ایران جزو 10 کشور پاک دنیا قرار می‌گیرد


دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۶ مرداد ۱۳۹۵


ایران جزو 10 کشور پاک دنیا قرار می‌گیرد


قاضی سراج با اشاره به اهتمام روسای قوا برای مقابله با فساد:

ایران جزو 10 کشور پاک دنیا قرار می‌گیرد



رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: خوشبختانه امروز شرایط کشور خیلی بهبودیافته و روسای قوا مصمم هستند حتی از کوچک‌ترین فساد هم‌چشم پوشی نکنند و جلسات مشترکی بین روسای قوا برای مبارزه با حداقل فساد نیز برگزار می‌شود و امیدوارم با این فضایی که ایجادشده است، در آینده نزدیک جزو 10 کشور نخست پاک دنیا قرار گیریم.
قاضی ناصر سراج در مراسم افتتاحیه دومین سمینار آموزشی بین‌المللی مبارزه با فساد و رسیدگی به شکایات مردمی با اشاره به‌ضرورت برگزاری سمینارهای آموزشی بین‌المللی اظهار کرد: امیدوارم برگزاری سمینارهای آموزشی را ادامه داده و بتوانیم بازرسان را به‌روز و به هنگام نگه‌داریم و با تجربیات روز جهانی آشنا شویم.
در همین راستا سمینار آموزشی مشترک با حضور مدرسان آمبودزمان پارلمانی دانمارک و دفتر سازمان ملل متحد داریم همچنین در شهریورماه هیأتی از سازمان بازرسی کل کشور به کشور عراق اعزام خواهند شد تا با نهاد بازرسی و آمبودزمان این کشور تبادل تجربیات داشته باشیم.
وی با اشاره به افقهای ترسیم‌شده امور بین‌الملل سازمان بازرسی کل کشور برای سال 95، گفت: تقویت ارتباطات دوجانبه با موسسه آمبودزمان بین‌المللی (IOI)، برقراری ارتباط دوجانبه با شفافیت بین‌الملل(TI)، بهره‌برداری از مرکز آموزش آکادمی آمبودزمانی در سازمان بازرسی کل کشور، تبادل کارشناس با نهادهای همتا و همکار خارجی در راستای اهداف مشترک، برگزاری سمینارهای آموزشی بین‌المللی، استفاده از ظرفیتهای دیپلماسی قضایی جمهوری اسلامی ایران در گسترش ارتباطات بین‌المللی معطوف به نظارت و بازرسی، رسیدگی به شکایات مردمی و مبارزه با فساد، حضور فعال در مجامع بین‌المللی مرتبط با فعالیتهای آمبودزمانی، نظارت و بازرسی و مبارزه با فساد، تقویت و تثبیت جایگاه جمهوری اسلامی در انجمن آمبودزمان آسیایی(AOA) به‌عنوان خزانه‌دار و عضو هیأت مدیره انجمن ازجمله این افقها است. رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: کشور ما بیش از 37 سال تحت جنگ نرم، جنگ سخت و تحریمهای ظالمانه غرب قرار داشت. به لحاظ فشارهای بیش‌ازحد در رابطه با مسائل تحریمها، بعضاً سوءاستفاده‌هایی از اموال عمومی شده است که آسیبهای بسیاری برای کشور به دنبال 
داشته است.

خوشبختانه امروز شرایط کشور خیلی بهبودیافته و روسای قوا مصمم هستند حتی از کوچک‌ترین فساد هم‌چشم پوشی نکنند و جلسات مشترکی بین روسای قوا برای مبارزه با حداقل فساد نیز برگزار می‌شود و امیدوارم با این فضایی که ایجادشده است، در آینده نزدیک جزو 10 کشور نخست پاک دنیا قرار گیریم.
 سازمان بازرسی کل کشور مهم‌ترین دستگاه نظارتی در امر مبارزه با فساد
در ادامه ابراهیم شاهرخیان، معاون برنامه‌ریزی و امور مجلس سازمان بابیان اینکه «همان‌گونه که مطلع هستید سازمان بازرسی کل کشور مهم‌ترین دستگاه نظارتی در امر مبارزه با فساد در جمهوری اسلامی ایران هست»
افزود: در کنار وظیفه مهم مبارزه با فساد مسئولیت رسیدگی به شکایات مردمی و نهاد آمبودزمانی نیز ازجمله وظایف این سازمان است. 
امروزه برخورد با پدیده فساد، به لحاظ ساختار پیچیده و گستردگی آن تنها در قالب مرزهای ملی کشورها امکان‌پذیر نبوده و نیاز به همکاریهای منطقه‌ای و بین‌المللی و استفاده از تجارب سایر کشورها ضروری است. به همین منظور سازمان بازرسی کل کشور به همراه دیگر نهادهای همتا در آسیا در سال 1375 انجمن آمبودزمان
 آسیایی را تأسیس کرد.
وی ادامه داد: سازمان بازرسی کل کشور اقدامات گسترده‌ای در امر مبارزه با فساد و همچنین رسیدگی به شکایات با استفاده از همه ظرفیتها و به‌کارگیری راهبردها و برنامه‌های اثربخش به عمل‌آورده است که نتیجه آن کاهش نرخ فساد در کشور و بهبود رتبه شاخص ادراک فساد در جمهوری اسلامی ایران در آمار سازمان شفافیت بین‌المللی است.
همچنین حضور در جلسات و نشستهای منطقه‌ای و بین‌المللی و برگزاری سمینارهای آموزشی و تبادل دستاوردها و تجربیات سایر کشورها یکی از برنامه‌های این سازمان در موفقیت بیشتر در مبارزه با فساد و کاهش نرخ فساد است.
 شاهرخیان افزود: به همین منظور با توجه به یادداشت تفاهم همکاری ما با آمبودزمان پارلمانی دانمارک و جلسات آموزشی که سابقاً به‌صورت مشترک با آنها برگزار کرده‌ایم، همچنین همکاریهای گسترده ما با دفتر سازمان ملل متحد برای مقابله با مواد مخدر و جرم در ایران و نظر به اهمیت آموزش و ارتقای سطح دانش همکاران در سازمان بازرسی کل کشور تصمیم گرفته‌ایم دومین سمینار آموزشی بین‌المللی با موضوع روشهای مبارزه با فساد و رسیدگی به شکایات مردمی را در مردادماه امسال برگزار کنیم.
وی گفت: سمینار آموزشی بین‌المللی که در این دروس برگزار می‌شود پس از برنامه‌ریزی و پیگیریهای همکاران ما در امور بین‌الملل معاونت آموزش و روابط عمومی سازمان و هماهنگی با آمبودزمان پارلمانی دانمارک و دفتر سازمان ملل متحد برای مقابله با مواد مخدر و جرم امکان‌پذیر گردید در این سمینار سعی شده است مطالب ارائه‌شده به‌صورت کاربردی و عملی با ارائه جزییات دقیق از طرف مدعوین
 ما ارائه شود.
 شاهرخیان با اشاره به محور این سمینار دوروزه گفت: مطالب در قالب 10 نشست متشکل از 2 جلسه با محوریت سازمان بازرسی کل کشور، 5 جلسه با محوریت آمبودزمان پارلمانی دانمارک و 3 جلسه با محوریت دفتر سازمان ملل متحد برای مقابله با مواد مخدر و جرم برگزار می‌شود.
در این جلسات هر یک از طرفین به ارائه دیدگاه‌ها، نظرات و راهبردهای خود در امر مبارزه با فساد و رسیدگی به شکایات مردمی می‌پردازند. همچنین با توجه به سطح کیفی این جلسات و لزوم بیان مطالب و پرسشهایی که در خصوص محتوای ارائه‌شده در نشستها صورت می‌گیرد، 3 جلسه نیز برای طرح پرسش و پاسخ در نظر گرفته‌شده است.

وی اظهارکرد: بی‌تردید تبادل تجربیات و دستاوردها و آموزشهای کاربردی در امر مبارزه با فساد و رسیدگی به شکایات مردمی در بهبود عملکرد سازمانی و بهینه شدن فعالیتهای بازرسان ما تأثیر مستقیم خواهد داشت. در دومین سمینار آموزشی بین‌المللی روشهای مبارزه با فساد و رسیدگی به شکایات مردمی که قرار است به مدت 2 روز در سازمان بازرسی کل کشور برگزار شود، دکترکلاوز هده و کریستین اوگارد از مسئولان آمبودزمان پارلمانی دانمارک، کاوه مرادی سرپرست دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در تهران و کنستانتین پلیکارسکی از دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در وین دیدگاه‌ها و تجربیات خود درزمینه مبارزه با فساد و رسیدگی به شکایات را ارائه خواهند کرد.
در نشست نخست جلسه علاوه بر مراسم افتتاحیه، نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در خصوص راهبردهای پیشگیری از فساد مطابق با فصل دوم کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با فساد سخنرانی کرد.
منبع: حمایت

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *