بارأی الکترالها، دونالد ترامپ رسماً رئیس‌جمهور آمریکا شد

دسته: حقوق در سایر جوامع
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۸ دی ۱۳۹۵


بارأی الکترالها، دونالد ترامپ رسماً رئیس‌جمهور آمریکا شد

بارأی الکترالها، دونالد ترامپ رسماً رئیسجمهور آمریکا شد

782156411

 کالج الکترال آمریکا یا مجمع گزینندگان با برگزاری رأیگیری، رسماً دونالد ترامپ را بهعنوان چهل و پنجمین رئیسجمهوری آمریکا برگزید.

به نقل از رویترز، در این روز، علی‌رغم تلاشهای برخی چهره‌های دموکرات برای متقاعد ساختن کالجهای الکترال برای تغییر رأی خود، نشانی از تغییر رأی آرای الکترال به نفع کلینتون مشاهده نشد.

ان پی آر، رادیوی عمومی ملی نوشت با آرای به‌دست‌آمده از مجمع گزینندگان، دونالد جی. ترامپ رسماً به‌عنوان رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده آمریکا انتخاب شد. این انتخاب چهل روز بعد از انتخابات عمومی در آمریکا صورت می‌گیرد که در آن ترامپ با کسب ۳۰۶ رأی الکترال، به‌رغم این‌که مجموعاً حدود سه میلیون رأی از کلینتون عقب بود، پیروز انتخابات شد.

اعضای مجمع گزینندگان یا کالج الکترال در پایتخت ایالتهای خودشان جمع شدند و رسماً برای رئیس‌جمهوری رأی دادند.

 سنت آرای الکترال

بر اساس قانون، مجمع گزینندگان اولین دوشنبه پس از دومین چهارشنبه ماه دسامبر، نمایندگان این مجمع در ایالتهای مربوطه خودگرد هم می‌آیند و به پیروز انتخابات بارأی خود، رسمیت می‌بخشند.

انتخابات آمریکا، به‌صورت ایالتی برگزار می‌شود و پیروز هر ایالت رأی مجمع گزینندگان آن ایالت را از آن خود می‌کند. تعداد این افراد در هر ایالت بر اساس مجموع نمایندگانشان در کنگره است. ۴۳۵ نماینده عضو مجلس نمایندگان، ۱۰۰ سناتور عضو سنا و سه نماینده برای شهر واشنگتن پایتخت آمریکا، مجموعاً ۵۳۸ نفری هستند که در مجمع گزینندگان عضو هستند.

اعضای مجمع گزینندگان یا کالج الکترال این توانایی را دارند که رأی خود را تغییر دهند، اما در طول تاریخ انتخابات آمریکا این امر بسیار نادر بوده است.

رأی کالج الکترال عمدتاً یک اقدام فرمالیته به شمار می‌رود اما امسال به دنبال شکست هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات در رقابت با ترامپ از حزب جمهوری‌خواه این رأی‌گیری شکل دیگری به خود گرفته است. کلینتون علیرغم آن‌که دو میلیون و ۹۰۰ هزار رأی بیش از ترامپ کسب کرد، اما طبق قانون اساسی آمریکا به دلیل شکست در تعداد آرای الکترال در انتخابات شکست خورد و همین موضوع سوژه اعتراض بسیاری از مخالفان ترامپ شد.

 دموکراتهایی که رأی عوض کردند

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید که کالج الکترال در ایالت واشنگتن، در رأی‌گیری روز دوشنبه به نفع ترامپ رأی دادند. این مغایر با آرای عمومی این ایالت است که به کلینتون داده‌شده بود.

این اولین بار در چهار دهه گذشته است که گزینندگان این ایالت مغایر بارأی عمومی عمل کرده‌اند. از میان دوازده کالج الکترال ایالت واشنگتن، هشت نفر به کلینتون رأی دادند.

با این‌که در پایتخت برخی ایالتها، حامیان کلینتون از اعضای جمهوری‌خواه کالج الکترال خواسته بودند که به‌جای ترامپ به کلینتون رأی دهند، آسوشیتدپرس نوشت که بیشتر از جمهوری‌خواهان، دموکراتها نظرشان را تغییر دادند. به نوشته این خبرگزاری چهار دموکرات به‌جای رأی به کلینتون، به نامزدهای دیگر رأی دادند در حالی‌که تنها دو جمهوری‌خواه به ترامپ رأی ندادند.

برت چیافالو، ۳۸ ساله از اورت ایالت واشنگتن یکی از سه نماینده‌ای بود که به‌جای رأی به هیلاری کلینتون به کالین پاول، وزیر خارجه سابق آمریکا در زمان بوش جمهوری‌خواه رأی داد. او در توجیه اقدام خود گفت معتقد است پاول می‌توانست رئیس‌جمهوری بهتری به نسبت ترامپ باشد.

دونالد ترامپ قرار است در تاریخ ۲۰ ژانویه سوگند ریاست جمهوری یادکرده و رسماً وارد کاخ سفید شود. منبع: انتخاب


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *