ایرباس و بوئینگ امتیاز ساخت قطعه به ایران دادند

دسته: غیر حقوقی
بدون دیدگاه
شنبه - ۸ آبان ۱۳۹۵


ایرباس و بوئینگ امتیاز ساخت قطعه به ایران دادند

آخوندی تائید کرد:

ایرباس و بوئینگ امتیاز ساخت قطعه به ایران دادند

 

وزیر راه و شهرسازی از واگذاری امتیاز ساخت قطعات هواپیما به ایران از سوی بوئینگ و ایرباس خبر داد و گفت: در متن پیشنویس قرارداد به این موارد اشارهشده است.

%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%b3-%d9%88-%d8%a8%d9%88%d8%a6%db%8c%d9%86%da%af

عباس آخوندی، درباره امتیازات واگذارشده به ایران در پیش‌نویس قرارداد خرید هواپیما از ایرباس و بوئینگ، گفت: امتیاز ساخت و نگهداری قطعات هواپیما از سوی این دو شرکت به ایران داده‌شده است و این موضوع در متن پیش‌نویس قرا داد با این دو کمپانی مورداشاره قرارگرفته است.

وی اظهار کرد: بنابراین ایران با خرید این هواپیماها می‌تواند در حوزه تعمیر، نگهداری هواپیماهای خریداری‌شده و بخصوص ساخت قطعات آنها فعال‌شده و درزمینهٔ تأمین بازارهای منطقه نیز برنامه‌ریزیهایی انجام دهد. واگذاری امتیاز تعمیر و ساخت قطعات هواپیما به ایران در متن پیش‌نویس قراردادهای خرید از ایرباس و بوئینگ در حالی از سوی آخوندی تأیید شد که پیش‌ازاین مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی هم در گفت‌وگویی با مهر به‌صورت تلویحی، از ارائه این امتیاز به ایران خبر داده بود.

دریافت برخی امتیازات از ایرباس و بوئینگ در قراردادهای خرید هواپیما، یکی از دغدغه‌های فعالان صنعت هوایی کشور است. آنها معتقدند بی‌توجهی به ظرفیتها و تواناییهای ایران در این قراردادها، امتیازات بزرگی را از صنعت هوایی ایران می‌گیرد؛ به اعتقاد متصدیان صنعت هوایی کشور، در حال حاضر صنعت هوا و فضای ایران در منطقه حرفی برای گفتن دارد و با دریافت امتیاز ساخت و تعمیر قطعات می‌تواند به هاب منطقه در این زمینه تبدیل شود.

علی‌محمد خان محمدی، کارشناس صنایع هوا و فضا پیش‌ازاین به مهر گفته بود که در پیش‌نویس قرارداد خرید هواپیما از ایرباس و بوئینگ، موضوع تعمیر و نگهداری قطعات از سوی طرف ایرانی چندان جدی گرفته نشده و در شرایطی که مراحل نهایی خرید هواپیماها در حال سپری شدن است اما تاکنون از کارشناسان سازمان صنایع هوا و فضا به‌عنوان متولی تعمیرات سنگین و ساخت قطعات هواپیماهای کشور برای حضور در جلسات رایزنی دعوتی به عمل نیامده است. البته با واگذاری این امتیاز به ایران می‌توان به آینده صنایع هوایی کشور امیدوار بود اگرچه این موضوع، اهمیت بهره‌گیری از دانش کارشناسان و خبرگان صنعت هوایی کشور را در گفت‌وگو با طرف خارجی نفی نمی‌کند.

منبع: مهر


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۶
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *