارتی مختلط در یکی از باغ ویلاهای روستای کاهو دستگیر شدند.

وی در تشریح این خبر اظهار داشت: در پی گزارشهای واصله مردمی مبنی بر برگزاری جشنی مختلط و مبتذل و ایجاد آلودگی صوتی در یکی از باغ ویلاهای روستای کاهو، بسیجیان حوزه سلمان فارسی گل مکان موردنظر را تحت‌نظر قرار دادند. وی ادامه داد: پس از تأیید صحت گزارشهای و محرزشدن اعمال منافی عفت عمومی، هماهنگیهای قضایی با دادگاه بخش گل‌بهار انجام شد و بسیجیان با همراهی نیروی انتظامی محل ویلای موردنظر مورد محاصره و در اقدامی غافل‌گیرانه 23 زن و مرد را با حالات زننده دستگیر کردند.

آذر کیش ادامه داد: از مکان فوق مقدار 400 سی‌سی مشروبات الکلی پلمپ و تعداد 5 بطری مشروبات الکلی خالی و استفاده‌شده به همراه یک دستگاه ماهواره نیز کشف‌شده است. فرمانده ناحیه مقاومت بسیج چناران با بیان این‌که شهرستان چناران جایی برای اجرای ناهنجاری و مفاسد اجتماعی و اخلاقی نیست، بیان داشت: 14 مرد و 9 زن دستگیرشده به همراه پرونده تنظیمی تحویل مراجع قضایی شهرستان شدند.

یک تحلیل

یکی از فرماندهان پلیس در این زمینه می گوید: هر نوع مهمانی مختلط جرم است و پلیس با این‌گونه مجالس که در آن حد و حدود شرعی را رعایت نمی‌کنند، برخورد می‌کند.

 اما سابقه پارتی در ایران به چه زمانی برمیگردد؟

پارتیهای مختلط ایرانی که مدل کپی شده از میهمانیهای مرسوم دختر و پسر در غرب و به‌خصوص آمریکاست از اواسط دهه هفتاد شمسی در ایران پا گرفت. این‌گونه پارتیها تا قبل از انقلاب اسلامی و در میان وابستگان به دربار با شکلی کاملاً متفاوت وجود داشت. در دوران پهلوی و در میهمانیهای مخصوص دربار مراسم رقص ضربدری رواج داشت که مثلاً الف با معشوقه ب و ب با معشوقه الف می‌رقصیدند. رواج چنین فرهنگی به‌عنوان یکی از مظاهر ترقی (!) از نگاه حکومت پهلوی در میان قشر خاصی از هنرپیشه‌های غرب‌زده آن دوره نیز مرسوم بود به‌طوری‌که در فجایع جشن هنر شیراز، ابعاد عمیق این بی‌بندوباریها اعتراض گسترده مردم کشور و شدت گرفتن مبارزه علیه رژیم سابق را در پی داشت. با وقوع انقلاب اسلامی و بعد از آن جنگ تحمیلی، مقوله سرگرمی جوانان تحت‌الشعاع ارزشهای انقلابی و جهادی قرار گرفت و فضای فرهنگی کشور کاملاً متفاوت از آن‌چه در رژیم سابق دیده می‌شد در یک خط سیر کاملاً معنوی قرار داشت. با پایان گرفتن هشت سال جنگ و آغاز سازندگی نشانه‌های گسست فرهنگی و به‌تبع آن تهاجم فرهنگی با ظهور گروههای موسوم به RAP و هوی متالها در برخی مناطق شمال تهران آشکار شد. از نیمه دوم دهه هفتاد به بعد پدیده جدید دیگری باب شد. در برخی از شهرهای بزرگ دخترانی که تحت تأثیر فرهنگهای نامتعارف با خانواده‌هایشان قرارگرفته بودند برای ارضای نیازهایشان رویکرد مصیبت‌بار “فرار از خانه‌ها” را در پیش گرفتند. الگوپذیری خانواده‌ها از فرهنگ غربی تا حدی بنیان برخی از خانواده‌ها را متزلزل کرد و با افزایش قابل‌ملاحظه میزان طلاق از سال 77 به بعد شاهد ظهور پدیده‌ای دیگر به نام زنان خیابانی شدیم که این آسیب محصول تراکم ناکامیها و عدم تمایل و پایبندی به اصول و اعتقادات بود. از همین زمان نخستین علایم ابتلا به ایدز در میان قشر خاصی از جوانان کشور مشاهده شد که آسیب شناسان بلافاصله شیوع و گسترش این بیماری را در درجه اول ناشی از رفتارهای پرخطر جنسی دانستند. این حال شکی نیست که پدیده پارتی یا میهمانیهای مختلط آسیب جدی و خطر در دسترس برای جوانان کشور به‌ویژه پایتخت‌نشینان محسوب می‌شود. به‌خصوص که این روزها، گروههای اینترنتی فعال با ارسال ایمیل از افراد می‌خواهند که به عضویت این گروهها درآیند تا گردشهای دسته‌جمعی، ملاقاتهای جمعی و میهمانیها را امتحان کنند. به باور کارشناسان اجتماعی رواج ارزشهای مطلوب در میان جوانان می‌توانند به‌عنوان عاملی بازدارنده مانع از تمایل به ناهنجاری در میان جوانان باشد اما نکته کلیدی آن است که در حال حاضر به خاطر قبح موضوع از آموزش و اطلاع‌رسانی دقیق در این‌گونه موارد اجتناب می‌شود. نه خانواده‌ها و نه مدارس هیچ‌کدام حاضر نیستند متأسفانه پارتیها به علت همخوانی زیاد با تمایلات غریزی جوانان به علت عدم توجه به ارزش آموزی در سیاستگذاریها به محمل مناسبی برای تباه کردن روح و روان جوانان مبدل شده‌اند. در واقع خانواده‌ها و متولیان فرهنگی کشور باید این واقعیت را بپذیرند که نسل جوان و نسلهای بعدی به‌شدت در معرض خطرات ناشی از این آسیب قرار دارند. گسترش فردیت گرایی و افزایش حس استقلال‌طلبی در میان جوانان دختر و پسر و کمرنگ شدن نقش خانواده‌ها و گروههای مرجع زنگ خطر را به صدا در آورده و به در پیش بودن خطر جنبه انکارناپذیری می‌بخشد حال‌آنکه برخورد با آسیبها و خطرات پیش روی جوانان با آگاهی بخشی و پرداختن به عواقب زیان‌بار ناهنجاری می‌تواند تا حدی مفید واقع شود به شرطی که عزم جدی در پرداختن به مسأله از سوی خانواده و جامعه وجود داشته باشد.

  حق تجدیدنظرخواهی تا 20 روز

حمید جنتی، حقوقدان در رابطه با جرم انگاری مهمانیهای شبانه در قوانین عنوان کرد: با توجه به این‌که این روزها خبر از گرفتن چندین نفر در مهمانی شبانه (پارتی) به گوش می‌رسد باید بگوییم در قانون عنوان پارتی وجود ندارد؛ اما برای برخورد با برگزاری این مهمانیها ما شاهد هستیم که مأموران به منزلی که در آن مهمانی برگزارشده ورود پیدا می‌کنند. به‌طورکلی در قانون ورود به حریم خصوصی افراد باید با دستور مقام قضایی باشد اما بحث این است اگر مأموران بدون شاکی یا بدون دستور مقام قضایی وارد یک‌خانه شوند مشکل قانونی وجود دارد. وی ادامه داد: جدا از این مسایل بحث مهم این است که حکمی که علیه افرادی که در یک مهمانی شبانه صادر می‌شود مانند هر حکم دادگاه بدوی دیگری قابل ‌تجدیدنظرخواهی است و این افراد ظرف 20 روز حق‌دارند تجدیدنظرخواهی کنند.

این حقوقدان افزود: در چند سال قبل پرونده‌ای داشتم که بعد از صادرشدن حکم از فرد محکوم خواسته‌شده بود که بنویسد اعتراضی ندارد اما زمانی که به من مراجعه کردند بنده یک لایحه نوشتم که مدت اعتراض 20 روز است و تا زمانی که این 20 روز نگذرد اعلام رضایت قبول نیست چون ممکن است امروز اعتراض نداشته باشد و چند روز بعد بخواهد اعتراض کند این حق تا 20 روز بعد از حکم بدوی ادامه دارد و چیزی نیست که ما ثابت کنیم. جنتی در رابطه با بحث اعتراض شاکی و تجدیدنظرخواهی تصریح کرد: وقتی روز اول فرد می‌گوید اعتراض ندارم به این معنی نیست که چند روز بعد اعتراض نداشته باشد. بحث مهم این است که این 20 روز باید در نظر گرفته شود یعنی نوشتن این‌که اعتراض ندارم قبل از پایان 20 روز، باعث اسقاط این حق نمی‌شود.

وی ادامه داد: پس زمانی که فردی در این مجالس گرفته و برای او حکمی صادر می‌شود باید روال قانونی طی شود که امروز در برخورد با این مسایل این‌طور نیست. این‌که امروز فرد دستگیر و 4 روز بعد برای او حکم صادر و 5 روز بعد حکم اجرا می‌شود، این در حالی است که تمامی ‌این مسایل با 20 روز حق تجدیدنظرخواهی، مغایرت دارند.

این حقوقدان خاطرنشان کرد: بحث مهم دیگری که در برخورد با مهمانیها و پارتیها وجود دارد، این است که کسی نمی‌داند در فلان منزل جرمی واقع شده است یا خیر؟ اگر به خانه‌ای وارد شدند و چیزی نبود آیا ورود غیرمجاز نیست؟ بحث این است که بعد از کشف جرم ما اظهارنظر می‌کنیم‌. به‌طور مثال به خانه‌ای وارد می‌شوند و چیزی نیست حالا حکم فردی که بدون داشتن ادله کافی وارد منزل شخصی شده، چیست؟ در این‌جا دو بحث وجود دارد که یک بحث این است که با علم به این‌که چیزی وجود دارد وارد شده‌اند و دوم این‌که رفتن به خانه و نیافتن ادله جرم که هر دو بحث مهم بوده و باید به آنها توجه ویژه‌ای شود.

 اصل شخصی بودن مجازات

وی در رابطه با ورود مأموران به منزل که گاهی گفته می‌شود شاکی خصوصی وجود دارد نیز گفت: به‌طور مثال صدای موزیک بلند است و همسایگان شاکی هستند که در این‌صورت باید تذکر دهند که صدا کم شود. زمانی هم وجود دارد که گفته می‌شود در فلان منزل مشروبات الکلی یا موادمخدر پخش می‌کنند که بحث دیگری دارد؛ اما این‌که به منزلی وارد شوند به‌احتمال این‌که خلافی وجود دارد این درست نیست چون اگر خلافی در آن منزل نبود ورود غیرمجاز بوده است؛ اما معمولاً چون وارد می‌شوند و خلاف و جرم وجود دارد کسی متعرض نمی‌شود. جنتی در رابطه با مجازات وجود مشروبات الکلی در مهمانیها نیز توضیح داد: زمانی که مأموران وارد می‌شوند و مشروبات الکلی و … را مشاهده می‌کنند کسانی که مصرف کرده‌اند که جدا از مسأله‌اند و با آنها برخورد قانونی می‌شود اما در مورد افرادی که مصرف نکرده‌اند ولی در آن‌جا حضور داشتند اصل را بر این می‌گذارند که مسایل منکراتی بوده و با آنها برخورد می‌شود اما باید بدانیم که نباید برخورد این دو دسته به یک صورت باشد و چون در آن مهمانی مشروبات الکلی بوده با همه یک‌شکل برخورد شود؛ یعنی بر اساس اصل شخصی بودن مجازات، فقط شخص مرتکب به شرب خم باید مجازات شود. این‌که در منزلی مشروبات الکلی وجود دارد کسانی که استفاده کرده‌اند طبق قانون با آنها برخورد می‌شود اما این‌که با فردی که استفاده کرده است و فردی که استفاده نکرده یک برخورد شود قانونی نیست. وی در پایان تأکید کرد: در بحث حد هم همین‌طور بوده‌. باید ثابت شود و نمی‌توانند بگویند چون دیگری مشمول حد شده شما هم مشمول حد هستید که این موضوع از نظر شرعی و قانونی اصلاً درست نیست؛ اما با همه آن‌چه که گفته شد، در نهایت سریال پارتیها و اخبار مربوط به آنان ادامه دارد و لزوم وجود قوانین شفاف که شرایط را برای جامعه و افکار عمومی روشن کند لازم است. منبع خبر: عصر ایران- منابع تحلیل: خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی (آنا)- سایت نیک صالحی.

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۴۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *