ایران، ترکیه و روسیه بازیگران مهم منطقه هستند


دسته: غیر حقوقی
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۲۴ مرداد ۱۳۹۵


ایران، ترکیه و روسیه بازیگران مهم منطقه هستند


ظریف در آنکارا:

ایران، ترکیه و روسیه بازیگران مهم منطقه هستند

وزیر امور خارجه کشور روابط ایران و ترکیه را خوب توصیف و با تأکید بر لزوم رایزنی بین کشورهای منطقه، ایران، ترکیه و روسیه را بازیگران مهم منطقه خواند.
محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان دیروز برای گفت‌وگو با مقامات این کشور وارد آنکارا شد.
وی در بدو ورود به فرودگاه آنکارا، در جمع خبرنگاران، گفت: جمهوری اسلامی ایران نه در روز اول بلکه در ساعت اول، اقدام کودتاگران را در ترکیه محکوم کرد. به این دلیل که ما اعتقادداریم کودتا در منطقه ما هیچ جایی ندارد و رای مردم و خواست مردم را نمی‌شود با اقدامات یک گروه نظامی سرکوب کرد. به همین دلیل همه مقامات جمهوری اسلامی، مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری اسلامی و سایر مقامات کشورمان کودتا را محکوم کردند. حرکت بسیار مهمی که مردم ترکیه کردند در از بین بردن مبانی کودتای نافرجام، حرکت مبارکی بود. حضور مردم درصحنه درس مهمی بود نباید با خواست مردم برخورد کرد. لذا آنچه در برخورد با اقدام کودتاچیان در ترکیه صورت گرفت، مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران بود.
ظریف روابط ایران با ترکیه را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: ترکیه یکی از همسایگان مهم جمهوری اسلامی ایران است.
روابط بسیار خوب با مقامات ترکیه داریم. مردم دو کشور نیز ارتباطات دیرینه دارند. روابط اقتصادی بسیار خوبی هم در دوران دشواری تحریمها و هم بعد از پایان تحریمها و اجرای برجام با ترکیه داریم. وزیر خارجه کشورمان با اشاره به اینکه دو کشور ظرفیتهای همکاری زیادی دارند، تأکید کرد: برخی اختلاف‌نظرها در مورد مسائل منطقه داشتیم که معتقدیم این اختلاف‌نظرها هم باید به‌جای تعارض در منطقه، مبنای گفت‌وگو باشد.
 مردم ترکیه افتخار مردم منطقه شدند
ظریف سپس به دیدار «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه رفت. چاووش اوغلو در این دیدار ضمن قدردانی از سفر ظریف به آنکارا گفت: از برادرم محمدجواد ظریف که به ترکیه سفرکرده‌اند تشکر می‌کنم.
وی افزود: ایشان در همان لحظات اول کودتا و زمانی که هیچ‌گونه تصویر روشنی از شرایط نبود بارها با تماس تلفنی، حمایت خود از دولت و ملت ترکیه را در مقابل کودتاچیان اعلام کردند. سپس این دو در کنفرانس مشترک خبری حضور پیدا کردند که ظریف در این نشست خبری گفت: مایلم به مردم ترکیه هم تبریک بگویم و هم قدردانی کنم از مقاومتی که در برابر کودتاچیان انجام دادند و افتخاری برای مردم منطقه آفریدند که مردم این منطقه اجازه نمی‌دهند کودتا و استفاده از زور بر دموکراسی و حقوق مردم فائق بیاید.
وی اضافه کرد: روابط دو کشور مستحکم و گسترده است زمینه‌های همکاری بسیار فراوانی داریم. اشتراکات مذهبی و تاریخی دو کشور زمینه‌ را برای همکاری دو ملت فراهم می‌کند البته تا هدف رهبران دو کشور در نظر گرفتند فاصله زیادی داریم. ظریف بابیان اینکه با ترکیه برای مبارزه مشترک با تروریسم، افراط‌گرایی و فرقه‌گرایی دیدگاه و هدف مشترکی داریم، عنوان کرد: در برخی مسائل اختلاف‌نظر داریم و بر وحدت ارضی و اینکه باید با داعش و جبهه النصره و دیگر تروریستها برخورد شود، دیدگاه مشترکی داریم.
همتای ترک ظریف هم در این نشست خبری بابیان اینکه با ایران درباره تمامیت ارضی سوریه همفکریم،‌ گفت: باوجود اختلافات به خودمان ادامه دادیم و بر این باوریم ایران می‌تواند نقش مثبتی در برقراری آتش‌بس پایدار در سوریه ایفا کند. وی بر مبارزه گفت‌وگوی مشترک با داعش، النصره و گروههای تروریستی در منطقه تأکید کرد و افزود: بر مبارزه مشترک با این گروهها تأکیدداریم و بر همکاریهای خود برای صلح پایدار در سوریه خواهیم افزود و این همکاریها ر تقویت خواهیم کرد. وزیر خارجه ترکیه عنوان کرد: می‌خواهیم گاز طبیعی بیشتری از ایران بخریم و درباره قیمت گفتیم این موضوع را نباید به هیأت داوری بین‌المللی موکول کنیم و می‌توانیم به‌صورت دوجانبه حل کنیم. علاقه‌مندیم گاز ایران را از طریق ترکیه به اروپا منتقل کنیم. گفتنی است؛ ظریف در ادامه دیدارهای خود در ترکیه با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور این کشور نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.
منبع: روزنامه حمای

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *