بازداشت کلاه‌برداری که خودش را مأمور عالی‌رتبه جا می‌زد

دسته: رویداد و حوادث
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۲۵ اسفند ۱۳۹۵


بازداشت کلاه‌برداری که خودش را مأمور عالی‌رتبه جا می‌زد

بازداشت کلاهبرداری که خودش را مأمور عالیرتبه جا میزد

 

 

یک ماجرا

خانمی به کلانتری ١۶١ ابوذر رفت و به مأموران گفت که مستأجرش به نام حامد به بهانه کمک به او از وی اخاذی کرده است. به این ترتیب پرونده مقدماتی با موضوع «کلاهبرداری» به دستور بازپرس شعبه سوم دادسرای ناحیه ١٨ تهران تشکیل شد و به دستور بازپرس شعبه ١٨ تهران در اختیار اداره سیزدهم پلیس آگاهی تهران قرار گرفت.

این زن در صحبتهای تکمیلی‌اش به کارآگاهان گفت: حامد خودش را کارمند شهرداری معرفی کرد و به بهانه حل مشکلات پایان کار ساختمانی که ساخته بودم از من حدود ٣٠ میلیون تومان وجه نقد اخاذی کرد و بعد از گرفتن پول دیگر به خانه بازنگشت. کارآگاهان اداره سیزدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ با مراجعه به محل سکونت این زن به تحقیق از ساکنان مجتمع مسکونی که در آن زندگی می‌کرد، پرداختند.

شناسایی مالباختگان دیگر پرونده

کارآگاهان مطلع شدند که افراد دیگری که در این مجتمع زندگی می‌کردند نیز به بهانه‌های مختلف از قبیل سرعت گرفتن امور قضایی، سرعت گرفتن روند انجام عمل جراحی پیوند کلیه و… مبالغی از یک و نیم میلیون ‌تا ٣٠ میلیون را به حامد پرداخت کرده‌اند.

یکی از مالباختگان در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: «همسرم نیاز شدیدی به انجام عمل پیوند کلیه دارد؛ یک روز در پارکینگ مرد جوانی را دیدم و به‌صورت کاملاً اتفاقی درباره بیماری همسرم با او صحبت کردم. حامد خودش را از مسؤولان یکی از بیمارستانهای مطرح تهران معرفی کرد و گفت می‌تواند نوبت عمل سریع‌تری برای همسرم در بیمارستان بگیرد. او به بهانه‌های مختلف و در چندین مرحله از من چندین میلیون تومان پول گرفت و مدام می‌گفت در حال پیگیری عمل جراحی همسرم است. تا این‌که چند روز پیش متوجه شدم که او چند روزی است به محل سکونتش نیامده و همسرش نیز از این موضوع اطلاعی ندارد».

متهم به همسرش هم رحم نکرد

کارآگاهان در ادامه این پرونده از همسر حامد تحقیقات کردند. او گفت تازه یک ماه است که به صورت موقت با حامد ازدواج‌کرده و از او هم به بهانه تعویض ماشین قدیمی‌اش با یک ماشین جدید اخاذی کرده است. به‌این‌ترتیب همسر حامد هم از او شکایت کرد و در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: «چند ماه پیش در شبکه اجتماعی «لاین» با حامد آشنا شدم. مدتی از آشنایی‌مان نگذشته بود که حامد شماره تلفنش را به من داد و بعد از چند بار تماس تلفنی با هم قرار ملاقات گذاشتیم. من در جلسه اول آشنایی به او گفتم که تازه از همسرم جداشده‌ام و تنها زندگی می‌کنم. حامد هم همان‌جا به من پیشنهاد ازدواج داد. من هم قبول کردم تا با او زندگی کنم. پس از ازدواج موقت، حامد به خانه من آمد و آنجا سکونت پیدا کرد. او خودش را از مدیران یکی از وزارتخانه‌های حساس کشور معرفی و مدعی بود که هم‌زمان به عنوان مشاور در چند منطقه از شهرداریهای تهران نیز دارای سمت دولتی است».

حامد به بهانه‌های مختلف مبالغ مختلفی از ۱.۵ میلیون تا ٣٠ میلیون تومان را از همسایه‌ها گرفت. او حتی ماشین پراید من را گرفت و به بهانه ثبت‌نام برای گرفتن یک ماشین مدل‌بالاتر از کارخانه با استفاده از وکالت‌نامه‌ای که از من گرفته بود پرایدم را فروخت و هیچ‌وقت از ماشین جدیدی که حرفش را می‌زد، خبری نشد و بعد از مدتی خودش هم فرار کرد.

دستگیری متهم و نظر پلیس

کارآگاهان اداره سیزدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ با استفاده از بانک اطلاعات مجرمان سابقه‌دار موفق به شناسایی حامد ٣٨ ساله شد. او از سال ٨٢ تا ٨٨ به جرمهای مختلف بارها دستگیر و روانه زندان شده است.

کارآگاهان با بررسی پرونده‌های مشابه که در آن حامد از طریق شبکه‌های مجازی عده‌ای را فریب داده بود موفق به شناسایی تعدادی از خانمهای جوانی شدند که توسط او مورد کلاه‌برداری قرارگرفته بودند. شاکیان این پرونده مانند شاکیان قبل، در اظهاراتی مشابه گفتند پس از آشنایی با حامد او خودش را یکی از افراد بانفوذ در مراکز دولتی، نظامی، شهرداری و قضایی معرفی کرده و به همین بهانه وجوه نقد بسیار زیادی را از مردم کلاه‌برداری کرده و متواری شده است.

پلیس مخفیگاه حامد در شهرستان ورامین، منطقه گل‌تپه را پیدا کرد اما او از آنجا هم فرار کرده بود؛ اما مشخص شد که او در یک خودروی پرشیای نقره‌ای‌رنگ زندگی می‌کند و با آن تردد نیز دارد. سرانجام با شناسایی دقیق زمان و محل تردد متهم در اتوبان تهران- قم طرح مهار برای دستگیری او در عوارضی تهران- قم اجرا شد.

حامد پس از رسیدن به محدوده عوارضی تهران- قم از حضور مأموران در محل مطلع شد و سعی کرد، فرار کند؛ اما در ترافیک گرفتار شد و لاستیکهای ماشینش به‌وسیله کارآگاهان مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

او تلاش کرد بدون توجه به دستور ایست پلیس از محل فرار کند که همین باعث تصادف شدید او با بیش از ٢٠ ماشین دیگر و وارد آمدن خسارت به آنها شد. سرانجام متهم دستگیر و به اداره سیزدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل شد.

مرد هزارچهره

حامد پس از انتقال به اداره سیزدهم پلیس آگاهی و مواجه حضوری با شاکیان پرونده، صراحتاً به جعل عنوانهای مختلف از جمله مقامات قضایی، مأمور عالی‌رتبه دولتی، معاون و مشاور شهرداریهای مناطق مختلف تهران و… اعتراف کرد. او گفت با ریختن طرح دوستی با خانمها از طریق شبکه‌های مجازی در سایر شهرهای کشور از جمله ورامین، کرج، فردیس، اصفهان و… از آنها اخاذی کرده است.

سرهنگ کارآگاه محمدرضا ذاکراستقامتی، معاون مبارزه با جعل و کلاه‌برداری پلیس آگاهی تهران بزرگ با اعلام این خبر گفت: در ادامه رسیدگی به پرونده و با بررسی پرونده‌های مشابه، کارآگاهان موفق به شناسایی تعداد دیگری از شاکیان و مالباختگانی شدند که توسط متهم مورد کلاه‌برداری قرارگرفته بودند. از مالباختگانی که به این شگرد مورد کلاه‌برداری قرار گرفته‌اند، دعوت می‌شود تا برای شناسایی متهم و پیگیری شکایات خود به اداره سیزدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ در خیابان وحدت اسلامی مراجعه کنند. منبع: اعتماد


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *