ایران قدرت جهانی در حال ظهور؛ آمریکا در حال افول

دسته: غیر حقوقی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱۲ مرداد ۱۳۹۵


ایران قدرت جهانی در حال ظهور؛ آمریکا در حال افول

هشدار وزارت دفاع آمریکا

ایران قدرت جهانی در حال ظهور؛ آمریکا در حال افول

پنتاگون پیش‌بینی کرد؛ آمریکا در سال 2035، دیگر ابرقدرت جهان نخواهد بود و وضعیت اقتصادی و نظامی این کشور به‌شدت تضعیف‌شده و دیگر قدرتهای جهانی مانند ایران به عرصه می‌آیند.
در پژوهشی که اخیراً توسط وزارت دفاع آمریکا منتشرشده است، اعلام شد که تا سال 2035، آمریکا خود را در وضعیتی می‌بیند که ازلحاظ اقتصادی و نظامی با چین و روسیه در حال رقابت شدید قرارگرفته و یا حتی در برخی حوزه‌ها این دو کشور از آمریکا پیشی گرفته‌اند و از این جهان رقابتی و بی‌نظم سود برده‌اند.
شاخه پژوهشی پنتاگون وابسته به مرکز اطلاعات تخصصی دفاعی طی گزارشی افق جدیدی را متصور شده و هشدار داده که طی 20 سال پیشرو آمریکا و متحد ینش در جهانی زندگی خواهند کرد که شکل‌دهی به نظم جهانی از زمان جنگ سرد تا آن دوره اگر امکان‌پذیر نباشد بسیار سخت خواهد بود.
در گزارش 57 صفحه‌ای این نهاد مطالعاتی، درباره تقویت توان ایران و دیگر کشورهایی که آنها را «تجدیدنظرطلب» خوانده، هشدار داده است. در بخشی از این گزارش و مطلب مفصل، در برشمردن تهدیداتی که آمریکا و نظم غربی با آن مواجه است، از اقدامات ایران در حوزه مسائل فرهنگی و مذهبی در خاورمیانه نام‌برده است.
در گزارش ادعاشده که «تلاش فرهنگی و مذهبی ایران برای هژمونی در خاورمیانه»، تهدیدی برای نظم بین‌المللی و سیستم کنونی است. این گزارش از ایران به‌عنوان قدرت در حال ظهور جهانی یادکرده است. در این گزارش آمده است: در نظم جهانی آینده، تنها تعداد معدودی از کشورها را می‌توان بااراده سیاسی، اقتصاد، ظرفیت و تواناییهای نظامی تصور کرد که می‌توانند دیگران را مجبور به تغییر هزینه‌هایشان کنند.
نیروهای مشترک در رقابت و بی‌نظمی خواهند بود. قدرتهای در حال ظهور شامل چین، روسیه، هند، ایران یا برزیل به دلیل نقشها، دسترسیها و تواناییهایشان در نظام کنونی جهانی مرتباً ابراز نگرانی و نارضایتی می‌کنند. پژوهشگران پنتاگون در بخش دیگری از این گزارش پیش‌بینی کرده‌اند:
روسیه در حال مدرن توان هسته‌ای بین‌قاره‌ای زمینی، هوایی و دریایی خود است و از عملیات بازدارنده مانند تمرینات هسته‌ای ناگهانی، پرواز بمب‌افکنها و شناسایی استراتژیک هوایی بر فراز قلمرو آمریکا استفاده می‌کند. این گزارش تصدیق می‌کند روسیه و چین در میان کشورهایی هستند که از مفهوم کنونی غربی نظم بین‌الملل ناراضی هستند.
در این گزارش روسیه، چین، هند و دیگر کشورها به‌عنوان کشورهای تجدیدنظرطلب در نظر گرفته شده‌اند که به دنبال ارتقای اتحادهای بین‌المللی جایگزین هستند درحالی‌که منابع رو به کاهش غرب نیز روی میزان تسلط واشنگتن در سرتاسر جهان تأثیر دارند. علی‌رغم اینکه امروزه سازمانهایی مانند سازمان همکاریهای شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به نظر ناچیز می‌رسند اما می‌توانند مانند چین، روسیه، هند و دیگر کشورها به چنین گروههای چندملیتی بدل شوند و درنتیجه قواعد و نظم بین‌المللی را به سود خود تغییر دهند.
بااین‌وجود گرچه گزارش پنتاگون تأکید می‌کند که هیچ قدرت یا ائتلافی از قدرتها تاکنون ظهور نکرده‌اند که به‌طورجدی بتوانند نفوذ و قدرت جهانی آمریکا را به‌صراحت تحت تأثیر قرار دهند اما مدعی می‌شود: آمریکا در جهانی عمل خواهد کرد که در قدرت کلی نظامی و اقتصادی خود و متحد ینش نمی‌تواند به‌سرعت رقبای بالقوه آن فزونی یابد. تعداد زیادی از کشورها می‌توانند به‌صورت بومی مزیتهای نظامی تولید کنند که برابر و یا حتی بالاتر از قابلیتهای ستاد مشترک ارتش آمریکا و متحد ینش باشد، این در حالی است که برتری تکنولوژیک آمریکا با پاسخ نامتقارن، غیرمتعارف و ترکیبی دشمنان آن از بین خواهد رفت.
این گزارش با ارائه دیدگاهی از جهان در سال 2035 در نتیجه‌گیری می‌گوید: مشخص نیست که آمریکا بتواند در پرداختن به هنجارهای رقابتی، اختلال دایمی همراه باقابلیتهای برنامه‌ریزی‌شده، رویکرد کاربردی و منابع مالی به‌صورت هم‌زمان تخصص داشته باشد.
روزی فرا خواهد رسید که می‌توان به شکل مناسب‌تری مشکلات مربوط به امنیت جهانی را مدیریت کرد و هم‌زمان از اقدامات هزینه‌بر برای حل آنها به‌صورت گسترده اجتناب کرد.
منبع: روزنامه حمایت

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۹۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *