باران به ترمیم خشک‌سالی و سدها به مهار سیل فارس کمک کرد

دسته: غیر حقوقی , مطالب برگزیده
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۲ اسفند ۱۳۹۵


باران به ترمیم خشک‌سالی و سدها به مهار سیل فارس کمک کرد

وزیر نیرو:

باران به ترمیم خشکسالی و سدها به مهار سیل فارس کمک کرد

591303860وزیر نیرو با بیان اینکه اثرات سیلاب استان فارس در ترمیم خشکسالیهای اخیر بسیار چشمگیر است؛ گفت: بخشی از مهار سیلاب که قابلتوجه هم بوده، ناشی از احداث سدهای بزرگ در این استان است.

حمید چیت‌چیان در هشتمین نشست ستاد بحران استان فارس در استانداری این استان اظهار داشت: قطعاً اگر این سدها احداث نشده بود تأثیر ویرانگر سیلاب به چندین برابر می‌رسید. وی ادامه داد:‌ یکی از نکات مهم در بارندگی اخیر و وقوع سیل در استان فارس، نقش سد سلمان فارسی در کاهش بحران و خسارتها بود. این سد نقشی بی‌بدیل در کنترل سیلاب در منطقه ایفا کرد. وزیر نیرو به ورودی 2 هزار مترمکعبی آب در ثانیه به سد سلمان فارسی اشاره کرد و گفت: اگر حجم آب ورودی به این سد کنترل نمی‌شد، این آب در مسیر رودخانه جاری می‌شد و به آب موجود افزوده می‌شد و قطعاً خسارتها و زیانهای سنگین مالی و جانی را به دنبال داشت. چیت‌چیان با بیان این‌که اقدام به‌موقع در تخلیه برخی از روستا نیز از بروز خسارت جانی جلوگیری کرد گفت: درهرحال نباید نقش سدها در کنترل سیلاب و هم‌چنین اطلاع‌رسانی ستاد بحران را نادیده گرفت.

این مقام مسؤول به برخی از حوادث و مشکلات ایجادشده در هفته‌های اخیر در خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس و شمال کشور اشاره کرد و گفت: در همه این مشکلات سعی کرده‌ایم در کوتاه‌ترین زمان مسایل و مشکلات مردم را رفع کنیم، مردم و دستگاههای اجرایی در حل این مشکلات مشارکت داشته‌اند، هجوم خاک به خوزستان از جمله این مشکلات است که در روزهای هشتم و نهم بهمن به اوج خود رسید با افزایش این گردوخاک و رطوبت تبدیل به گِل شد و ایجاد گل باعث بروز مشکلات برای مردم و قطع برق گسترده در شهرهای این استان شده است. وزیر نیرو ادامه داد: به‌رغم گستردگی قطع برق و مشکلات ایجادشده و وسعت اختلالها در خوزستان، با تلاشهای فراوان بخش عمده‌ای از مشکل برق مردم رفع شده و تلاشها برای رفع مابقی مشکلات نیز ادامه دارد. چیت‌چیان به بارش برف در گیلان اشاره کرد و گفت: در استان گیلان شاهد بارش برف شدید و طوفان با سرعت بیش از 80 کیلومتر بودیم، این موارد باعث شد کابلهای برق تقریباً یخ بزند و یک هزار و 600 دکل برق در این استان شکست و حدود دو هزار و 400 کیلومتر در شبکه برق پارگی خطوط ایجاد شد اما با درایت مردم و دستگاههای خدمات رسان مشکل برق در گیلان هم رفع شده است؛ همکاران ما باوجود گستردگی مسأله تا حدودی این مشکلات را برطرف کرده‌اند. وزیر نیرو به بارشهای سیل‌آسا در سیستان و بلوچستان، فارس و بوشهر هم اشاره کرد و گفت: در کشوری که مشکل اصلی آن خشک‌سالی است این‌گونه بارشها جای شکر دارد ما 2 نوبت بارندگی را در سیستان و بلوچستان و هرمزگان و پس از آن در فارس و بوشهر و هرمزگان شاهد بودیم که مشکلاتی را هم در پی داشت، این بارشها در استانهای جنوبی دردسرساز شده اما به نظر می‌رسد با توجه به خشک‌سالیهای اخیر، این بارندگیها خسارتش کمتر از نفعش باشد و باید خدا را شاکر بود. منبع: ایرنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *